اخبار داغ

کاهش آسیب های اجتماعی؛ رسالت مهم مدیران شهری قم

کاهش آسیب های اجتماعی؛ رسالت مهم مدیران شهری قم
با توجه به این که آسیب های اجتماعی عموماً در بستر شهرها رخ می دهد، لذا تلاش در مسیر کاهش آن ها یکی از رسالت های مهم مدیران شهری به خصوص در شهری با شرایط و اقتضائات قم است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ قم فردا، در عصر کنونی که تأثیر و تأثر مسایل بر هم، آن چنان زیاد و به سرعت است که گاه هوش و حواس را از آدمی می برد، بی گمان مدیران و متولیان یک جامعه به هیچ وجه نمی توانند به بهانه توجه به ابعاد سیاسی و اقتصادی، از رویکردها و بایسته های فرهنگی و اجتماعی و اخلاقی، خود را معاف بدانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا,

این سخن از آن رو قابل توجه است که بدانیم ساخت و ماهیت جامعه انسانی امروزین، دارای ابعاد گوناگونی است که بی توجهی یا کم توجهی به یک یا چند بُعد می تواند حتی ابعاد مورد عنایت قرار گرفته دیگر را نیز تحت الشعاع خود قرار دهد.

,

این مساله به ویژه در امر مدیریت کلان شهری ، مشهودتر و ملموس تر، مجال بروز و ظهور پیدا می کند تا بدانجا که گفته اند موفقیت در اداره شهر و دست یابی به اهداف مدنظر در آن، با در نظرگرفتن همه جوانب و شرایط صورت خواهد گرفت.

,

یکی از اساسی ترین مسایلی که باید حتماً در مدیریت کلان شهری به خصوص در رابطه با شهر مقدس قم مورد توجه جدی دست اندرکاران امور قرار گیرد، ناظر به لزوم کاهش آسیب های فرهنگی و اجتماعی در نقاط مختلف شهرهاست.

,

با عنایت به این مساله که آسیب های اجتماعی عموماً در بستر شهرها رخ می دهد، نمی توان از نقش مدیریت شهری در کاهش و رفع آن ها غافل بود.

,

واقعیت آن است که شهرهای امروزی خاصه کلان شهرها، غالباً درگیر آسیب هایی هستند که سلامت جامعه شهری را به خطر انداخته و این خطر و آسیب به صورت تسلسل وار به جان برخی از خانواده ها افتاده که به مشکلات حادی چون طلاق، بدبینی و سوظن، بی حرمتی و جدایی عاطفی و ... دچار شده اند.

,

در واقع شهرها به عنوان بستر زیست اجتماعی ، به موازات روند رشد شتابان خود و به ویژه افزایش جمیعت، شاهد رشد و گسترش معضلاتی  چون فقر ، بیکاری ، حاشیه نشینی و دیگر معضلات فرهنگی و اجتماعی هستند که در این رابطه لازم است شهرداری ها به عنوان متولی اصلی مدیریت شهری با ایجاد فضاهای عمومی مطلوب و مناسب به منظور ایجاد تعاملات اجتماعی فی مابین شهروندان ، با اتخاذ تدابیر و راهکارهای اجرائی مناسب و تعامل با سایر دستگاههای اجرائی در راستای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در محیط های شهری گام های اساسی را بردارند .

,

البته در این خصوص حقاً و انصافاً در طول سال های اخیر، حرکت های خوبی آغاز شده ، اما عمق و گستره معضلات اجتماعی این نکته را متذکر می شود که باید این روند شتابان، جدی و کاملا عمیق دنبال شود تا انشاالله در نظام مقدس جمهوری اسلامی نظاره گر تحقق جامعه ای نمونه و الگو باشیم که کمترین معضلات و آسیب های اجتماعی خصوصا در رابطه با خانواده ها در آن وجود نداشته باشد.

,

نکته ای که در این میان وجود دارد این است که ماهیت آسیب‌های اجتماعی به گونه ای است که در زمینه کاهش و مقابله با آسیب‌های اجتماعی ، طبعاً هیچ سازمانی به تنهایی نمی تواند اقدامات موفقیت آمیزی انجام دهد، از این رو همکاری و تعامل بین سازمان ها و نهادهای مختلف برای کاهش آسیب های اجتماعی در شهرها امری بایسته است.

,

از این منظر، شهرداری یکی از نهادهایی است که با استفاده از ظرفیت های خود می تواند گام های موثری در راستای کاهش آسیب های اجتماعی بر دارد.

,

در واقع مجموعه مدیریت شهری به عنوان یک نهاد عمومیِ غیر دولتی و خدمات رسان که مورد وثوق شهروندان نیز است، می تواند با اقدامات فرهنگی و تربیتی، توسعه ورزش و ایجاد فرهنگ شادی و نشاط ، توسعه فعالیت های عمرانی هدفمند ، ایجاد و تقویت زیرساخت های شهری و اجتماعی و ... جلوی بروز برخی از آسیب های اجتماعی را بگیرد و از این حیث به رشد و تعالی مادی و معنوی جامعه کمک شایان توجهی نماید.

,

 به اذعان بسیاری از کارشناسان مسایل اجتماعی، شهرداری ها با در اختیار داشتن فضاهای عمومی همچون بوستان ها، ورزشگاه ها، فرهنگسراها و نظایر آن، مهم ترین نهاد در مقابله با آسیب های اجتماعی به شمار می روند، منتهای مراتب باید چنین نهادی در سایه تعامل و همیاری سازنده و غیرشعاری دیگر دستگاه ها، حمایت و پشتیبانی شود تا به یاری خداوند و مشارکت شهروندان اهداف مد نظر هر چه بهتر و بیشتر تحقق یابد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه