اخبار داغ

کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

آمریکایی ها در صدد به قدرت نشاندن حیدرالعبادی/ ماجرای سهم خواهی برخی احزاب در جریان انتخاب نخست وزیر/ نوری مالکی، هادی العامری از گزینه های مطلوب جبهه مقاومت هستند

آمریکایی ها در صدد به قدرت نشاندن حیدرالعبادی/ ماجرای سهم خواهی برخی احزاب در جریان انتخاب نخست وزیر/ نوری مالکی، هادی العامری از گزینه های مطلوب جبهه مقاومت هستند
کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به تشکیل دولت عراق گفت: از دلایلی که می توان در عدم تشکیل دولت در عراق برشمرد، سهم خواهی برخی از احزاب و گروه ها در کشور عراق است که موجب شده است تا با گذشت چندین ماه از انتخابات، دولت عراق تشکیل نشود.
[

مسعود اسداللهی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به تشکیل دولت عراق اظهار داشت: قانون انتخابات عراق مسئله پیچیده ای است و از طرفی صحنه سیاسی عراق از نظر مذهبی، سیاسی و حتی عشایری و طایفی هم بسیار پیچیده است، همین مسئله باعث می شود تا انتخاباتی که در عراق برگزار می شود پیچیده باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی تصریح کرد: بر همین اساس آرا بین گروه های مختلف تقسیم می شود و در واقع هیچ حزب و گروهی به تنهایی قادر به کسب اکثریت آرا نیست، بلکه فاصله زیادی تا نیمی از آرا را دارد و مجبور است با بیش از یک گروه ائتلاف کند تا بتواند دولت خود را تشکیل دهد.

,

 

,

کارشناس مسائل خاورمیانه بیان خاطر نشان کرد: با اینکه انتخابات برگزار می شود ولی معمولاً پروسه تشکیل دولت بعد از نتایج انتخابات، پروسه بسیار طولانی است.

,

 

,

اسداللهی بیان داشت: در دوره هایی که بعد از سقوط صدام برگزار شده است، همواره شاهد بودیم که بعد از اعلام نتایج به این راحتی ها دولتی تشکیل نمی شود.

,

 

,

وی افزود: در انتخابات فعلی هم شاهد بودیم که آرا به شدت بین احزاب و گروه های مختلف تقسیم شد و هر گروه یک تعداد کرسی دارد و مجموع چند حزب باید با هم ائتلاف کنند تا به نصف بعلاوه یک برسد.

,

 

,

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: این امر باعث می شود که وقتی ترکیب این مقدار پیچیده است و آرا به این نحو شکسته می شود، تاثیرات و دخالت کشورهای خارجی در این نوع ائتلاف ها بسیار زیاد شود، بخاصر اینکه متاسفانه بعضی از احزاب و گروه های عراقی با کشورهای دیگر مرتبط هستند.

,

 

,

مسعود اسداللهی عنوان کرد: برخی از جریانات عراق بنابر ارتباطی که با کشورهای خارجی دارند و مصالح آن کشورها را تامین می کنند، معمولا سعی دارند ائتلافی تشکیل دهند تا فرد مورد نظر آن کشور خارجی به قدرت برسد.

,

 

,

وی ابراز داشت: آمریکایی ها به شدت تلاش می کنند که این ائتلافات به نحوی شکل بگیرد تا فردی که نخست وزیر عراق خواهد شد از چهره های مورد تائید آمریکا باشد.

,

 

,

آمریکایی ها در صدد به قدرت نشاندن حیدرالعبادی هستند

, آمریکایی ها در صدد به قدرت نشاندن حیدرالعبادی هستند,

اسداللهی در پاسخ به این سوال که "آمریکایی ها به دنبال کدام جریان است تا بر مسند قدرت بشیند؟" گفت: آمریکایی ها از ابتدای سقوط دولت صدام چهره ای که همواره روی آن حساب می کردند و شخصی که کاندیدای خودشان بود، آقای "ایاد علاوی" بوده است؛ اما علاوی نشان داده است به تنهایی قادر به کسب آرا و ایجاد یک ائتلاف نیست.

,

 

,

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر آمریکایی ها مایلند که آقای حیدرالعبادی بعنوان نخست وزیر باقی بماند و این مسئله چیزی نیست که مخفی بماند.

,

 

,

موضع چالش برانگیز حیدرالعبادی علیه ایران

, موضع چالش برانگیز حیدرالعبادی علیه ایران,

کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: به موضع اخیر حیدرالعبادی علیه ایران در مقابل تحریم های آمریکا اشاره کرد و گفت: موضعی که حیدرالعبادی گرفت، موضع بسیار چالش برانگیزی بود؛ البته بعدها می خواست آن را توجیه کند.

,

 

,

اسداللهی تصریح کرد: حیدرالعبادی از نظر سیاسی چهره قوی نیست و طوری نیست که بتواند در مقابل این نوع فشارها مقاومت کند و بارها شاهد بودیم که در مواضعی که اتخاذ می کند، عقب نشینی می کند؛ بنابراین برای آمریکایی ها گزینه مطلوبی است.

,

 

,

وی به کاندیدای مورد نظر رژیم سعودی اشاره کرد و اظهار داشت: عربستان به دنبال چهره خاص خودش است و در حال حاضر نیز سرمایه گذاری می کند و خرج زیادی قبل و بعد انتخابات کرد و در صدد این است که با پول یک سری گروه ها را به سمت خودش جذب کند و یک نوع ائتلافی تشکلیل دهد که طرفدار عربستان باشد و با آن ائتلاف فردی را سرکار بیاورد که مورد تائید عربستان باشد.

,

 

,

کارشناس مسائل خاورمیانه عنوان کرد: این مسائل باعث شده است که شکل گیری ائتلاف ها بسیار مشکل شود و با توجه به گذشت چندین ماه از انتخابات، هنوز هیچ ائتلافی تشکیل نشده است که بتواند بعنوان فراکسیون اکثریت، مامور تشکلیل کابینه شود.

,

 

,

اسداللهی ادامه داد: نکته قابل تامل این است که سران و گروه های حاضر در عراق با وجود مذاکرات و دیدار متعدد در صدد ایجاد یک ائتلاف هستند و می خواهند یک فراکسیون اکثریت را تشکیل دهند، اما شاهد هستیم که عملاً این مهم محقق نمی شود و دلیل عدم تشکیل ائتلاف اکثریت، دخالت های خارجی در داخل عراق است.

,

 

,

سهم خواهی برخی از احزاب مانع انتخاب نخست وزیر شده است

, سهم خواهی برخی از احزاب مانع انتخاب نخست وزیر شده است,

وی خاطر نشان کرد: چهره های سیاسی عراق هم شاید به خاطر منافع شخصی و سهم خواهی بیش از توانشان از آن حجم آرایی که دارند و همچنین به خاطر سهم خواهی زیادی که انجام می دهند، ایجاد ائتلاف را با مشکل روبرو می کنند؛ یعنی بجای اینکه بیایند و منافع ملی را مراعات کنند هر گروه سعی می کند تا جایی که می تواند سهم بیش تری از قدرت را به دست بیاورد و چون احزاب متعددی وجود دارد، فرمول دسترسی به آن محال یا بسیار بسیار مشکل است و به همین سبب شاهد هستیم که تا کنون نخست وزیر انتخاب نشده است.

,

 

,

 

,

نوری مالکی، هادی العامری از گزینه های مطلوب جبهه مقاومت هستند

, نوری مالکی، هادی العامری از گزینه های مطلوب جبهه مقاومت هستند,

اسداللهی در پاسخ به این سوال که "گزینه مطلوب جبهه مقاومت کدام جریان است؟" گفت: خوشبختانه در بین احزاب عراقی، تعداد زیادی شخصیت داریم که این ها چه در زمان مبارزه با رژیم صدام که بعنوان چهره های مبارز مطرح بودند و چه بعد از آن و در دوران جدید عراق به خصوص در جنگ با داعش و تکفیری ها شخصیت های بسیار تاثیر گذاری بوند و تعدادشان هم کم نیست و افرادی مثل نوری مالکی، هادی العامری و صالح که در سطح کشور عراق مطرح هستند؛ ولی در حال حاضر بخاطر پیچیدگی ترکیب انتخابات و نتایج انتخابات عراق حتی این آقایان نخست وزیر شدنشان بسیار مشکل است، چون ائتلافی تشکیل نداده اند.

,

 

,

وی به این احتمال که کدام جریان شانس بیش تری برای به قدرت رسیدن دارد، اشاره کرد و گفت: در هیچ جریانی به تنهایی قادر به قدرت رسیدن نیست و باید ائتلاف شکل بگیرد، اما متاسفانه تا کنون ائتلافی صورت نگرفته است.

,

 

,

اسداللهی در پایان عنوان کرد: اگر دخالت های خارجی نباشد و اگر سران احزاب و گروه ها واقع بینانه و با رعایت منافع ملی کوتاه بیایند و هم چنین با گذشت کردن، یک ائتلافی تشکیل دهند قطعاً احتمال بیشتری می رود تا چهره هایی که طرفدار مقاومت هستند به خصوص چهره هایی که حشدالشعبی را تائید می کنند و بالعکس، بر سر قدرت بیایند.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه