اخبار داغ

برقع؛ روبند منحصر به فرد زنان هرمزگانی/ نقابی سنتی که سمبل حجاب و نجابت است

برقع؛ روبند منحصر به فرد زنان هرمزگانی/ نقابی سنتی که سمبل حجاب و نجابت است
برقع، جز لاینفکی از پوشش زنان هرمزگانی می باشد که با الهام از سنت و فرهنگ منطقه حجاب و نجابت را نمایش می دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛برقع، یکی از پوشش های سنتی زنان با اصالت هرمزگانی بوده که از دیرباز مورد استفاده بانوان ساحل نشین قرار داشته  و این روبند جز لاینفکی از پوشش زنان این دیار بوده و نسل به نسل سیل تکاملی خود را پشت سرگذاشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

برقع که در گویش محلی هرمزگان به آن برکه می گویند نقاب یکسره ای که تنها جای چشم روی آن خالی بوده  و علاوه بر محفوظ ماندن صورت در مقابل نور خورشید، حجابی مخصوص نیز برای صورت به شمار می رود.

,

این نقاب ها که جزیی از فرهنگ زنان با نجابت هرمزگانی بوده با توجه به شرایط مختلف اقلیمی، اعتقادی ، اجتماعی و فرهنگی نوع و طرز استفاده آن در جای جای خطه خلیج فارس متفاوت است.

,

در هرمزگان انواع برقع با  طرح، رنگ، و جنس مختلف وجود دارد به طوری که برخی ار برقع ها تمام صورت را می پوشاند و برخی دیگر تنها مخصوص قسمتی از صورت بوده و نکته جالب درباره برقع ها این است که از روی آن می توان اصالت زنان روستایی را تشخیص داد و هر روستا از هرمزگان دارای نقاب های مخصوص به خود هستند.

,

هرمزگانی ها در عروسی و مراسم های شاد خود از برکه های با رنگ های متنوع روشن و نو همراه با حلقه طلا که به آن آویز است استفاده می کنند و در مراسم های عزاداری تنها از برکه های قدیمی و کهنه با رنگ های تیره استفاده می کنند.

,

, ,

برقع نمادی برای نشان دادن تاهل زنان قشمی

, برقع نمادی برای نشان دادن تاهل زنان قشمی ,

در جای جای هرمزگان از انواع مختلف برقع استفاده می شود به طور مثال در جزیره قشم همزمان با رشد شخصیت و بالا رفتن سن فرد، شکل و فرم برقع نیز تغییر می کند .

,

در جزیره زیبای قشم از برقع علاوه بر زینت زنان و حفظ حجاب،  برای نشان دادن تاهل نیز به کار می رود به طوری که به مرور زمان و با بالا رفتن سن افراد اندازه برقع بزرگ تر شده و حجاب صورت بیشتر می شود.

,

برقع های میناب روز به روز کوچکتر می شود

, برقع های میناب روز به روز کوچکتر می شود,

میناب از جمله شهرستانی ها بوده که استفاده از برقع با نقش و نگار متنوع در آن رایج است و معمولا از پارچه هایی با رنگ های گرم  مانند قرمز، نارنجی و در برخی موارد از رنگ های تیره درساخت آن استفاده می شود.

,

با مرور زمان تنوع رنگی برقع های میناب نسبت به قبل بیشتر شده و در مقایسه با برقع های قدیم، کوچک تر دوخته می شوند ؛ نقوش به کار رفته در آن ساده تر اما با زیبایی منحصر به فرد تولید می شود.

,

, ,

خطوط مورب نشانه بارز برقع های لنگه ای

, خطوط مورب نشانه بارز برقع های لنگه ای ,

برقع های موجود در غرب استان هرمزگان از جمله شهرستان بندر لنگه شبیه برقع های جزیره ی قشم است و تفاوتی با برقع های قشم ندارد؛ اما شکل کلی آن به دلیل وجود خطوط مورب، کمی خشن تر و دارای دافعه بیشتری نسبت به برقع های قشمی است

,

طرح های روی برقع را بر اساس علایق و سلایق سفارش دهندگان اجرا می کنند، اما سلیقه و خلاقیت سازنده  برقع نیز در زیبایی آن بی تأثیر نیست.

,

, ,

نقاب های جاسک به برقع بلوچی معروف است

, نقاب های جاسک به برقع بلوچی معروف است,

حوزه غرب شهرستان جاسک به بندرعباس و حوزه شرق آن به سیستان و بوچستان نزدیک تر است و رنگ برقع های حوزه غرب روشن تر از حوزه شرق است و در این شهر برقع بزرگتر برای پوشش بیشتر و برقع کوچک تر به منظور زیبایی افزون تر انتخاب می شود.

,

مجموع رنگ های برقع در حوزه شرق بندرجاسک ترکیبی از رنگ قرمز بوده و همه برقع های این حوزه، تحت عنوان کلی برقع های بلوچی معروف اند؛ زیرا ساکنان این منطقه بلوچ هستند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه