اخبار داغ

تحقق رویای شهرک سالمندان شیراز در گرو اهدای زمین

تحقق رویای شهرک سالمندان شیراز در گرو اهدای زمین
عضو هیات امنای مجمع خیرین فارس می گوید: با ایجاد شهرک‌ سالمندان و فعالیت‎ها می‌توان به سمتی پیش رفت که سالمندان درتنهایی وافسردگی منتظر عزراییل نباشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شیرازه؛ سالمندی دوران حساسی از زندگی انسان است و از آنجا که پیر شدن جمعیت دنیا در نیم قرن آینده موجب تغییرات بنیادین در جوامع بشری خواهد شد، توجه به مسایل و نیازهای این مرحله از زندگی یک ضرورت اجتماعی در جهت ارتقای کیفیت زندگی سالمندان به شمار می‌رود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه,

بنا بر تعریف سالمندی در سازمان بهداشت جهانی، سالمندی سنی است که به بالای ۶۵ سال اطلاق می شود. طبق تقسیم بندی سازمان بهداشت جهانی سالمندان به دو بخش جوان و پیر تقسیم می شوند، بر این اساس افراد ۶۵ تا ۷۰ سال را سالمند جوان و ۷۰ تا ۸۵ سال را سالمند پیر یا کهن سال می نامند.

با پیشرفت علم، علوم پزشکی و شناخت به موقع بیماری ها و افزایش رفاه اجتماعی آمار سالمندان در کشورهای مختلف همواره رو به افزایش است.

کارشناسان معتقدند جمعیت ایران به سرعت در حال پیر شدن است. در حال حاضر بیشترین قشر مردم ایران را جوانان ۲۰ تا ۳۰ سال تشکیل می‌دهند، با این آمار در سال‌های آینده سالمندان بیشترین قشر ایران را تشکیل خواهند داد به همین علت مباحث مربوط به رسیدگی بیشتر به سالمندان، سامان بخشی به اوضاع اجتماعی آنان، تجهیز خانه سالمندان و غیره امروزه بیشتر مورد توجه و اهمیت است؛ چرا که اهتمام به این موارد در جامعه امروزی به یک نیاز ضروری تبدیل شده است.

دکترمحمود تابنده عضو هیات امنای مجمع خیرین فارس با اشاره به ضرورت رسیدگی به وضعیت سالمندان در جامعه امروز، در مصاحبه با خبرنگار شیرازه در این خصوص پیشنهاد جالبی درباره احداث شهرک فرزانگان با هدف بهبود کیفیت زندگی سالمندان داد.

تابنده با تاکید بر اینکه ماهیت شهرک فرزانگان با خانه سالمندان کاملا متفاوت است، توضیح داد: خانه سالمندان تنها یک مکان محدود و محصور است که افراد سالمند که عموما مشکلات جسمی زیادی دارند، را تروخشک می‌کنند و خدماتی مثل شام و ناهار و خدمات بهداشتی درمانی روتین ارائه می‌دهند. بحث ما در شهرک فرزانگان این نیست.
,
,
,
,
,
,
,
, شیرازه,
,
,
 
,
وی توضیح داد: شهرک فرزانگان برای این است که سالمندان توانمندی که تنها هستند اما توانایی انجام خیلی از کارهای خود را دارند ولی به هردلیلی بستگان و فرزندانشان کنارشان نیستند و بیشتر از تنهایی رنج می‌برند در این شهرک شور زندگی پیدا کنند.
,
 
,
تابنده خاطر نشان کرد: ارائه خدمات و فعالیت‌های تفریحی و هنری و ورزشی از جمله برنامه‌های محوری ما در این شهرک خواهد بود که هم به بهبود وضعیت جسمی هم سلامت روحی سالمندان کمک بسزایی می‌کند. همچنین اشتغالزایی برای جوانان دوستدار سالمند به همراه دارد.

وی با بیان اینکه سالمندان می‌توانند در این شهرک آپارتمان داشته باشند و با همسالان خود ازندگی لذت ببرند و جوانان به اینها در این شهرک رسیدگی کنند تاکید کرد: با این شهرک‌ها و فعالیت‎ها می‌توان به سمتی پیش رفت که سالمندان درتنهایی وافسردکی منتظر عزراییل نباشند.

تابنده تصریح کرد: ما طرح کامل و جامعی برای راه اندازی و اداره این شهرک داریم اما متاسفانه برای راه‌اندازی این شهرک مشکل مکان داریم. اگر مسئولین امر  یک مکان ۵۰ تا صد هکتاری در هرجای شهر در اختیار ما بگذارند با  حضور و توان خود سالمندان که در آپارتمان‎های این شهرک ساکن می‌شوند بقیه مسائل و مخارج را تامین می‌کنیم. با اهدای زمین و جانمایی شهرک مشکل راه اندازی این شهرک حل می‌شود. باتوجه به سالمند شدن جامعه به نظرمی‌رسد پروژه‌هایی مثل این شهرک لازم است.
,
,
,
,
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه