اخبار داغ

هشدار اقتصاددانان به آینده سیاه ارز آمریکا؛

حرکت متحد جهانی برای از بین بردن هِژمونی دلار/ آغاز سیر فروپاشی سلطه گری اقتصاد آمریکا

حرکت متحد جهانی برای از بین بردن هِژمونی دلار/ آغاز سیر فروپاشی سلطه گری اقتصاد آمریکا
باید به آمریکایی ها هشدار داد که از هر چهار نفر در این سیاره ، یک نفر در کشوری زندگی می کند که حکومت آن متعهد به پایان دادن به هژمونی دلار شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ رسانه آمریکایی cnbc با استناد به تحلیل کارشناسان و اقتصاددانان و اخبار روند تجارت های جهانی در گزارشی نوشت: بیداری ضد دلار می تواند سخت تر و نزدیکتر از پیش بینی اکثر اقتصاددانان باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, "تیتریک", cnbc,

جنگ قدرت طلبانه اقتصادی آمریکا علیه یک دهم کشورهای جهان تا به امروز

در حال حاضر، آمریکا در حال جنگ اقتصادی علیه یک دهم کشورهای جهان با جمعیت تقریبا 2 میلیارد نفر و تولید ناخالص داخلی بیش از 15 تریلیون دلار است.
,
, جنگ قدرت طلبانه اقتصادی آمریکا علیه یک دهم کشورهای جهان تا به امروز, جنگ قدرت طلبانه اقتصادی آمریکا علیه یک دهم کشورهای جهان تا به امروز,
,
,
 
,
این کشورها شامل روسیه، ایران، ونزوئلا، کوبا، سودان، زیمبابوه، میانمار، جمهوری دموکراتیک کنگو، کره شمالی و دیگر کشورهایی که واشنگتن سالها آنها را مورد تحریم قرار داده است و البته کشورهایی همچون؛ چین، پاکستان و ترکیه که تحت تحریم های کامل نیستند اما مورد هدف دیگر اقدامات تنبیهی اقتصادی قرار دارند، می باشد.
,
 
,
بعلاوه، هزاران نفر از صاحب امتیازان کشورها در لیست تحریم وزارت خزانه داری آمریکا قرار دارند که به طور مؤثر تحت تأثیر تحریم آمریکا از سیستم مالی جهانی حذف شده اند. بسیاری از کسانی که در این لیست قرار دارند، بخشی از رهبری کشورها هستند و یا ارتباط نزدیکی با آنها دارند.
,
 
,
از دید آمریکا، هر یک از نهادهای اقتصادی به دلیل درستی، همچون؛ نقض حقوق بشر، تروریسم، جرم و جنایت، تجارت هسته ای، فساد یا در مورد چین به دلیل اقدامات تجاری ناعادلانه و سرقت مالکیت فکری (معنوی) تحریم شده اند.
 
,
,
اما در ماه های اخیر به نظر می رسد که ادعای آمریکا برای مقابله با تمام بی نظمی های جهان باعث شده که هم پیمانانش به اجبار به یک سیستم مالی موازی که خارج از دسترس قدرت آمریکا است روی آورند. اگر آنها موفق شوند، اثر موقعیت جهانی آمریکا متحول می شود.
,
 
,
قدرت طلبی و قلدری آمریکا، به لطف کنترل آن بر ارتباطات مالی جهانی و به خصوص پذیرش گسترده دلار به عنوان ذخیره جهانی، میسر شد. وضعیت منحصر به فرد ارز آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم به سیستم مالی جهانی متصل شد.
,
 
,
هر معامله ای که با دلار آمریکا انجام و یا از بانک آمریکا استفاده می کند، به طور خودکار طرفین تجاری را تحت قدرت قانونی آمریکا قرار می دهد. زمانی که آمریکا تصمیم به تحمیل تحریم های یک جانبه می گیرد، همانطور که با ایران انجام داد، عملا به دولت ها، شرکت ها و افراد جهان می گوید که آنها باید بین قطع روابط تجاری با کشور تحریم شده یا کنار گذاشته شدن از اقتصاد شماره یک جهان یکی را انتخاب کنند. این یک وضعیت قدرت طلبانه است.
,
 
,
خفت حاکمیت اقتصادی آمریکابرای کشورهای جهان
, خفت حاکمیت اقتصادی آمریکابرای کشورهای جهان,
 
,
تجدیدنظر طلبان کشورهایی که تمایل به چالش کشیدن سیستم تحت رهبری آمریکا را دارند، این اقدام را به عنوان خفت حاکمیت اقتصادی آمریکا می دانند. به همین دلیل است که روسیه و چین نسخه های جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی (سوئیفت - SWIFT) خود را، شبکه جهانی که امکان انجام معاملات مالی مرزی را بین هزاران بانک فراهم می کند، توسعه داده اند. هر دو کشور از شرکای تجاری خود خواستند که دلار را در تجارت دوجانبه خود به نفع ارزهای بومی حذف کنند.
,
 
,
در ماه جاری (آگوست 2018)، روسیه پس از وقوع عداوت مالی بین آنکارا و واشنگتن، سریع ترکیه را به حذف دلار در معاملات فرا خواند. چین از پروژه ابتکاری تریلیون دلاری خود موسوم به کمربند و جاده یا طرح جاده جدید ابریشم به عنوان اهرم فشار بر کشورها برای استفاده از یوان به جای دلار بهره می برد. پاکستان نیز به عنوان دریافت کننده پول پروژه کمربند و جاده و ایران قبلا اعلام کرده اند که قصد انجام این کار را دارند.
,
 
,
نشست ماه گذشته (جولای) بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی) در ژوهانسبورگ، خواستار تجهیز علیه هژمونی (تسلط) دلار در کشورهایی نظیر؛ ترکیه، جامائیکا، اندونزی، آرژانتین و مصر با هدف ایجاد یک اقتصاد ضد دلاریزه شد.جبهه اصلی که آینده دلار را تعیین می کند، بازار جهانی کالا به ویژه 1.7 تریلیون دلاری بازار نفت است.
,
 
,
از سال 1973 که ریچارد نیکسون رئیس جمهور آمریکا به طور یکجانبه دلار آمریکا را از استاندارد طلا جدا کرد و عربستان سعودی و بقیه کشورهای عضو اوپک را به فروش نفت خود به دلار متقاعد کرد، تجارت جهانی نفت به ارز آمریکایی مرتبط شد. این اقدام نیکسون راه را برای سایر کالاها و معامله آنها به دلار باز کرد. تمهیدات به خوبی در آمریکا انجام شد. تقاضای رو به رشد و روزافزون اسکناس سبب شد تا دولت محافظه کار آمریکا کسری بودجه رو به رشد خود را به راحتی جبران کند.

 
,
,
,
نزدیکی پایان دوران طلایی فرمانروایی دلار
 
, نزدیکی پایان دوران طلایی فرمانروایی دلار,
,
اما دیگر نه. زیرا تعداد بسیاری از اعضای اتحاد ضد دلار که صادرکنندگان کالاها هستند، دیگر احساس می کنند که محصولاتشان باید با یک معیار ارزشی مانند WTI (ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺗﮕﺰﺍﺱ ﻏﺮﺑﯽ) و Brent (برنت: یکی از مهمترین مراجع قیمت ‌گذاری نفت خام در بازار بین ‌المللی) قیمت گذاری شود یا با ارزی که آنها تمایل دارند، معامله گردد.

حرکت متحدانه جهانی برای از بین بردن هِژمونی دلار/  آغاز سیر فروپاشی سلطه گری اقتصاد آمریکا
,
,
,
حرکت متحدانه جهانی برای از بین بردن هِژمونی دلار/  آغاز سیر فروپاشی سلطه گری اقتصاد آمریکا
, حرکت متحدانه جهانی برای از بین بردن هِژمونی دلار/  آغاز سیر فروپاشی سلطه گری اقتصاد آمریکا,
 
,
به عنوان مثال، وقتی چین نفت را از آنگولا، گاز را از روسیه، زغال سنگ را از مغولستان یا سویا را از برزیل خریداری می کند، ترجیح می دهد این کار را با پول رایج خود انجام دهد و بدین وسیله هر دو طرف معامله از پرداخت های ناخواسته بهای ارز اجتناب می ورزند. این اقدام در حال حاضر در حال وقوع است.
,
 
,
روسیه و چین توافق کرده اند که برخی از تجارت انرژی خود را با یوان معامله نمایند. چین، فراهم آورندگان اصلی نفت خود؛ عربستان سعودی، آنگولا و ایران را مجبور می کند تا نفت خود را با یوان دریافت کند. چین، سال گذشته قراردادهای آتی به پشتیبانی طلا به نام پترو یوان در تبادل انرژی بین المللی شانگهای که اولین شاخص نفت خام بدون دلار در آسیا است را معرفی کرد.

 
,
,
,
پذیرش ارزهای دیجیتال در تجارت جهانی
 
, پذیرش ارزهای دیجیتال در تجارت جهانی ,
,
پذیرش تدریجی ارزهای دیجیتال، که با تکنولوژی بلاک‌چِین پشتیبانی می شود، راه دیگری را به ریویژنیست ها (تجدیدنظر طلبان) برای جابجایی دلار در تجارتشان پیشنهاد می دهد.
,

حرکت متحدانه جهانی برای از بین بردن هِژمونی دلار/  آغاز سیر فروپاشی سلطه گری اقتصاد آمریکا
,
,
حرکت متحدانه جهانی برای از بین بردن هِژمونی دلار/  آغاز سیر فروپاشی سلطه گری اقتصاد آمریکا
, حرکت متحدانه جهانی برای از بین بردن هِژمونی دلار/  آغاز سیر فروپاشی سلطه گری اقتصاد آمریکا,
بانک مرکزی روسیه اظهار داشت که در نظر دارد یک رمزگذاری ملی به نام کریپتو روبل (cryptoruble) را راه اندازی کند و به طور موقت به ونزوئلا کمک کرد تا رمزگذاری خود به نام پترو (petro) را که توسط ذخایر گسترده نفتی کشور پشتیبانی می شود، راه اندازی کند. اکنون، اعضای بریکس در حال گفتگو در مورد رمزگذاری به پشتیبانی بریکس هستند.

 
,
,
,

بازار تجارت انرژی یکی از اصلی ترین میدان های نبرد برای آینده سلطه اقتصادی آمریکا
 
,
, بازار تجارت انرژی یکی از اصلی ترین میدان های نبرد برای آینده سلطه اقتصادی آمریکا ,
,
همه این اقدامات و دیگران به یک جهت اشاره می کنند: طی سال های آتی به هدف از بین بردن هژمونی (سلطه‌گری) دلار، این ارز (دلار) با حملات فراوانی مواجه خواهد شد و بازار تجارت انرژی یکی از اصلی ترین میدان های نبرد خواهد شد که برای آینده سلطه اقتصادی آمریکا تصمیم خواهد گرفت. هر تلاش موفقیت آمیز برای جدایی تجارت کالا از دلار، نه تنها بر سیستم اقتصادی جهانی بلکه بر موقعیت آمریکا در خارج از کشورش تأثیر بسزایی خواهد داشت.

حرکت متحدانه جهانی برای از بین بردن هِژمونی دلار/  آغاز سیر فروپاشی سلطه گری اقتصاد آمریکا
,
,
,
حرکت متحدانه جهانی برای از بین بردن هِژمونی دلار/  آغاز سیر فروپاشی سلطه گری اقتصاد آمریکا
, حرکت متحدانه جهانی برای از بین بردن هِژمونی دلار/  آغاز سیر فروپاشی سلطه گری اقتصاد آمریکا,
 
,
با وضعیت کلی مثبت اقتصاد آمریکا و قدرت قابل توجه دلار در مقایسه با ارزهای دیگر از جمله؛ روبل روسیه، یوان چین، لیره ترکیه و ریال ایران اقدامات تجدیدنظر طلبان نوعی خودآزاری است، اما نادیده گرفتن رو به رشد ائتلاف ضد دلار، به زیان آمریکا تمام می شود. بازارهای گاوی (Bull markets) نهایتا با بدهی ملی 21 تریلیون دلار به میزان در حال رشد یک تریلیون دلار در سال به پایان رسید. بیداری ضد دلار می تواند سخت تر و نزدیکتر از پیش بینی اکثر اقتصاددانان باشد.
,
 
,
در میان رضایتمندی اقتصادی آمریکا، باید خاطرنشان کرد که از هر چهار نفر در این سیاره ، یک نفر در کشوری زندگی می کند که حکومت آن متعهد به پایان دادن به هژمونی دلار شده است و خنثی کردن تلاش آنها باید اولویت ملی برتر واشنگتن باشد.
,
 
,
معصومه میرحسینی - تیتریک
, معصومه میرحسینی - تیتریک,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه