اخبار داغ

بررسی پیامدهای یک فرهنگ وارداتی؛

حیوانات خانگی؛ میهمانان ناخوانده این روزها!

حیوانات خانگی؛ میهمانان ناخوانده این روزها!
امروزه گسترش زندگی شهری و آپارتمان‌نشینی به نوعی هر یک از اقتضاهای خودش را به ما تحمیل کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، نگهداری حیوانات خانگی در مجاورت محل زندگی هر کدام از ما ممکن است مزاحمت‌هایی را برایمان بوجود آورده باشد. از طرفی؛ تردد گاه و بیگاه این حیوانات در معابر عمومی علاوه بر مزاحمتها و آلودگی‌هایی که ایجاد می کند از لحاظ قوانین اسلامی، معذب بودن بخش زیادی از افراد جامعه را نیز به دنبال دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

در زمینه نگهداری حیوانات خانگی دچار افراط شده‌ایم

, در زمینه نگهداری حیوانات خانگی دچار افراط شده‌ایم,

علیرضا ایزدپور جامعه شناس و کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار مرآت با بیان اینکه نگهداری حیوانات خانگی در منازل از دو بُعد قابل بررسی ست، گفت: نگهداری حیوانات خانگی از دیرباز در فرهنگ ما رواج داشته است اما هم اکنون در این زمینه افراط شده است و مشکل ما همیشه از جایی آغاز می‌شود که در مسئله ای دچار افراط یا تفریط می شویم.

,

نگهداری حیوانات در منازل نشانی ازغربزدگی یا احساس تنهایی؟

, نگهداری حیوانات در منازل نشانی ازغربزدگی یا احساس تنهایی؟,

این کارشناس مسائل اجتماعی با بیان اینکه نگهداری حیوانات در منازل از برخی جهات با دین ما سازگاری ندارد، اظهار کرد: امروزه به دلایل مختلف اِقبال به این امر رو به گسترش است.

,

وی افزود: امروزه در بسیاری موارد، افرادی که مبادرت به نگهداری حیوانات در منازل می کنند، این رفتار را نشانی از فرهنگ و تمدن غرب و نوعی فخر فروشی و سطح بالا بودن می دانند و گاهی اوقات با آرایش نمودن حیوان یا سوار نمودن بر ماشین مدل بال و بیرون گذاشتن دست از پنجره، فرهنگ و تمدن غرب را به رخ می کشند.

,

ایزد پور اظهار کرد: با توجه به اینکه امروزه در عصر دنیای مجازی و انفجار اطلاعات، ارتباطات و تعامل افراد با یکدیگر کاهش یافته و مقوله هایی چون: محبت، صداقت و گذشت کمرنگ شده، در بسیاری از موارد افراد مدعی هستند که در قبال محبت به همنوع خود نه تنها بازخورد لازم را نگرفته اند بلکه با دو رویی و ریا مواجه شده اند؛ از این رو در بسیاری موارد شاهد هستیم که افراد نگهداری حیوانات را به مثابه ی ابزاری برای پر کردن خلاهای ناشی از احساس تنهایی خود می دانند و معتقدند که در برابر محبت به یک حیوان پاسخ مشابه دریافت می کنند.

,

ضرورت افزایش تعاملات افراد خانواده با یکدیگر

, ضرورت افزایش تعاملات افراد خانواده با یکدیگر,

این کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به سفارش دین اسلام در خصوص رعایت حقوق حیوانات ومهربانی با آنها گفت: نگهداری حیوانات در منازل زمانی مشکل ساز می شود که بخواهد جایگزین محبت به یک انسان شود و فرد بخواهد محبت به حیوان را جایگزین محبت به همخانه، همسر یا فرزند کند.

,

در دین مبین اسلام نگهداری برخی حیوانات سفارش و برخی دیگر نکوهش شده است

, در دین مبین اسلام نگهداری برخی حیوانات سفارش و برخی دیگر نکوهش شده است,

حجت الاسلام و المسلمین سید جلال احمد پناهی مسئول ستاد نماز جمعه سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت با بیان اینکه بحث سبک زندگی در اسلام ابعاد مختلفی مانند ارتباط با خود، خدا، دین، محیط زیست و ..دارد گفت: یکی از این ابعاد نیز شامل ارتباط انسان با حیوانات می باشد.

,

وی با اشاره به آفرینش حیوانات به عنوان یک نعمت و آثار و فواید گوناگون آن برای انسانها اظهار کرد: در خصوص نگهداری، بهره گیری و حقوق حیوانات در اسلام مطالبی بیان شده است که نشانگر اهتمام به حقوق حیوانات است.

,

احمد پناهی افزود: دین اسلام به نگهداری برخی از حیوانات از قبیل گاو، گوسفند، بز،شتر، اسب، گربه و برخی پرندگان مانند نوعی کبوتر و خروس در کنار مرغ با رعایت حقوق حیوانات و اصول قانونی، بهداشتی، اخلاقی و رعایت همه مصالح سفارش شده و نگهداری برخی از حیوانات از جمله سگ( به جز سگ شکاری،گلّه و نگهبان) را نکوهش کرده و در روایات زیادی آمده است که این کار درست نیست و ضررهای مادی و معنوی فراوان دارد.

,

نگهداری حیوانات اگر باعث آزار و اذیت دیگران شود، اشکال دارد

, نگهداری حیوانات اگر باعث آزار و اذیت دیگران شود، اشکال دارد,

مسئول ستاد نماز جمعه سمنان اظهار کرد: اگر چه حکم اولیه اسلام در خصوص نگهداری برخی حیوانات، مستحب است اما اگر نگهداری این حیوانات باعث آزار و اذیت دیگران، تخریب محیط زیست یا بیمار شدن کودکان و اهل خانه شود، اشکال دارد.

,

"سگ" یک حیوان نجس العین است و نگهداری آن نهی شده است

, "سگ" یک حیوان نجس العین است و نگهداری آن نهی شده است,

وی با بیان اینکه روایات زیادی در خصوص نکوهش نگهداری از سگ در منازل وجود دارد، گفت: سگ خشکی نجس العین است؛ یعنی کل پیکره سگ نجس است و خوک و کافر هم همین حکم را دارد. شستشوی هر روز سگ ممکن است باعث نظافتش شود اما از نجاستش جلوگیری نمی کند.

,

احمد پناهی با بیان اینکه اگر کسی با دست خیس، پوست و موی سگ را لمس کند یا اگر سگی خیس باشد و به محلی برخورد کند و یا آب دهان سگ به لباس کسی برسد نجس می‌باشد، بیان کرد: جایی که به وسیله سگ نجس شده را می‌توان پاک کرد ولی خود سگ را نمی شود پاک کرد و هر چه او را بشویید نجاستش بیشتر می شود؛ چنانچه ظرفی که به دهان سگ آلوده شده باشد باید گِل اندود یا خاک اندود شود.

,

وی ابراز کرد: اینکه برخی افراد می گویند ما هر روز سگمان را به حمام می بریم و یا شامپو می زنیم، این کار باعث نظافت می شود اما از نجاستش جلوگیری نمی کند.

,

به همراه داشتن ذره ای از موی سگ، نماز را باطل می کند

, به همراه داشتن ذره ای از موی سگ، نماز را باطل می کند,

مسئول ستاد نماز جمعه سمنان گفت: گرچه سگ های شکاری، نگهبان و گلّه فوایدی برای انسان دارد اما از تماس انسان با آن نهی شده است و گفته شده اگر ذره ای از موی سگ یا گربه هنگام عبادت همراه انسان باشد نماز باطل است.

,

وی افزود: اگر کسی مسلمان باشد و ذره ای به مساله نجاست و طهارت اهمیت دهد لحظه ای به خود اجازه نمی دهد که تا این حد با سگ رابطه نزدیک داشته باشد.

,

خرید و فروش سگ از نظر اسلام حرام است

, خرید و فروش سگ از نظر اسلام حرام است,

حجت الاسلام احمد پناهی با بیان اینکه متاسفانه امروزه در برخی موارد دیده می شود که کلبه هایی برای نگهداری، خرید و فروش و زایمان سگهای زینتی در نظر گرفته می شود، اظهار کرد: خرید و فروش سگ زینتی در اسلام حرام است و این بدان معناست که اگرکسی این نوع سگ را بفروشد مالک پولش نمی شود و این پول، حرام و غصبی است.

,

شارع مقدس اسراری را در موجوداتی می بیند که آنها را نجس یا حرام می کند

, شارع مقدس اسراری را در موجوداتی می بیند که آنها را نجس یا حرام می کند,

وی با بیان اینکه بیماریهای مختلفی از طریق حیوانات به انسانها منتقل می شود که هم اکنون ثابت شده است، گفت: اگر کسی خواهان دنیا و آخرت است باید این موارد را رعایت کند و بداند که شارع مقدس بنا بر اسراری که در موجودات می بیند، آنها را نجس یا حرام می کند.

,

بیش از 50 درصد از بیماری های انسان، بین انسان و حیوان مشترک است

, بیش از 50 درصد از بیماری های انسان، بین انسان و حیوان مشترک است,

دکتر محمد ناصر رهبر مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی سمنان درگفتگو با خبرنگار مرآت با بیان اینکه بیش از 50 درصد از بیماریها بین انسان و حیوان مشترک است، گفت: در بسیاری موارد چون خوراک انسان از حیوانات تامین می شود به ناچار باید با حیوانات در تماس باشد.

,

وی با اشاره به خطرناک بودن اغلب بیماری های مشترک بین انسان و حیوان، افزود: این بیماری ها علاوه بر آنکه مرگ و میر بالایی دارند، معلولیت می آورند و درمانشان سخت است، باعث جنگ های میکروبی و بحث بیوتروریسم می شوند که غالبا از همین بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان می باشد.

,

بیماریهای زیادی از سگ و گربه به انسان منتقل می شود

, بیماریهای زیادی از سگ و گربه به انسان منتقل می شود,

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه بیماریهای مختلفی از طریق سگ و گربه به انسان منتقل می شود، اظهار کرد: یکسری از عفونتها به ویژه عفونتهای قارچی از طریق این حیوانات به انسان منتقل می شود و انسان را دچار عفونتهای پوستی می کند.

,

وی افزود: بیماری خطرناکتری که از طریق عفونت به بدن منتقل می شود "توکسو پلاسموز" است که باعث مشکل چشمی و سقط های مکرر می شود، چنانچه دختر خانمی گربه داشته باشد و این میکروب در بدنش بماند ممکن است بعدها بارداری اش منجر به سقط شود.

,

رهبر اظهار کرد: بیماری دیگری به نام " کیست هیداتیک" که بیشتر از گاو و گوسفند منتقل می شود ولی از طریق سگ هم ممکن است باشد که یک انگل خیلی وخیم است و باعث ایجاد کیست های ریز به ویژه در کبد شده و دستکاری آن هم باعث پخش کیست ها می شود.

,

وی در خصوص بیماری "هاری" که از سگ به انسان منتقل می شود، اظهار کرد: بیماری هاری صد در صد باعث مرگ می شود و 80 درصد از کسانی که به این بیماری دچار می شوند افرادی هستند که یا در همسایگی آنها سگی وجود داشته یا صاحب سگ بوده اند و یا در محل کار یا منزلشان با این حیوان در تماس بوده اند.

,

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه بیماری هاری از طریق سگهای زینتی که در منازل نگهداری می شود هم قابل انتقال است، گفت: افرادی که مبادرت به نگهداری این حیوان می کنند باید واکسنشان را سر موقع بزنند و زیر نظر دامپزشک باشند.

,

فرهنگ نگهداری از سگ در جامعه ما جا نیفتاده است

, فرهنگ نگهداری از سگ در جامعه ما جا نیفتاده است,

دکتر رهبر با بیان اینکه 80 درصد از کسانی که گزیده می شوند توسط سگ است و 80 درصد از گزیدگی ها توسط سگ صاحبدار اتفاق می افتد، اظهار کرد: این مساله نشان می دهد که ما فرهنگ نگهداری از سگ را نداریم یا در این مورد دچار ضعف هستیم.

,

وی تصریح کرد: بیماریهای دیگری مانند: بیماریهای تنفسی، اگزاماها و بیماریهای حساسیتی از طریق حیوانات به انسان منتقل می شوند یا باعث تشدید بیماری در افراد یا کودکان می شود و یا ممکن است شخص سالمی در اثر مجاورت با پرزها و موهای ریز حیوانات دچار آسم یا بیماریهای پوستی و تنفسی شود.

,

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی سمنان در خاتمه بیان کرد:ئ موارد حیوان گزیدگی در چند سال اخیر گسترش پیدا کرده است که اغلب آن مربوط به نگهداری حیوانات خانگی در منازل می باشد.

,

جمعیت حیوانات خانگی مشخص نیست و بیماریهای ناشی از این حیوانات هم ثبت نمی شود

, جمعیت حیوانات خانگی مشخص نیست و بیماریهای ناشی از این حیوانات هم ثبت نمی شود,

دکتر مهدی اصغری رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت گفت: از 1هزار و 439 بیماری که در انسان عامل عفونت است، حدود 860 بیماری بین انسان و دام مشترک می باشد.

,

وی با اشاره به خطرناک بودن بیماریهای منتقل شده از حیوانات و پرندگان به انسان، بیان کرد: افرادی که مبادرت به نگهداری حیوانات یا پرندگان خانگی می کنند باید به مواردی از قبیل واکسیناسیون به موقع،سمپاشی، قرص انگل، کنه زدایی، واکسنهای هفتگانه، مکمل های غذایی و.. توجه کامل داشته باشند و به موقع انجام دهند.

,

اصغری اظهار کرد: چون اکثر بیماریها و انگلها حساس هستند، اغلب آنها با گند زداها و ضدعفونی کننده ها از بین می‌روند.

,

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه خدماتی مانند واکسن هاری، سم و مشاوره ها بطور رایگان انجام می شود، افزود: به علت نداشتن جمعیت حیوانات خانگی از قبیل تعداد سگها و گربه های شناسنامه دار، در بحث حیوانات خانگی کار نشده است.

,

وی ابراز کرد: مرجعی برای ثبت تعداد مبتلایان به بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان وجود ندارد و بیشتر اقدامات درخصوص پیشگیری انجام می شود.

,

نگهداری حیوان در قسمت های مشترک مسکونی ممنوع است

, نگهداری حیوان در قسمت های مشترک مسکونی ممنوع است,

براساس تبصره 3 آیین نامه اجرایی قانون آپارتمان ها در سال 1347، نگهداری حیوانات در قسمت های مشترک مانند: پشت بام، راه پله ها،راهروها و حیاط پارکینگ ممنوع است و کسی حق نگهداری هیچ گونه حیوانی اعم از وحشی و اهلی را در این قسمت ها ندارد و نگه دارنده حیوان در این قسمت ها مجرم بوده و می توان علیه وی شکایت کرد.

,

نگهداری حیوانات در قسمت های اختصاصی آپارتمان با رعایت دو ضابطه مشکلی ندارد؛ اول آنکه از لحاظ مقررات و قوانین بهداشت ایجاد بیماری نکند و دوم آنکه برای همسایه ها ایجاد مزاحمت ننماید.

,

در صورت بروز هر کدام از این دو مورد شخص نگهدارنده حیوان طبق ماده 690 مجرم می باشد و سایر همسایه ها می‌توانند از او شکایت کنند. ( برگرفته از سخنان عباس بشیری وکیل پایه یک دادگستری)

,

گزارش از شهربانو خسروی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه