اخبار داغ

بدهکاران مهریه فراموش شدگان واقعی گرانی های اخیر

بدهکاران مهریه فراموش شدگان واقعی گرانی های اخیر
افزایش قیمت سکه بر مشکلات مردانی که به هر دلیلی همسر خود را طلاق داده اند افزوده است به خصوص افرادی که در سال های گذشته محکوم به پرداخت مهریه شده اند و حکم آن ها با احتساب سکه یک میلیون تومانی بسته شده است اما الان باید برای تهیه آن 4 برابر هزینه کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از انقلاب نیوز   سکه هایی که هر روز گرانتر می شود و چشمان منتظری که روزانه قیمت آن را رصد می کنند، قیمت سکه در یک سال گذشته بیش از 3 برابر شده و حتی در برخی روزها به 4 برابر هم رسیده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, انقلاب نیوز   ,

اما خریداران واقعی سکه چه کسانی هستند؟ اگر سوداگری و دلالی را کنار بگذاریم به دسته ای دیگر از خریداران واقعی سکه می رسیم، مردانی که به هر دلیلی همسر خود را طلاق داده اند و هم اکنون در حال پرداخت مهریه هستند.

,

بر اساس عرف موجود در کشور مهریه ای خانم ها سکه است و میانگین از 14 سکه شروع شده و تا چند صدتا و در برخی موارد به هزارتا هم می رسد، هر چند که در سال های اخیر با پیگیری نمایندگان مجلس و تصویب قوانین مختلف دریافت بیش از 110 سکه به عنوان مهریه توسط زن ها منوط به اثبات توانایی مالی همسر شده است اما با این حال این قانون نیز هم اکنون و با قیمت های کنونی چاره ساز نیست.

,

بر اساس اعلام رسمی سازمان ثبت احوال کشور سال 96 بیش از 175 هزار جدایی در کشور ثبت شد که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود ، حال این سوال پیش می آید که آیا همه این افراد توانایی مالی پرداخت مهریه را دارند یا نه؟

,

توانایی پرداخت مهریه را ندارم

, توانایی پرداخت مهریه را ندارم,

ح – ن یکی از چند هزار مردی است که سال گذشته از همسر خود طلاق گرفته است، وی بر اساس حکم دادگاه هر 3 ماه یک بار باید یک سکه به همسر سابقش بپردازد اما حالا با قیمت های کنونی توانایی آن را ندارد.

,

او به خبرنگار ما گفت: زمانی که به نقطه پایان زندگی با همسرم رسیدم ، وی در دادگاه یک سکه را بخشید و 35 سکه دیگر که در مهریه اش وجود داشت را از من مطالبه کرد، واقعا درآمد ثابتی برای پرداخت این سکه ها را نداشتم به همین دلیل دادگاه موظف کرد هر 3 ماه یکبار یک سکه پرداخت کنم اما با این وجود هم سال گذشته دوبار به دلیل عدم توانایی خرید سکه راهی زندان شدم .

,

وی در ادامه می گوید: با وساطت و کمک خیرین توانستم هر باری که به زندان افتادم آزاد شوم اما حالا با این قیمت ها بعید می دانم بتوانم الباقی مهریه همسر سابقم را پرداخت کنم.

,

وی می افزاید: زمانی که دادگاه برای من هر سه ماه یک سکه تعیین کرد قیمت سکه یک میلیون 150 هزار تومان بود اما الان بالای 4 میلیون تومان است و در مقابل درآمد من سال گذشته ماهیانه یک و نیم میلیون بود که الان به یک میلیون 700 هزار تومان رسیده است.

,

بیش از 3 هزار زندانی مهریه در سال 96

, بیش از 3 هزار زندانی مهریه در سال 96,

در این میان کافی است سری به زندان ها زده شود تا مشخص شود چه میزان از زندانیان جرایم غیر عمد مالی را بدهکاران مهریه تشکیل می دهند ، بر اساس آمار رسمی در سال 96 بیش از 3 هزار زندانی مهریه وجود داشته است که در نوع خود رقم زیادی است.

,

حال افزایش قیمت سکه بر مشکلات مردانی که به هر دلیلی همسر خود را طلاق داده اند افزوده است به خصوص افرادی که در سال های گذشته محکوم به پرداخت مهریه شده اند و حکم آن ها با احتساب سکه یک میلیون تومانی بسته شده است اما الان باید برای تهیه آن 4 برابر هزینه کنند.

,

سقف مهریه ١١٠ سکه هم نتوانست کارایی لازم را داشته باشد

, سقف مهریه ١١٠ سکه هم نتوانست کارایی لازم را داشته باشد,

فاطمه ذوالقدر عضو هیات رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید: افزایش یکباره قیمت سکه باعث رواج طلاق و متاسفانه زندان رفتن بسیاری از جوانان شده است و متاسفانه سقف مهریه ١١٠ سکه هم نتوانست کارایی لازم را داشته باشد و با شرایط امروز اقتصادی کشور به هیچ وجه همخوانی ندارد و هنوز هم شاهد مشکلات بسیاری در پرداخت مهریه هستیم.

,

افزایش قیمت سکه هیچ تناسبی با افزایش درآمد مردم ندارد

, افزایش قیمت سکه هیچ تناسبی با افزایش درآمد مردم ندارد,

یحیی کمالی پور نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز با اشاره به مشکلات بدهکاران مهریه می گوید: لازم است بر اساس شرایط جامعه و اقتصاد حاکم بر کشور برای بدهکاران مهریه تصمیم گیری کنیم. همانطور که در گذشته معیار مشخصی تعیین کردیم که اگر همسر توان مالی پرداخت مهریه را داشت و اقدام نکرد، ضمانت اجرایی آن زندان باشد و در صورت تملک مالی می تواند از مال‌هایش بردارد.

,

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به اینکه با افزایش قیمت سکه لازم است سازوکار دیگری تعریف شود تا شاهد رشد اختلافات و مشکلات ناشی از پرداخت مهریه در جامعه نباشیم، افزود: در حال حاضر فرد می‌تواند با تقسیط مهریه، ماهی 1 سکه پرداخت کند،  زمانی که قیمت سکه یک میلیون و خورده‌ای بود، امکان پرداخت برای مردان تا حدودی وجود داشت، اما زمانی که به بیش از 3.5 میلیون تومان رسید پرداخت آن مشکل شده است.

,

کمالی‌پور بیان داشت: قوه قضاییه باید برای برون رفت از مشکلات ناشی از مهریه، دستور العملی صادر و قضات را مکلف کند اقساط مهریه متناسب با شرایط جامعه و شرایط اقتصادی کشور تعدیل شود.

,

حسین مهدوی یکی از وکلای دادگستری در گفتگو با خبرنگار ما گفت: به نظر من تنها راه حل برای حل این مشکل این است که در صورت درخواست محکومین مهریه، دادگاه زمان پرداخت سکه را بالا ببرد، به هر حال افزایش قیمت سکه هیچ تناسبی با افزایش درآمد مردم ندارد و قطعا در صورت عدم تصمیم گیری مناسب شاهد زندانی شدن صدها بدهکار و یا بیشتر از آن خواهیم بود.

,

حبس بدهکاران مالی جایز نیست

, حبس بدهکاران مالی جایز نیست,

این در حالی است که برخی از مراجع اجرایی شدن حکم زندان برای بدهکاران مهریه را جایز نمی دانند به طوری که آیت الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید در پاسخ به استفتائی پیرامون «حبس بدهکاران مالی»می گوید: به طور کلی کسانی که توانایی پرداخت دیون خود را ندارند(چه مهریه باشد و چه دیون دیگر) زندانی نمودن آنها شرعاً جایز نیست. قرآن کریم می فرماید: « وَإِنْ کَانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلَى مَیْسَرَةٍ ».

,

به هر حال در روزهایی که قوه قضاییه به جد به دنبال برخورد با اختلاس گران و مفسدین و برهم زنندگان بازار است باید برای این مشکل اساسی نیز چاره اندیشی کند.

,

 

,

عباسعلی محمدی مطلع

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه