اخبار داغ

زیرپوست قطب اقتصاد کشور چه می گذرد؛

معضلات اجتماعی دامن گیر مهم ترین رکن زندگی در هرمزگان / افزایش جمعیت زنان معتاد آژیر خطر را به صدا درآورد

معضلات اجتماعی دامن گیر مهم ترین رکن زندگی در هرمزگان / افزایش جمعیت زنان معتاد آژیر خطر را به صدا درآورد
جولان زنان معتاد و خیابان گرد در بندرعباس تنها یکی از جلوه های خاکستری زندگی ماشینی است که در سالهای اخیر بیش از پیش ارز اندام می کند و روزانه بر جمعیت قشر زنان کارتن خواب افزوده می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛پرسه در خیابان های بندرعباس آن هم با چشم باز و هوشیارانه نادیده هایی را به تصویر می کشد که در ازدحام مشکلات و کارهای روزمره از آن غافل مانده ایم و یا با نگاهی گذرا از کنار بسیاری از این چشم اندازها هرچند تلخ و گس می گذریم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

زندگی شهرنشینی و سوق یافتن جوامع بشری به سمت صنعت و تکنولوژی باعث بروز بسیاری از مشکلات اجتماعی می شود که سرمنشا تمام آنها را باید در فقر یافت اما درصد بالای محرومیت آن هم در استانی که طلایه دار فعالیت های اقتصادی کشور است و سالانه بیش از نیمی از درآمد کشور از هرمزگان تامین می شود، جای بسی تاسف و تاثر دارد.

,

شهرستان بندرعباس در یک دهه اخیر شاهد جهش قابل ملاحضه ای در روند اقتصادی و خلق ثروت بوده که صدها واحدصنعتی و تولیدی بخش اعظمی از این وظیفه را به دوش می کشند همچنین همجواری با آب های گرم و ساحلی خلیج فارس موجب شده تا جمعیت قابل ملاحظه ای این شهر را برای زندگی و گذراندن معاش خود انتخاب کنند.

,

واحدهای صنعتی بزرگ بندرعباس به صورت شبانه روزی و بدون وقفه فعالیت خود را در زمینه بنادر، کشتی سازی، فولاد، آلومینیوم و صدها واحد تولیدی خرد و کلان ادامه می دهند و فعالان این عرصه تنها برای کسب روزی حلال و زندگی فارغ از دغدغه های بی شمار به همت می پردازند.

,

کار و تلاش در بندرعباس به صورت رباتیک در حال انجام است و زندگی ها بیش از پیش به سمت ماشینی شدن سوق پیدا کرده اما در ههمه این امور فقر و فلاک عده ای قابل توجه از جامعه بیش از پیش چشم نوازی می کند.

,

, ,

معضلات اجتماعی دامن گیر مهم ترین رکن زندگی هرمزگان

, معضلات اجتماعی دامن گیر مهم ترین رکن زندگی هرمزگان,

جولان زنان معتاد و خیابان گرد در بندرعباس تنها یکی از جلوه های خاکستری زندگی ماشینی است که در سالهای اخیر بیش از پیش ارز اندام می کند و روزانه بر جمعیت قشر زنان کارتن خواب افزوده می شود.

,

خیابان گردی، کارتون خوابی، خور خوابی و زباله گردی که تا چندی پیش مختص به مردان معتاد و بی خانمان بود اکنون مرزهای جنسیتی و سن را درنوردیده تا زن و مرد، پیر و جوان، کودک و خردسال در کنار یکدیگر جامعه جدیدی راتشکیل دهند و روزگار سیاهشان در بندرعباس بیشتر از سایر نقاط کشور خودنمایی می کند.

,

جمعیت قابل ملاحظه زنان معتاد و کارتون خواب در بندرعباس روز به روز در حال افزایش است و موریانه وار به تمام نقاط شهر در حال سرایت است چنانچه اگر در بازده ای تنها محله معروف کمربندی پاتوق این قشر بود اکنون هرکجا که رفت و آمدی باشد و یا سطل زباله ای قراردارد به راحتی می توان زنان خیابانی را مشاهده کرد.

,

آمار و ارقام حکایت از جمعیت چشمگیر زنان معتاد در هرمزگان دارد و مشاهدات عینی از بروز آسیب ها و ناهنجاری های بیشماری روایت می کند که ریشه تمامی آن در فقر است؛ همانطور که از گذشتگان نقل شده"فقر از هر دری وارد شود ایمان ازهمان در خارج می شود" از این رو بستر مناسبی برای بروز بسیاری از رفتارهای پرخطر اجتماعی فراهم می شود که اقشار مختلفی را درگیر خود کرده و  به عبارتی ترو خشک را با هم می سوزاند.

,

نرخ بالای کشفیات مواد مخدر و مشروبات الکلی در مهم ترین استان مرزی کشور با بیش از یک هزار و 100کیلومتر نوار ساحلی موجب شده تا به صورت تساعدی جمعیت افراد معتاد نیز افزایش یابد و محدودیت های سنی را در نوردد همچنین جمعیت چشمگیر زنان معتاد موجب به دنیا آمدن آمار قابل توجهی از کودکان معتاد می شود که تاپایان عمر باید درد اعتیاد و افیون را به ارث ببرند.

,

حوزه بهداشت و درمان در تازه ترین گزارش خود از جمعیت قابل ملاحظه افراد مبتلا به ایدز در هرمزگان حکایت دارد که این بیماری ناشی از بروز رفتارهای پرخطر و هنجارشکنانه در بطن جامعه است که گام به گام بر جمعیت آن افزوده می شود.

,

, ,

نرخ ابتلای زنان هرمزگانی به ایدز بالاتر از شاخص کشوری است

, نرخ ابتلای زنان هرمزگانی به ایدز بالاتر از شاخص کشوری است,

حسین داودی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفتگویی اظهار کرد: امسال شمارمبتلایان به ویروس اچ آی وی در هرمزگان به  یک هزار و ۴۸۴ نفر رسید که از این تعداد  یک هزار و ۱۹۳ نفر مرد (۸۰ درصد) و ۳۹۱نفر زن هستند.

,


داوودی افزود: سال گذشته شمار مبتلایان به این ویروس درهرمزگان ۱۴۶۱ نفر بود که بیشترین موارد ابتلا از طریق تزریق با سرنگ آلوده بود.

,
,


وی با بیان اینکه امسال الگوی ابتلا به این ویروس درهرمزگان به طرز نگران کننده ای از اعتیاد تزریقی به تماس های محافظت نشده جنسی رسیده است، تصریح کرد: در حالی که میانگین ابتلا به این ویروس از طریق تماس جنسی در کشور ۴۷ درصد است این رقم در هرمزگان به ۶۱ درصد رسیده که به روشنی بیانگر رشد آمار مبتلایان به ویروس ایدز از طریق تماس جنسی است.

,
,


داودی اضافه کرد: رقم ابتلای زنان در هرمزگان نیز بیشتر از شاخص کشوری و ۲۷ درصد در برابر ۱۹ درصد کشوری است.

,
,


رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه بیشترین مبتلایان به این ویروس در هرمزگان در محدوده سنی ۲۵ تا ۴۵ سال هستند، گفت: این ویروس با انجام یک آزمایش ساده قابل تشخیص است و با توجه به پیشرفت های پزشکی در این بیماری، با تشخیص به موقع، امکان زندگی عادی برای مبتلایان فراهم خواهد بود.

,
,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه