اخبار داغ

وضعیت درمانی کارگران؛ دغدغه‌ای افزون بر دیگر مشکلات/ سهام عدالت با "عدالت" فاصله زیادی دارد

وضعیت درمانی کارگران؛ دغدغه‌ای افزون بر دیگر مشکلات/ سهام عدالت با "عدالت" فاصله زیادی دارد
قشر کارگری، گسترده ترین بخش از نیروی انسانی است که در جامعه نقش مهمی در ایجاد تحولات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایفا می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، کارگران به عنوان گسترده ترین بخش از نیروی انسانی در جامعه نقش مهمی در ایجاد تحولات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، ایفا می کنند. بی شک توجه به حقوق و منزلت این قشر عظیم و تامین نیازها و برطرف نمودن دغدغه های آنها، می تواند منشاء بسیاری از تحولات اقتصادی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی باشد؛ همانطور که بی توجهی به حقوق اولیه شان، بسیاری از معضلات اجتماعی و تحمیل هزینه های فروان به دولت را به دنبال دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

خبرنگار مرآت به منظور بررسی مشکلات کارگران، گفتگویی را با برخی اعضای این قشر و چند نفر از مسئولان انجام داده است که در ذیل می آید:

,

هر روز با افزایش تورم سفره مان کوچکتر می شود/ دغدغه تامین آینده فرزندانم آرامش مان را  گرفته است

, هر روز با افزایش تورم سفره مان کوچکتر می شود/ دغدغه تامین آینده فرزندانم آرامش مان را  گرفته است,

جواهریان یکی از که بانوان سمنانی که همسرش در یکی از کارخانجات شهرک صنعتی سمنان مشغول به کار می باشد، می گوید: 20 سال است که همسرم در یکی از کارخانجات شهرک صنعتی مشغول به کار است 2 فرزند دبیرستانی دارم، کارخانه ای که همسرم در آن مشغول می باشد تعداد کمی کارگر دارد و کارفرما آدم منصفی است؛ به همین دلیل با توجه به اینکه میزان تولید در چند سال گذشته کاهش یافته آنها را اخراج نکرده ولی هیچ اضافه کاری ندارند، میزان دریافتی همسرم ماهانه 1 میلیون و 300 هزار تومان است که 400 تومان آن را بابت قسط خانه می دهیم و با مبلغ باقی مانده زندگی سختی را می گذرانیم.

,

جواهریان اظهار کرد: هزینه های زندگی روز به روز افزایش یافته حقوق دریافتی ما به سختی کفاف خوراک، پوشاک، هزینه های تحصیلی فرزندان، قبوض آب و برق و گاز، سرویس های مدرسه و.. را می دهد، هیچ پولی برای اینکه حداقل 2 سال یکبار به یک مسافرت چند روزه برویم برای ما باقی نمی ماند، گرانی مواد خوراکی باعث شده هر ماه چیزهایی مانند: گوشت و بسیاری خوراکی های دیگر از سفره ما حذف شود.

,

این عضو خانواده کارگری گفت: ترس از عدم تامین آینده فرزندانم اعم از ادامه تحصیل، ازدواج و تهیه جهیزیه، آرامش زندگی را از ما گرفته است چون حتی یک ریال هم پس اندازی برای فرزندانمان نداریم. بچه هایم آن روحیه و شادابی لازم را ندارند آنها وقتی وضعیت حقوق پدرشان را می بینند بسیاری از نیازهای خود را مخفی می کنند، فرزندانم هیچ تفریحی در زندگی ندارند. حتی هزینه تامین یک بلیط ساده برای استخر هم برای ما سخت است هزینه کلاسهای آموزشی، ورزشی و حتی رفتن به یک شهر بازی هم سرسام آور شده و در حد وسع ما نیست. گاهی اوقات برای گرفتن یک وسیله ساده مانند یک دست استکان باید چند ماه منتظر بمانم تا شاید بتوانم آن را تهیه کنم.

,

 افزایش سرسام آور قیمتها زندگی کارگران را مختل کرده است/ وضعیت درمانی کارگران؛ دغدغه ای افزون بر دیگر مشکلات

,  افزایش سرسام آور قیمتها زندگی کارگران را مختل کرده است/ وضعیت درمانی کارگران؛ دغدغه ای افزون بر دیگر مشکلات,

حبیب الله محقق دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان با اشاره به جمعیت 110 تا 115 هزار نفری بیمه شدگان تامین اجتماعی در استان سمنان، گفت: کارگران از قبل هم وضعیت خوبی نداشته و امروز هم ندارند.

,

وی با اشاره به افزایش 30 تا 40 درصدی قیمتها در سالجاری، افزود: این در حالی ست که میانگین افزایش حقوق کارگران 13 تا 14 درصد بوده است.

,

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان اظهار کرد: یک کیلو میوه ساده افزایش قیمت 3 برابری داشته و با این وضعیت کارگری که ماهی 700 ـ 800 تومان حقوق می گیرد واقعا می ماند که چه بخورد و چکار کند؛ در این میان برخی کارفرمایان 300 تومان حق بیمه را هم از حقوق کارگر کم می کنند؛ کارگران و بازنشستگان خیلی گرفتارند به ویژه آنها که حداقل بگیر هستند و باز بخشی از آنها که حقوقهای زیر 1 میلیون و 400 و 500 تومانی دارند.

,

محقق بیان کرد: متاسفانه وضعیت درمانی کارگران بدتر از وضعیت معیشتشان است، آنها که ضعیف تر هستند وقتی مریض می شوند واقعا می مانند که چکار کنند؛ دغدغه های درمانی کارگران بسیار بالاست. ما کارگران درمان خوبی نداریم گرچه تمام شهرها درمانگاه تامین اجتماعی دارد؛ اما یکسری داروهای پیش پا افتاده به مردم می دهند و  اگر خدای نکرده کارگری بیماری خاص یا بیماری حاد داشته باشد واقعا مستاصل می شود و می ماند که به کجا برود و به چه کسی بگوید؛ امسال هم که حدود 70 قلم دارو از لیست تامین اجتماعی حذف و آزاد شد. برحال کارگران ما در مشقت و رنج به سر می برند.

,

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان گفت: نمایندگان کارگری در کل کشور به دنبال آن هستند که نسبت به افزایش حقوق کارگران حرکتی انجام شود؛در حال رایزنی هستند تا جلساتی برگزار شود هر چند که ما چشممان آب نمی خورد، نهایتا 15 درصد حقوق کارگران را بالا ببرند با این اوضاع و احوال مشکلی از جامعه ی کارگری حل نمی شود مگر آنکه دولت تدبیری در خصوص و ضعیت دلار بکند.

,

محقق اظهار کرد: دلار باعث شده که قبض های آب، برق و گاز هم تحت تاثیر قرار گیرد؛ حتی 1 کیلو سبزی، گوجه، خیار و بادمجان هم تحت تاثیر دلار قرار گرفته است، دولت باید وضعیت دلار را سر و سامان دهد. کارگرانی که بچه هایشان به مرحله  مدرسه، دانشگاه و ازدواج رسیده اند واقعا روزی 10 بار می میرند و زنده می شوند.

,

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان بیان کرد: کارگران هیچ امتیازی ندارند، هیچ مرجعی وجود ندارد که 1 میلیون تومان وام به کارگر بدهد ما برای بازنشستگان مراجعه می کنیم یک وام 1 میلیون تومانی می گیریم اما کارگر بدبخت اگر کارفرما دلش برایش سوخت یک وام 500 یا 1 میلیون تومانی می دهد اما هیچ بانکی نیست که یک کارگر بتواند 2 میلیون وام برای ازدواج فرزندش بگیرد، 2 تا ضامن هم می آورد.

,

محقق افزود: یکی از ناراحتی هایی که ما جامعه ی کارگری از نمایندگان مجلس داریم این است که: در طول این 40 سال که از عمر انقلاب می گذرد، سراغ نداریم که یک مورد قانون به نفع کارگران تصویب شده باشد.

,

وی اظهار کرد: هر چه قانون تصویب شده به نفع سرمایه داری، به نفع کارفرمایان، به نفع شرکت ها. کارگران را هم باید ببینیم؛ 60 تا 70 درصد مردم ما کارگر یا کشاورز هستند. چطور می شود ما یک قانون تصویب نکنیم که اینها در رفاه قرار بگیرند؟ یا تسهیلاتی به آنها بدهیم. هر چه تصویب می شود به نفع سرمایه گذار. پس اینها چکار کنند؟ بروند بمیرند؟

,

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان با اشاره به اینکه مرگ هم واقعا برای کارگران گران شده است؛ گفت: کسی که ندارد، بخواهد بمیرد هم گرفتار است؛ یک بنده خدا که ماهی 600 ـ 700 تومان حقوق می گیرد شب بخوابد و صبح بیدار نشود فرزندش باید چکار کند؟ یک اداره ی ساده در سطح استان مانند وزارتخانه شده هیچکس گوشش بدهکار نیست اسم کارگر که می آید کسی اهمیت نمی دهد.

,

وی افزود: همین نگاه ها باعث شده که آرام آرام برکت هم دارد از سفره کشور می رود؛ خداکند که اینها به خودشان بیایند، مسئولین کشور از وزیر و استاندار و فرماندار باید بیایند و به کارگر بها دهند؛ بها دادن نه به معنای آنکه هفته کارگر بیایند دست بزنند، سوت بزنند و هورا بکشند، باید یک حرکت جدی انجام دهند که سفره کارگر اگر از نان خالی است یک چیزی هم کنارش بگذارند؛ یک راهی باز شود کسی که 3 یا 4 تا دختر دارد بتواند یک وامی بگیرد، در به در نباشد از اینجا به آنجا بزند.

,

محقق با بیان اینکه مسئولان باید در همه ی رده ها و گروههای سیاسی این مسائل را حل کنند، گفت: همه ی مسئولان در ظاهر دلسوز جامعه ی کارگری هستند اما وقتی به صحنه ی عمل می رسند هیچ قدمی بر نمی دارند و در حد شعار باقی می ماند؛ همه ی گروهها از چپ و راست و معتدل و مستقل را ما در طول این 40 سال امتحان کرده ایم، هیچ احدی و هیچ نماینده ای و لو مجلس دلش برای جامعه کارگری نسوخته است.

,

وی با اشاره به اینکه کارگر بزرگترین سرمایه نیروی انسانی و مهمترین عامل در اقتصاد یک کشور است، بیان کرد: کارفرما هم اگر چیزی اضافه آمد یک مساعده ای به کارگر می دهد. بعضی شرکتها هم هستند که دستشان به دهانشان می رسد، مشکلی هم نداریم ولی معمولا آن واحدهایی که در برهه ای از زمان به مشکل برخورد کرده اند، کارگر در پله آخر قرار می گیرد، اگر چیزی ته کاسه ماند به کارگر می دهند؛ چرا که حقوق کارگر در قانون ما جزو دیون ممتاز است کسی به او توجه نمی کند و اهمیت نمی دهد .

,

محقق تصریح کرد: با اُفت 35 تا 40 درصدی ارزش پول ما در سالجاری حقوق کارگران نسبت به سال گذشته 20 درصد کاهش پیدا کرده است؛ پس چیزی به حقوق کارگران اضافه نشده که کم هم شده است و ماهر روز شاهد آن هستیم که سفره کارگران خالی تر می شود؛ مقام معظم رهبری هم دغدغه شان همین است اما متاسفانه کسی گوش نمی دهد.

,

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان در خصوص مشکلات واحدهای صنعتی در استان، گفت: بیشترین مشکلات مربوط به قطعه سازان است که با خودرو سازها در حال همکاری هستند؛ خودرو سازها هم متاسفانه پول قطعه سازان را نمی دهند. در استان خیلی شرکت ها هستند که قطه سازان از آنها پول های هنگفتی طلب دارند، مانند ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو . خودروسازها خودرو تولید می کنند خودروهایشان را هم نمی فروشند و این باعث شده بازار را به هم بریزند و کارخانه دار هم کارگر را تعدیل می کند.

,

وی افزود: شرکت"غرب استیل"هفته گذشته تعدادی نیروها را اخراج کرده است. شرکت کندر و عقاب هم برنامه شان این است که تعدادی را تعدیل کنند ولی هنوز شروع نکردند؛ شرکت های کوچک بیشتر به مشکل برخورده اند.

,

محقق گفت: انتظار ما از وزیر فعلی کار این است که مشکلات جامعه کارگری را لمس نموده و از اموال سازمان تامین اجتماعی محافظت کند.

,

وی با بیان اینکه اموال سازمان تامین اجتماعی یک اموال بین النسلی است و یک ریالش هم مال دولت نیست، افزود: متاسفانه برخی ها چشم طمع به این اموال دوخته اند و می خواهند با دست اندازی ، کارخانجات و شرکت هایی که تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند را تصاحب کنند که البته بعید است بتوانند چون جامعه ی کارگری هم پشت آن ایستاده است.

,

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان اظهار کرد: توقع ما از وزیر آینده ی کار و رفاه این است که در این قضیه مقداری هوشیارانه عمل نماید و اجازه ندهد آن دسته از افرادی که چشم طمع به اموال کارگران دوخته اند، بتوانند به اهداف خود برسند.

,

نداشتن امنیت شغلی کارگران باعث سواستفاده کارفرمایان شده است

, نداشتن امنیت شغلی کارگران باعث سواستفاده کارفرمایان شده است,

رجبعلی رستمیان از کارگران کارخانه سیم و کابل سمنان، عضو شورای حل اختلاف مهدیشهر و از اعضای هیئت اجرایی خانه کارگر استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت در خصوص وضعیت کارگران و مشکلات جامعه ی کارگری، گفت: اولین مشکل کارگران قرار داد کار است؛ قراردادی که امنیت شغلی کارگران را از آنها گرفته و باعث شده که کارفرمایان در هر کاری و هر جایی  آنها را به کار وادار کنند.

,

عضو هیئت اجرایی خانه کارگر افزود: مشکل بعدی کارگران پایین بودن دستمزدهاست؛ دیگر با این وضعیت بازار گرانی حقوق 1میلیون و 200 هزار تومانی که هیچ، حقوق 4 میلیونی هم کفاف زندگی را نمی دهد. این وضعیت کارگران را رنج می دهد آنها در واقع زندگی نمی کنند بلکه فقط کار می کنند و در برابرش هیچ چیزی هم ندارند. این عدم درآمد کافی باعث فقر، از هم پاشیدگی خانواده ها و بسیاری مشکلات دیگر شده است. دستمزد کارگران واقعی نیست و این قضیه باید بررسی و پیگیری شود.

,

رستمیان اظهار کرد: کسانی که در کارهای سخت و زیان اور مشغول کار هستند کارفرما باید 8 درصد به حساب تامین اجتماعی واریز کند که کارفرمایان با سوء استفاده از این امر از کارگران تعهد می گیرند که اگر این 8 درصد را واریز کنیم از سنوات تان کم می کنیم کارگر هم برای برای رهایی زودتر از کار، با کارفرما سازش می کنند و این باعث می شود هر چقدر که بابت سنواتشان کار کرده اند، بابت این 8 درصد به کارفرما بدهند تا بتوانند از بازنشستگی بهره مند شوند.

,

این کارگر کارخانه سیم و کابل سمنان، گفت: بکار گیری بازنشستگان در واحدهای صنعتی از دیگر مواردی است که کارفرمایان برای نپرداختن بیمه و ندادن مالیات، با بکار گرفتن بازنشستگان مانع از کار جوانها می شوند؛ تبعیض هایی که باعث رنج جوانان و جامعه ی کارگری شده است و احتیاج به پیگیری دارد.

,

عضو هیئت اجرایی خانه کارگر سمنان، گرفتن چک یا سفته به مبلغ 50 یا 100 میلیون تومان در ابتدای قرار داد را سبب گریزان شدن جوانان از کار و کارگری برشمرد و افزود: این امر به منظور ترساندن و در تنگنا قرار دادن کارگران انجام می شود که چنانچه کاری برای آنها مناسب نبود، نتوانند قرار داد را بصورت یک طرفه فسخ کنند.

,

رستمیان با انتقاد شدید از عدم پرداخت سهام عدالت به کارگران، گفت: این سهام را همه ی اقشار جامعه اعم از وزیر، وکیل و نماینده مجلس و...گرفته اند به جز کارگران. یعنی وضعیت کارگران اینقدر خوب است که نیازی به این سهام ندارند؟

,

وی افزود: بارهای برای این سهام به استاندار، فرماندار بخشدارو ...مراجعه کرده ایم ولی هیچ فایده ای نداشته است.اگر این تبعیض در حق کارگران نیست، پس چیست؟

,

قراردادهای سفید امضا سبب سلب آسایش کارگران شده است/"سهام عدالت" با "عدالت" فاصله زیادی دارد

, قراردادهای سفید امضا سبب سلب آسایش کارگران شده است/"سهام عدالت" با "عدالت" فاصله زیادی دارد,

عباسعلی شاهب از کارگران بازنشسته شرکت ریسمانریسی در خصوص مشکلات جامعه کارگری به خبرنگار مرآت گفت: نبود امنیت شغلی اعم از قراردادهای موقت کار و قراردادهای سفید امضا موجب عدم آرامش و آسایش کارگران برای ادامه کار می شود و به تبع آن کارگران هیچگونه برنامه ریزی برای خود و خانواده هایشان نمی توانند داشته باشند.

,

شاهب با بیان اینکه هیچگونه همخوانی بین تورم و گرانی با درآمد کارگران وجود ندارد، اظهار کرد: دولت باید برای تامین نیازهای حداقلی کارگران با دان بُن کالا یا افزایش دستمزد، کارگران را در تامین نیازهای اولیه یاری رساند.

,

این کارگر بازنشسته  تصریح کرد: عاجزانه از دولت می خواهم با کمک به واحدهای تولیدی، اشتغال موجود را حفظ کند و اجازه ندهد کارگران از کار اخراج شده و تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گیرند؛ از طرفی دولت باید با ایجاد اشتغال پایدار جامعه را از بیکاری نجات دهد.

,

شاهب با بیان اینکه هنوز بخش قابل توجهی از کارگران از سهام عدالت که نام عدالت بر روی آن است، بهره مند نشده اند گفت: با توجه به اینکه بسیاری از اقشار جامعه سود سهام عدالت را هم گرفته اند، اما هنوز نوبت کارگران برای ثبت نام هم نشده است که این موضوع با عدالت فاصله زیادی دارد.

,

این عضو جامعه ی کارگری با اشاره به عدم برخورداری کارگران از امکانات رفاهی، فرهنگی و ورزشی بیان کرد: در این زمینه باید اقدامات موثر انجام شود.

,

وضعیت اقتصادی کنونی کارگران را به شدت تحت فشار قرار داده است

, وضعیت اقتصادی کنونی کارگران را به شدت تحت فشار قرار داده است,

رضا عرب احمدی رئیس کانون شوراهای کارگری استان سمنان و مهندس کارخانه سیمان شاهرود در گفتگو با خبرنگار مرآت، گفت: مشکلات معیشتی در وضعیت اقتصادی کنونی از اساسی ترین موضوعاتی ست که باید بازنگری شود.

,

وی تصریح کرد: به رغم آنکه جامعه ی کارفرمایی نیز در برهه ی کنونی مشکلات خودشان را دارند اما چاره ای نیست و واقعا افرادی مراجعه می کنند که به سختی زندگی شان را می گذرانند و با توجه به هزینه های درمانی، خورد و خوراک، پوشاک و هزینه های تحصیلی فرزندانشان شرایط سختی دارند و حتما باید در بحث حقوق و دستمزد بازنگری شود.

,

رئیس کانون شوراهای کارگری استان سمنان بحث تعدیل نیروی کار را یکی از زجر آورترین مشکلات جامعه کارگری برشمرد و افزود: متاسفانه با شرایط پیش آمده و مشکلات اقتصادی که گریبان کارفرماها و شرکتها را گرفته هر روز شاهد این هستیم که بخشی از کارگران تعدیل می شوند.

,

وی اظهار کرد: کارگری که سر کار است توان امرار معاش ندارد و وقتی همان کاری که دارد را هم از دست می دهد، این دیگر اشک همه را درآورده است.

,

عرب احمدی بیان کرد: ما دنبال این بودیم که شرایط قرار داد کار معین حل شود، برای کارهای دائمی قرارداد باشد و حالت رسمی تر داشته باشد ولی هم اکنون این موضوع را فراموش کرده ایم و دنبال این هستیم که یک نان بخور نمیر گیر کارگران بیاید.

,

رئیس کانون شوراهای کارگری استان سمنان با تاکید بر توجه به بُن کالا برای کارگران، گفت: باید روی بن کالا واقعا کار شود؛ نه اینکه مبلغش را زیاد کنند باید کالا تحویل دهند و کالاهایی اعم از برنج، لبنیات و ..را در برنامه کارگری وارد کنند.

,

وی افزود: در این رابطه خود دولت باید وسط بیاید، بعید می دانم که بنگاه های اقتصادی و کارفرمایی این کارها را کنند؛ پرداخت نقدی هم همیشه عامل تورم می باشد و ممکن است زیاد به درد مجموعه ی خانوار نخورد ولی کالا سر سفره خانوار می رود.

,

عرب احمدی با بیان اینکه هزینه های درمانی واقعا سرسام آور و وحشتناک است، اظهار کرد: قیمت دارو و مسائل درمانی شرایط را برای کارگران سخت کرده است؛ در این شرایط فقط دولت می تواند کاری انجام دهد از جامعه ی کارفرمایی نمی شود زیاد توقعی داشت. بخشهایی از صنایع خیلی بزرگ و سودآور شاید بتوانند کاری انجام دهند ولی در 80 درصد نمی شود. در شهرکهای صنعتی از یک کارگاه کوچک با حدود 30 پرسنل چه توقعی می توان داشت؟ دولت باید در بخش بیمه های تکمیلی ورود کند؛ بخش از بیمه را تقبل کند و بخشی را خودِ کارگر بدهد.

,

رئیس کانون شوراهای کارگری استان در پاسخ به این سوال که این کانون چه اقداماتی در خصوص بهبود معیشت کارگران انجام داده است، گفت: پیگیر حقوق و دستمزد کارگران هستیم و نامه نگاری و جلساتی در این خصوص انجام می شود و در کانون عالی تهران این مسائل با شرایط بهتر بصورت تیمی متشکل از نماینده کارگران، کارفرمایان و.. در حال بررسی است؛ احتمال افزایش حقوق کارگران وجود دارد هر چند که افزایش 10الی 15 درصدی تاثیرش برمعیشت کارگران بسیار اندک است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه