اخبار داغ

یادداشت؛

ارتباط معاون اول رئیس‌جمهور با شهرام جزایری چیست؟

ارتباط معاون اول رئیس‌جمهور با شهرام جزایری چیست؟
مدیران و وابستگان حزب کارگزاران که پیش از این چندین بار بخاطر اتهامات مالی راهروهای قوه قضاییه را گز کرده بودند، اینبار با یک پرونده 7000 میلیاردی به میدان آمدند تا رکورد رانت‌خواری را در تاریخ کشور جابه‌جا کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  قم فردا، گاهی این شبهه در بین مردم مطرح می شود که قوه قضاییه صرفا متخلفین خرده‌پا را مورد محاکمه قرار می دهد و جرات برخورد با رانت خواران ذی‌نفوذ یا به اصطلاح "کله گنده‌ها" را ندارد.


حال فارق از این اتهامات مطرح شده، قوه قضاییه باری دیگر در برابر رانت خواری جریانات وابسته به دولت ایستاد تا بر همگان ثابت شود که دستگاه قضا در برخورد با مفاسد اقتصادی با کسی تعارف ندارد.


مدیران و وابستگان حزب کارگزاران که پیش از این چندین بار بخاطر اتهامات مالی راهروهای قوه قضاییه را گز کرده بودند، اینبار با یک پرونده 7000 میلیاردی به میدان آمدند تا رکورد رانت‌خواری را در تاریخ کشور جابه‌جا کنند.


مسئولین رده بالای دولت تدبیر و امید از جمله اسحاق جهانگیری که در ایام انتخابات با شعار "شفافیت مالی" مردم را تشویق به حمایت از حسن روحانی می کردند، حال دم خروس‌شان از انبان بیرون زده و دخالت آشکار آنان در پرونده رانت 7000 میلیاردی عصبانیت مردم را برانگیخته است.


گفته می شود دولت تدبیر و امید اخیرا به بهانه احداث ۷۵۰ هکتار گلخانه هیدروپونیک، مبلغی معادل ۵۰۰ میلیون دلار به «شرکت عمران کرمان» با عاملیت حسین مرعشی تخصیص داده بود؛ رانتی که با ورود به‌موقع قوه قضاییه متوقف شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,


اما ماجرای «شرکت عمران کرمان» و نقش شهرام جزایری در توسعه این شرکت چیست؟


سازمان عمران کرمان در سال ۱۳۷۰ و در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، زیر نظر  خیریه مولی‌الموحدین -با محوریت حسین مرعشی- شروع به فعالیت نموده‌است. در سال ۹۴، دولت به بهانه احداث ۷۵۰ هکتار گلخانه هیدروپونیک، مبلغی معادل ۵۰۰ میلیون دلار به این سازمان اختصاص می‌دهد اما معاونت اداره کل اقتصادی وزارت اطلاعات به علت اشکالاتی نظیر عدم توجیه اقتصادی،  تخلفات مرعشی در صندوق مولی‌الموحدین، ارتباطات گسترده شهرام جزایری با این پرونده، بالا بودن ریسک تسهیلات پرداختی و مسأله آب و خشکی سرزمینی، دستور توقف این واگذاری را صادر می‌کند.


با اینحال اسحاق جهانگیری شخصا دستور توقف را بلا اثر کرده و واگذاری این تسهیلات با همکاری مرتضی شهید زاده (عضو هیأت مدیره بانک کشاورزی) از سر گرفته می‌شود. طرح در تاریخ ۹۵/۴/۲۷ در کارگروه اقتصاد مقاومتی بانک مرکزی تصویب و آماده پرداخت از صندوق توسعه ملی می‌شود.در نهایت قوه قضاییه به پرونده ورود می‌کند و شعبهٔ ارزی دادسرای ویژه کارکنانِ دولت در این قوه، با توجه به سابقه دست اندرکاران پروژه عمران کرمان در استفاده از رانت‌های دولتی، به علت مشکوک بودن طرح و احتمال سوءاستفاده مالی، از پرداخت تسهیلات تا روشن شدن پرونده ممانعت می‌نماید.


هلدینگ‌هایی نظیر عمران کرمان تخلفاتی همچون معوقات بانکی، مشکلات اجتماعی و امنیتی و  فرار مالیاتی چندهزار میلیاردتومانی و استفاده از رانت‌های کلان را پشت فعالیت‌های خیریه پنهان می‌کنند. موسسه خیریه پوششی کارگزاران، صندوق قرض‌الحسنه مولی‌الموحدین با محوریت حسین مرعشی است.


این خیریه بصورت موروثی توسط نزدیکان مرعشی اداره می‌شود و ابهامات زیادی در خصوص فعالیت‌های اقتصادی آن وجود دارد. سازمان عمران کرمان یکی از هلدینگ‌های زیرمجموعه موسسه مولی‌الموحدین است و دیگر هلدینگ‌های زیرمجموعه عبارتند از کرمان خودرو، هواپیمایی ماهان ایر و  بانک ایران زمین.


تلاش برای اخذ رانت ۵۰۰ میلیون دلاری تحت نام عمران کرمان در حالی از سوی مرعشی و با حمایت دولت در حال پیگیری است که هنوز تکلیف واگذاری رشت الکتریک به حزب کارگزاران و  ورشکستگی این کارخانه بزرگ مشخص نشده و این حزب در قبال این تخلف بزرگ، پاسخی به افکار عمومی نداده است.


حسین مرعشی هیچ‌گاه ارتباط خود با شهرام جزایری را انکار نکرد، مرعشی دلیل همکاری‌اش با این مفسد اقتصادی را "هوش و استعداد" او عنوان می کند؛ ارتباط شهرام جزایری با هلدینگ های اصلاح طلب فقط محدود به «شرکت عمران کرمان» نمی شود، جزایری و مرعشی در پروژه «هفت باغ علوی» با استفاده از رانت دولتی بسیاری از زمین های سرسبز منطقه کرمان و ماهان را که زمین های ملی بودند با قیمت پایین خریداری کرده و با چند برابر قیمت به مردم واگذار نمودند.

وحید عزیزی

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه