اخبار داغ

محرم در خراسان شمالی؛

آیین سنتی علم بندان در جاجرم

آیین سنتی علم بندان در جاجرم
همه ساله با آغاز دهه اول محرم حال و هوایی خاص در جای جای استان خراسان شمالی به وجود می آید و علاوه بر عزاداری آیین های ویژه ای در بعضی از شهرها و روستاهای استان در ماه محرم برگزار می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک ، خراسان شمالی با اقوام کرد،‌ تات،‌ ترک، فارس و ترکمن است که هر یک با آداب و رسوم خاصی در ایام محرم به عزاداری می پردازندیکی از آیین های سنتی مردم این دیار در شب اول محرم آیین علم بندان است که در شهرها و روستاهای خراسان شمالی برگزار می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,

 در این آیین ، مردم در آخرین روز از ذی الحجه و در آستانه ماه محرم با حضور در مساجد و تکایا با برگزاری علمبندان خود را برای برپایی مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان، حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) آماده می کنند.
علم بندان از آیین های کهن و سنتی عزاداری در خراسان شمالی به خصوص شهرستان جاجرم است که در آغاز ماه محرم برگزار می شود و مردم این شهرستان، بویژه سادات با مراسم علم بندان عزاداری ماه محرم را آغاز می کنند.
در این آیین بعد از بستن علم آنرا به عنوان نماد عزاداری ماه محرم از مسجد خارج کرده و راهی خیابان ها و محلات می شوند.
به این ترتیب نخستین آیین عزاداری و سینه زنی محرم حسینی با حمل علم عاشورا آغاز می شود که پس از مدتی عزاداری علم را به صحن مسجد برمی گردانند.
آیین‌های عزاداری ماه محرم در خراسان شمالی با کیفیت و شور و حال خاصی برگزار می‌شود اما آنچه که بیش از همه به چشم می‌آید نمایش اعتدال و دوری از افراط و تفریط و خرافه در این آیین‌ها است.
 

,
,
,
,
,
,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه