اخبار داغ

دبیر علمی انجمن داروسازان ایران در گفتگو با دانا:

میلیاردها دلار ارز دولتی از کشور خارج شد تا مکمل دارویی وارد کنند/ دلالان دارو را دستگیر و چند ساعت بعد آزاد می‌کنند/ کیفیت داروی ایرانی چیزی کم از داروی خارجی ندارد+فیلم

میلیاردها دلار ارز دولتی از کشور خارج شد تا مکمل دارویی وارد کنند/ دلالان دارو را دستگیر و چند ساعت بعد آزاد می‌کنند/ کیفیت داروی ایرانی چیزی کم از داروی خارجی ندارد+فیلم
دبیر علمی انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه عرضه کننده در صنعت دارو محدود و این حوزه تخصصی است تصریح کرد: مهمترین مسئله در حوزه دلالی دارو این است که دولتها عزمی برای برخورد با آنها ندارند اگر امروز جلوی داروخانه ۱۳ آبان بروید این شبکه جلوی چشمان شما در حال فعالیت است.
[

سید حمید خوئی، دبیر علمی انجمن داروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص ذخایر دارویی کشور بعد از مشکلات اقتصادی اخیر اظهار داشت: ما یک شبکه غیر رسمی کهنسال غیرقانونی از توزیع دارو به عنوان داروهای ناصرخسرو در کشور داریم که حدود چهار دهه است که وجود داشته و متاسفانه دستگاه‌های سیاستگذار در طول این زمان نتوانسته اند با این شبکه غیرقانونی و بسیار زیان بار برخورد لازم را داشته باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,


داروهایی که در انبار احتکار دختر وزیر پیدا شد تاریخ گذشته بودند

,
, داروهایی که در انبار احتکار دختر وزیر پیدا شد تاریخ گذشته بودند, داروهایی که در انبار احتکار دختر وزیر پیدا شد تاریخ گذشته بودند,

وی با بیان اینکه انبار دختر وزیر در کرج جز داروهای ناصرخسرو نبوده اظهار داشت: طبق گفته خود آنها این انبار به عنوان بار ضایعات دارو استفاده استفاده می‌شده است که داروهای تاریخ گذشته در این انبار نگهداری می شده است.

,

دبیر علمی انجمن داروسازان ایران تاکید کرد: ما شبکه توزیع غیررسمی در کشور نداریم و تنها یکی توزیع دارو در ناصرخسرو و دیگری شبکه قاچاق دارو است به طور طبیعی هرگاه عرضه و توزیع دارو دچار اختلال می‌شود این دو شبکه به صورت قوی‌تر فعالیت می‌کنند اما هرگاه توزیع دارو شفاف شود این شبکه ها به حاشیه رانده می شوند.

,

 

,

احتمال فعال شدن دوباره شبکه قاچاق دارو در کشور

, احتمال فعال شدن دوباره شبکه قاچاق دارو در کشور, احتمال فعال شدن دوباره شبکه قاچاق دارو در کشور,

خوئی در ادامه افزود: در حال حاضر بعد از اتفاقات اخیر و مشکلات اقتصادی در زمزمه های کمبود دارو این نگرانی وجود دارد که این دو شبکه دوباره پا گرفته و قوی تر شوند.قیمت های این دو شبکه نیز بسته به میزان اخلال در بازار دارو دارد و توصیه ما این است که تا این شبکه ها  دوباره فعال نشده اند باید سیستم عرضه و تقاضا در دارو را بیشتر کنترل کنیم.

,

وی همچنین عنوان کرد: در سال های گذشته دادستانی بازدیدهای مستقیمی از داروخانه‌های کشور داشته و گزارش‌های محکمی در خصوص سلامت و قابل قبول بودن داروها ارائه شده است اما طبیعی است که در این شرایط بازار سیاه دارو هم فعال شده و سعی کند سود خود را از این شرایط ببرد.

,

دبیر علمی انجمن داروسازان ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا بازار سیاه در ناصر خسرو آنقدر طولانی و پیچیده شده است گفت:  قطعاً وارد شدن این داروها به کشور و همچنین سایر داروهای قاچاق با استفاده از نفوذ افراد ذی نفوذ صورت می پذیرد منتها مهمترین مشکل در ادامه دار شدن توزیع این داروها بی برنامه گی و عدم انسجام در برخورد با توضیح این گونه دارو در کشور است.

,

 

,

همه می دانند داروی ناصرخسرو قاچاق است اما اقدام موثری برای مقابله با آن نمی‎شود

, همه می دانند داروی ناصرخسرو قاچاق است اما اقدام موثری برای مقابله با آن نمی‎شود, همه می دانند داروی ناصرخسرو قاچاق است اما اقدام موثری برای مقابله با آن نمی‎شود,

خوئی با اشاره به حضور دلالان در بازار دارو نیز گفت: برخی از افراد وقتی می‌بینند یک دارو در حال کمیاب شدن است با خرید گسترده آن از داروخانه ها، این دارو را در بازار سیاه تا ۳۰ برابر قیمت به فروش می رساند و این مسئله در همه حرف‌ها وجود دارد اما دلالی در بازار دارو بسیار پرسود است چرا که از یک طرف بیمار مجبور به خرید آن بوده و از یک طرف دیگر فروشنده میتواند هر قیمتی را برای آن تعیین کند.

,

وی با بیان اینکه شاید این دلالان افراد با نفوذ تأکید کرد: کاسبی و دلالی در بازار دارو بعد از بازار مواد مخدر پرسودترین بازار است. اگر مصرف کننده تنوع برای خرید خود داشته باشد قطعاً دلالی در آن صنف سخت می‌شود  اما بیمار مجبور است داروی خود را تهیه کند و برای هر بیماری معمولا یک دارو وجود دارد.

,

دبیر علمی انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه عرضه کننده در صنعت دارو محدود و این حوزه تخصصی است تصریح کرد:  مهمترین مسئله در حوزه دلالی دارو این است که دولتها عزمی برای برخورد با آنها ندارند اگر امروز جلوی داروخانه ۱۳ آبان بروید این شبکه جلوی چشمان شما در حال فعالیت است.

,

 

,

دلالان دارو را دستگیر و چند ساعت بعد آزاد می‌کنند

, دلالان دارو را دستگیر و چند ساعت بعد آزاد می‌کنند, دلالان دارو را دستگیر و چند ساعت بعد آزاد می‌کنند,

خوئی در ادامه افزود: سالهاست که بارها و بارها از متصدیان خواسته ایم با این افراد برخورد کنند حتی بارها نیروی انتظامی تعدادی از دلالان را دستگیر کرده است اما میبینیم دو ساعت دیگر آن ها آزاد شده اند و اینگونه بر می آید که قاچاق دارو و مبارزه با آن اولویت دستگاه های نظارتی و مبارزه با قاچاق کالا قرار نگرفته است.

,

وی در ادامه تصریح کرد: این در حالیست که قاچاق دارو بسیار متفاوت از سایر قاچاق ها بوده و به معنای واقعی تهدیدی برای سلامت جامعه به شمار می رود یعنی باید از منظر امنیت ملی به آن نگاه کرد چرا که قاچاق دارو مانند قاچاق در بازارهای سیگار مواد غذایی و غیره نیست و سلامت مردم در گروی مبارزه با این نوع از قاچاق است.

,

دبیر علمی انجمن داروسازان ایران ضمن اشاره به اینکه داروهایی که در سیستم قاچاق توزیع می‌شوند معمولاً داروهای قاچاق هستند، تاکید کرد:  این داروها معمولا در شرایط نامناسب نگهداری شده‌اند و یا از طریق شبکه قاچاق تامین شده اند ارتباط معناداری میان بازار سیاه دارو و شبکه های قاچاق وجود دارد.

,

 

,

بیشتر از احتکار دارو باید نگران ورود داروهای قاچاق به بازار باشیم/ با کمبود دارو مواجه نیستیم

, بیشتر از احتکار دارو باید نگران ورود داروهای قاچاق به بازار باشیم/ با کمبود دارو مواجه نیستیم, بیشتر از احتکار دارو باید نگران ورود داروهای قاچاق به بازار باشیم/ با کمبود دارو مواجه نیستیم,

خوئی در ادامه افزود: داروهایی که در شبکه قاچاق این بازار سیاه هستند به هیچ وجه تحت نظارت سازمان غذا و دارو نبوده‎اند؛ می‌توانیم بگوییم امروز مشکل اصلی ما احتکار دارو نیست چراکه این مسئله به صورت گسترده اتفاق نیافتاده و شاید در آینده چنین اتفاقی بیفته است و این به خاطر به هم خوردن عرضه و تقاضاست.

,

وی همچنین خاطرنشان کرد: به جرات می توانیم بگوییم امروز هیچ دارویی که در شبکه قرار بود توزیع شود احتکار نشده و به هیچ وجه با کمبود دارو مواجه نیستیم و خبر هایی که از کشف انبارهای احتکار دارو به گوش می رسد مربوط به داروهای قاچاق و یا تاریخ مصرف گذشته است که قرار بوده در شبکه غیر رسمی توزیع دارو توزیع شوند.

,

دبیر علمی انجمن داروسازان ایران در پاسخ به این سوال که آیا احتمال کمبود دارو در آینده وجود دارد تصریح کرد: با توجه به شرایط پیش آمده این احتمال وجود دارد اما قطعاً این اتفاق اکنون نیافتاده و هنوز شبکه های احتکار دارو در کشور فعال نشده اند که گرانی دارو و یا کمبود آن را داشته باشیم.

,

خوئی در ادامه افزود: واقعیت این است که طرح تحول سلامت در چند  سالی که در کشور اجرا شد پیامدهای خوبی به دنبال داشت و یکی از آنها این بود که دسترسی مردم به دارو تسهیل شد و پوشش‌های بیمه‌ای بسیار بیشتر از قبل شد.

,

 

,

مزاج مصرف داروی مردم اشرافی شده است

, مزاج مصرف داروی مردم اشرافی شده است, مزاج مصرف داروی مردم اشرافی شده است,

وی با بیان اینکه این طرح معایبی هم داشت، اظهار داشت: تذکرات فراوانی که دلسوزان و کارشناسان در حوزه سلامت در خصوص طرح تحول دادند باعث شد این معایب به مرور زمان برطرف شود یکی از این تذکرات این بود که سفره مصرف داروی مردم گسترش می یابد و این باز کردن سفره پشتوانه منابع مالی زیادی می‌خواهد.

,

دبیر علمی انجمن داروسازان ایران همچنین گفت: در سال اول بودجه و منابع زیادی به این طرح تعلق گرفت و همانطور که کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند این اعتبارات فوق العاده در سال‌های بعد محقق نشد و نتیجه این شد که مزاج مصرف در مردم تغییر کرد به عبارت دیگر مردم به اشرافی گری در مصرف دارو روی آوردند که این نگاه برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بود.

,

خوئی با بیان اینکه یکی از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی جلوگیری از القای مصرف بود، عنوان کرد:  ما در طرح تحول سلامت به طور خاص القای مصرف توسط مردم را داشتیم و داروهایی تحت پوشش بیمه قرار گرفتند که ضرورتی نداشت و به عبارت دیگر نوعی از لوس گرایی در مصرف دارو به وجود آمد.

,

 

,

میلیاردها دلار ارز دولتی از کشور خارج شد تا مکمل دارویی وارد کنند

, میلیاردها دلار ارز دولتی از کشور خارج شد تا مکمل دارویی وارد کنند, میلیاردها دلار ارز دولتی از کشور خارج شد تا مکمل دارویی وارد کنند,

وی در ادامه افزود: میلیاردها دلار ارز از کشور خارج شد تا مکمل های دارویی وارد کشور شوند این در حالی است که اگر این مکمل ها هم نبود اتفاق خاصی در صنعت دارویی کشور رخ نمی‌داد همانطور که در سال‌های اول بعد از انقلاب این مکمل ها در کشور تولید می‌شدند و مصرف کننده تمایلی برای خرید نوع خارجی آن نداشت.

,

دبیر علمی انجمن داروسازان ایران در ادامه گفت: بسیاری از داروها که تا پیش از این تحت پوشش بیمه نبودند در طرح تحول سلامت تحت پوشش بیمه قرار گرفتند به عنوان مثال داروهای انسولین یا دیابت چه داروهایی هستند که دولت یا وزارت بهداشت برای آنها یارانه زیادی پرداخت می‌کند و یا اینکه هورمون رشد در سال ۹۲ بیشترین میزان پرداخت یارانه از سوی وزارت بهداشت را به خود اختصاص داد این در حالیست که حدود ۶۰ درصد این فرآورده کاربرد پزشکی ندارد و در فروشگاه ها به عنوان داروی بدنسازی به فروش میرسد.

,

خوئی با بیان این مثال که طبیعی است امنیت بنز بیشتر از امنیت پراید است اما نمی توان برای همه مردم بنز تهیه کرد عنوان کرد: در بسیاری از داروها نیز این مسئله وجود دارد به عنوان مثال سرنگ انسولین انواع مختلفی دارد وزارت بهداشت نوع خاصی از تزریق انسولین که هزینه بالایی دارد را باب کرد.

,

 

,

وزارت بهداشت بدون توجه به منابع مالی طرح تحول را اجرا کرد

, وزارت بهداشت بدون توجه به منابع مالی طرح تحول را اجرا کرد, وزارت بهداشت بدون توجه به منابع مالی طرح تحول را اجرا کرد,

وی ضمن انتقاد از بی توجهی وزارت بهداشت به منابع مالی عنوان کرد: خوب است که مردم از راحت ترین و لوکس ترین روش ها برای درمان استفاده کنند اما این زمانی صورت می‌گیرد که محدودیت مالی وجود نداشته باشد متاسفانه در سال‌های اخیر روش های لوکس درمانی جایگزین روش‌های دیگر شد و هزینه زیادی را به دولت تحمیل کرد؛  به عبارت دیگر سیاست گذاری ها در طرح تحول سلامت مبتنی بر اقتصاد مقاومتی نبود.

,

دبیر علمی انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه در حال حاضر ایران در شرایط تحریم به سر می‌برد خاطرنشان کرد: در شرایطی که طیف وسیعی از دشمنان به دنبال اعمال فشار بیشتر بر مردم ایران هستند مزاج مصرف دارو در کشور تغییر کرده و این خطر بزرگی برای کشور به شمار می رود. در این فرآیند میزان مصرف به شدت بالا رفت اما منابع پایدار مالی فروکش کرد و نقدینگی در چرخه تولید، واردات، توزیع، مصرف و... به هم خورد به طوری که بخش قابل توجهی از منابع طرح تحول سلامت از جیب شرکت های داروسازی و داروخانه ها پرداخت شد به این معنا که بابت مطالبات خود اوراقی را تحویل میگیرند که این اوراق نقد نیستند.

,

 

,

اجرای طرح تحول بزرگترین ظلم را به تولیدکنندگان داخلی دارو کرد

, اجرای طرح تحول بزرگترین ظلم را به تولیدکنندگان داخلی دارو کرد, اجرای طرح تحول بزرگترین ظلم را به تولیدکنندگان داخلی دارو کرد,

خوئی با بیان اینکه ظلم اصلی در طرح تحول سلامت به تولید کنندگان دارو و یا داروخانه ها شد در ادامه افزود: تغییر ذائقه مردم از مصرف داروهایی که ضروری نیستند و یا کشاندن آنها به سمت سیاست های اقتصاد مقاومتی بعد از سیاست گذاری های غلط طرح تحول هزینه بسیار بیشتری می‌برد و قطعاً اعتراضات زیادی را به دنبال خواهد داشت.

,

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا داروهای اساسی از لیست بیمه بیرون می آیند عنوان کرد: قطعا داروهای اساسی از لیست بیمه بیرون می آیند اما داروهای غیر اساسی و برخی از مکمل ها از لیست بیمه که باید هرچه سریعتر انجام گیرد قطعاً با عکس‌العمل اجتماعی همراه خواهد بود به عبارت دیگر بیمارانی که خود را با داروی خاصی تنظیم کرده‌اند در صورتی که این نوع خاص از دارو در دسترس او قرار نگیرد این مسئله را کمبود دارو تلقی می کند در صورتی که این دارو اصلاً ضروری نیست و در صورت عدم مصرف مشکلی برای کسی به وجود نمی‌آید.

,

دبیر علمی انجمن داروسازان ایران در ادامه افزود: بدون شک نمی توان با فضای سال ۹۱ و ۹۲ بازار دارو را کنترل کرد چرا که مدیریت بازار دارو باید مبتنی بر اقتصاد مقاومتی، شرایط تحریم و حمایت از تولید داخل باشد؛  یکی از سیاست های غلطی که در ماه‌های اخیر سازمان غذا و دارو در پیش گرفت این بود که به محض کمبود یک داروی تولید داخلی اعلام می‌کرد که هر کس می‌خواهد می‌تواند این دارو را وارد کنند. این  در حالی بود که سازمان غذا و دارو باید مشکلات شرکتهای داخلی را برای تولید دارو برطرف می کرد و موانع تولید را از پیشروی تولیدکننده بر می داشت.

,

 

,

موجودی مواد اولیه بسیاری از تولیدکنندگان دارو به صفر رسیده است

, موجودی مواد اولیه بسیاری از تولیدکنندگان دارو به صفر رسیده است, موجودی مواد اولیه بسیاری از تولیدکنندگان دارو به صفر رسیده است,

خوئی با تاکید بر اینکه کمبودهای دارویی  در سال های اخیر به خاطر مشکلات تولیدکنندگان داخلی بوده است یادآور شد: بسیاری از تولیدکنندگان داخلی دارو موجودی مواد اولیه شان به صفر رسیده نقدینگی برای تولید دارو در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد این مسئله سالها قبل توسط دلسوزان صنعت دارویی به مسئولان متولی گوشزد شده بود.

,

وی در انتقاد از بی توجهی مسئولان وزارت بهداشت به تولید کنندگان دارو گفت:  در سال‌های اخیر بسیار شنیدیم که به داروسازان میگفتند سازان همیشه شلوغ می کنند که یک اتفاقی می افتاد اما این اتفاق هرگز نمی افتد که متاسفانه مسئولان وزارت بهداشت امروز به صحبت دلسوزان رسیدند.

,

دبیر علمی انجمن داروسازان ایران ایران با بیان اینکه باید به داد صنعت دارو و تولید دارو در کشور رسید تاکید کرد:  در حال حاضر کشور به سمت تحریم پیش می‌رود و در شرایط تحریم پیشنهادی به جز تولید کنندگان داخلی نمی توانند به داد مردم و مملکت برسند چرا که در شرایط سخت تحریمی گذشته و یا حتی در شرایط جنگ کشور توانست ۹۵ درصد از داروها را تولید کند و اگر این جهاد همکاران داروساز در کشور نبود شاید ضایعات عظیمی در کشور می‌شد.

,

 

,

در سال های اخیر تولید دارو در کشور مورد بی‌مهری زیادی قرار گرفت

, در سال های اخیر تولید دارو در کشور مورد بی‌مهری زیادی قرار گرفت, در سال های اخیر تولید دارو در کشور مورد بی‌مهری زیادی قرار گرفت,

خوئی ضمن بیان اینکه صنایع دارویی ما در سال‌های اخیر خیلی مورد بی توجهی قرار گرفته یادآور شد: تصمیم سازان و سیاستگذاران باید به طور ملموس و محسوس به حمایت از تولید کنندگان دارو در کشور روی بیاورند و جلوی واردات و یا حتی تولید کاذب دارو که پوششی برای وارد کردن دارو بود گرفته شود.

,

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رقابت میان تولید کننده داخلی و خارجی عادلانه است یا خیر و اینکه آیا کیفیت داروی خارجی بهتر از داروی ایرانی است عنوان کرد: این سیاست ها به شدت ناعادلانه هستند؛ داروها با سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد؛ مردم گمان می کنند داروی داخلی کیفیت ندارد ولی این موضوع تا کنون اثبات نشده و منبع علمی برای آن وجود ندارد؛ بیش از 200 داروی ایرانی در آزمایشگاه ها توسط داروسازان بررسی شده‌اند در اکثر موارد داروهای ایرانی در رنج داروهای خوب و موثر تعریف شده اند.

,

دبیر علمی انجمن داروسازان ایران در خصوص توصیه برخی از پزشکان مبنی بر مصرف نوع خارجی یک دارو عنوان کرد: در بسیاری از موارد یعنی حدود 95 درصد میزان مصرف دارو در کشور ایرانی است یعنی داروهای تولید داخل مصرف می شود. در حال حاضر سهم مصرف لوازم خانگی ایرانی بسیار کمتر از نوع خارجی آن است اما در دارو این مساله برعکس است و در حال حاضر با توجه به اینکه بسیاری از داروها هم نوع خارجی و هم نوع داخلی آن در بازار وجود دارد مردم نوع داخلی و ایرانی آن را تهیه می کنند.

,

 

,

هزینه تبلیغات داروی خارجی از هزینه تحقیق و توسعه شرکت داروی ایرانی بیشتر است

, هزینه تبلیغات داروی خارجی از هزینه تحقیق و توسعه شرکت داروی ایرانی بیشتر است, هزینه تبلیغات داروی خارجی از هزینه تحقیق و توسعه شرکت داروی ایرانی بیشتر است,

خوئی همچنین بیان داشت: توجه افکار عمومی این روزها در جهت مصرف داروهای داخلی است هرچند عده ای هستند که بر خلاف اینکه تفکر اقلیت مردم جامعه را دارند به نمایندگی از همه صحبت می کنند. گاهی فقط هزینه تبلیغات یک شرکت دارویی خارجی از کل هزینه های تحقیق و توسعه یک شرکت ایرانی بیشتر است و طبیعی است که گاهی برخی از مردم گمان می کنند که داروهای خارجی از داروهای ایرانی بهتر است.

,

وی با بیان اینکه اگر تبلیغات موثر نبود شرکت های خارجی اینقدر هزینه تبلیغات نمی کردند عنوان کرد: در یک مورد یک شرکت خارجی برای تبلیغ یک قلم داروی خود در یک کنفرانس حود 700 میلیون پرداخت می کند و این یعنی اساس فروش داروهای خارجی بر مبنای تبلیغات گسترده است. این تبلیغات ذهن پزشک را تغییر می دهد و به دنبال آن ذهن بیمار هم تغییر می کند و داروی خارجی را بهتر از نوع ایرانی می داند.

,

 

,

کیفیت داروهای ایرانی بیشتر از داروهای خارجی نباشد کمتر نیست

, کیفیت داروهای ایرانی بیشتر از داروهای خارجی نباشد کمتر نیست, کیفیت داروهای ایرانی بیشتر از داروهای خارجی نباشد کمتر نیست,

دبیر علمی انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه در دهه های قبلی کسی از اثر نداشتن داروی ایرانی صحبتی نمی کرد عنوان داشت: قطعاً داروی امروز که در داخل تولید می شود اثربخشی اش بیشتر از داروهای دهه 60 است؛ وقتی به داروخانه مراجعه می کنیم شاهد هستیم قیمت داروی خارجی چندین برابر داروی ایرانی است و به همین منظور مردم فکر می کنند وقتی یک دارو گران تر بوده پس اثربخشی بیشتری هم دارد.

,

وی همچنین گفت: بخشی از اثرات دارو اثر روانی آن است اگر به یک بیمار تلقین کنیم که این دارو بهتر است حتی با وجود مصرف آن این دارو اثر خود را از دست می دهد و بیمار از آن نتیجه نمی‌گیرد از این روش گاهی در درمان برخی از بیماری‌ها استفاده می‌شود.

,

دبیر علمی انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه برخی از مردم به خود تلقین کردند که داروی خارجی بهتر است یادآور شد: به جرات می توانیم بگوییم کیفیت داروی ایرانی چیزی کمتر از کیفیت داروی خارجی ندارد اما سالهاست با بیان این صحبت‌ها در حق داروی ایرانی اجحاف شده است. برخی رقم بیشتری برای یک مکمل خارجی می پردازند و در توجیه این کار خود می‌گویند داروی خارجی بهتر است.

,

خوئی در ادامه افزود: این افراد برای اینکه به خودشان توهین نشود که چرا هزینه بیشتری برای یک دارو داده‌اند بدون علم اعلام می‌کنند که داروی خارجی کیفیت بهتری دارد. بحث کیفیت یک نقطه نیست بلکه یک خط فکری است که هم شامل داروهای ایرانی و هم شامل داروهای خارجی می‌شود.

,

 

,

حتی داروی هندی چون خارجی است گران تر فروخته می‌شود

, حتی داروی هندی چون خارجی است گران تر فروخته می‌شود, حتی داروی هندی چون خارجی است گران تر فروخته می‌شود,

وی با انتقاد از القا های غلطی که درباره داروهای ایرانی می‌شود گفت: عموم مردم نمی‌گویند یک دارو آمریکایی است یا فرانسوی یا آلمانی فقط می‌گویند خارجی است همه داروهایی که وارد میشوند به اسم خارجی برای مردم شناخته می شوند و برخی بدون توجه به کشور سازنده که هند باشد یا آلمان می‌گویند این دارو خارجی است پس بهتر است.

,

دبیر علمی انجمن داروسازان ایران ایران ضمن بیان اینکه یک نوع داروی هندی ۵ برابر بیشتر از داروی ایرانی در کشور به فروش می‌رسد گفت: صرف اینکه این دارو خارجی است رقم بیشتری برای آن پرداخته می‌شود و این توهین به تولیدکننده داخل و شعور مصرف کننده است می کنند که داروی خارجی کیفیت بالاتری دارد.

,

خوئی با بیان اینکه داروی خارجی و داخلی هر کدام طیف‌های مختلفی از کیفیت را دارند خاطرنشان کرد: همه داروهایی که در بازار عرضه می شوند باید طبق ضابطه های مشخص ساخته شوند و استاندارد لازم جهت مصرف را به دست بیاورند.
 

,
,

بعضی از داروهای مارک سوئیس در پاکستان تولید می‌شوند

, بعضی از داروهای مارک سوئیس در پاکستان تولید می‌شوند, بعضی از داروهای مارک سوئیس در پاکستان تولید می‌شوند,

وی با تأکید بر اینکه کیفیت داروها صفر یا صدی نیست تصریح کرد: عموماً کیفیت داروها بین 98 تا 100 در چرخش است و تفاوت کیفیت داروها چه خارجی و چه ایرانی بین این محدوده مشخص می شود؛ این یعنی همه داروها اثر بخشی خود را دارند؛ نه همه داروهای ایرانی و نه همه داروهای خارجی از کیفیت یکسانی برخودار نیستند. برند معروفی در سوئیس وجود دارد که یک کارخانه هم در پاکستان دارد اما دارویی که به ایران می دهد از آن کارخانه پاکستانی است اما چون اسم خارجی را یدک می کشد در نظر عوام بهتر است.

,

دبیر علمی انجمن داروسازان ایران با تاکید بر اینکه جای ارتقای کیفیت داروی ایرانی زیاد است خاطرنشان کرد: توان طبیعی کشور به شکلی است که کیفیت داروهای فعلی می تواند بیشتر شود اما این افزایش کیفیت هزینه‌بر است و این هزینه باید از سمت دولت تامین شود؛ وقتی پنج سال است که دولت قیمت دارو را ثابت نگه داشته طبیعی است که این کیفیت رشد نکند.

,

خوئی همچنین گفت: اگر دولت می‌خواهد از کیفیت دارو حمایت کند باید از تولید کنندگان حمایت کرده و به آنها یارانه بدهد در حال حاضر کارخانه های داروسازی کشور به عمله بانک ها تبدیل شده اند یعنی در واقع تمام زحمات آنها بابت سود وام هایی که از بانکها گرفته‌اند پرداخت می شود .


داروسازان به عمله بانک‌ها تبدیل شده‌اند

,
,
,
, داروسازان به عمله بانک‌ها تبدیل شده‌اند, داروسازان به عمله بانک‌ها تبدیل شده‌اند,

وی در ادامه گفت: این نقد بیشتر از آنکه متوجه صنایع باشد متوجه دولت است چراکه آنگونه که باید از صنایع داروسازی حمایت نکردند تا این صنایع بتوانند کیفیت داروی خود را بالا ببرند در این صورت بود که دولت می‌توانست هر تولیدکننده‌ای که به استاندارد نرسید را تعطیل کند اما در سال‌های اخیر هزینه‌های داروسازان به شدت بالا رفته اما درآمدهای آنها کاهش پیدا کرده است.

,

دبیر علمی انجمن داروسازان ایران با انتقاد از سیاست های دولت در حوزه دارو یادآور شد: اگر امروز یک تولیدکننده داروی خود را به بازار عرضه کند تقریباً 530 روز بعد به پول خود میرسند و این یعنی فاجعه چرا که هر روز شاهد هستیم از ارزش پول ایران کاسته می‌شود. این داروساز وقتی بعد از یکسال و نیم پول خود را بگیرد دیگر فرصتی برای افزایش کیفیت داروی خود نمی یابد.

,

خوئی با انتقاد از عرضه اوراق به جای پول به داروسازان گفت: داروساز باید وقت و هزینه زیادی بگذارد تا اوراق خود را نقد کند از همین جهت نمی‌تواند به فکر افزایش کیفیت خود باشد.

,

وی ضمن تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر به داروسازان ظلم بزرگی شده است گفت: سیاست های دولت در سال‌های اخیر بزرگترین مانع برای افزایش کیفیت داروی تولید داخل بوده است و علت اصلی عدم افزایش کیفیت دارو همان ثابت نگه داشتن قیمت دارو در سالهای اخیر است.

,

دبیر علمی انجمن داروسازان ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر قانونی بودن یا نبودن حق فنی در داروخانه ها تصریح کرد: داروخانه محل عرضه خدمات دارویی است نقش داروساز در داروخانه ارائه این خدمات است.

خدمات فنی حق دکتر داروساز در داروخانه است

,
,
, خدمات فنی حق دکتر داروساز در داروخانه است, خدمات فنی حق دکتر داروساز در داروخانه است,

خوئی همچنین گفت: یک نگاه واپس گرایانه وجود دارد که داروخانه را همچنان محلی برای فروش دارو می‌دانند و دارو را یک کالا می بیند؛  وقتی ما یک کالا را خریداری می‌کنیم، فروشنده در قبال نحوه مصرف و توضیح آن به مشتری وظیفه ندارد اما داروساز در داروخانه نسبت به ارائه دارو مسئولیت داشته فواید توزیع مصرف دارو را به بیمار ارائه کند.

,

وی با بیان اینکه هر دارو در دستورالعمل مصرف خاصی دارد یادآور شد:  این دستورالعمل ها از سویی داروساز در داروخانه به بیمار ارائه می‌شود و تحت عنوان خدمات دارویی شناخته می شود که بسیاری از آنها در نسخه نوشته نمی شود.

,

دبیر علمی انجمن داروسازان ایران ضمن یادآوری یک طرح تحقیقاتی در خصوص زنان باردار گفت: یک طرح نشان داد که بسیاری از زنان باردار هنگام مراجعه به پزشک بارداری خود را مطرح نمی کنند و پزشک نیز از آنها نمی پرسد اما در داروخانه بعد از آنکه بارداری این افراد مشخص شده بود نسخه را به پزشک بازگردانده و پزشک از اول نسخه خود را نوشته بود.

,

خوئی عنوان کرد: گاهی هم بیمار طی چند روز به چند پزشک مراجعه می کند و پزشک از نسخه قبلی بیمار مطالعه ندارد و نسخه ای را ارائه می‌دهد اما این موضوع را داروساز در داروخانه متوجه میشود و نسخه بیمار تغییر می کند در حقیقت داروساز در داروخانه مداخلات دارویی را تشخیص میدهد.

,

 

,

داروساز در داروخانه نسخه های اشتباه پزشکان را اصلاح می‌کنند

, داروساز در داروخانه نسخه های اشتباه پزشکان را اصلاح می‌کنند, داروساز در داروخانه نسخه های اشتباه پزشکان را اصلاح می‌کنند,

وی با بیان اینکه سوء استفاده در همه حرفه‌ها وجود دارد در خصوص مواردی که نیازی به حق فنی ندارد توضیح داد: نمی‌توان گفت به بهانه اینکه سوء استفاده هایی صورت می گیرد حق مسلم داروسازان در داروخانه ها و خدماتی که ارائه می دهند را نادیده بگیریم این سوء استفاده در همه عرصه های پزشکی رخ می دهد.

,

دبیر علمی انجمن داروسازان ایران همچنین گفت: در بسیاری از موارد حتی تشخیص اینکه یک دارو به مراجعه‌کننده داده شود یا نه بر عهده داروساز است و این هم جزئی از حق فنی است. این در حالیست که حق فنی رقم بسیار پایینی است و اساساً در قبال خرج های دیگر در بدنه بهداشت و درمان به چشم نمی آید. در حقیقت داروساز در دسترس ترین عضو تیم سلامت برای مردم است که در هر ساعت از شبانه روز مردم می توانند با مراجعه به داروخانه ها خدمت فنی گرفته  و از کمک داروساز در داروخانه ها استفاده کنند.

,

خوئی بیان داشت: گاهی ممکن است یک پزشک برای یک بیمار خود ۵ دقیقه وقت بگذارد و برای بیمار دیگر ۴۰ دقیقه اما ویزیت همه آنها برابر است از همین رو نمی توان گفت حق فنی در داروخانه از یک بیمار گرفته شود و از بیمار دیگر اخذ نشود.

,

وی در پایان گفت: همکاران داروساز در داروخانه ها گاهی مشاوره هایی را میدهند که اگر یک بیمار به پزشک مراجعه کند برای این مشاوره باید ویزیت ای بالای ۵۰ هزار تومان بپردازد از همین رو باید این مسئله را در یک فضای کلی دید.

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه