اخبار داغ

آداب و رسوم عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) در بندرعباس+تصاویر

آداب و رسوم عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) در بندرعباس+تصاویر
این شب ها از هر کوی و برزن صدای سنج و دمام و مدیحه سرایی مداحان در رثای شهیدان کربلا و نیز ندای وای حسین شنیده می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛باز محرم رسید و هر بندرعباس در عزای سید و سرور سالار شهیدان سیاه پوش است، شوری وصف ناشدنی در شهر به پاشده که تداعی گر " باز این چه شورش است که در خلق عالم است" امسال نیز همچون سال های گذشته ساحل نشینان خلیج فارس به استقبال ماه محرم رفته اند و بیرق عزا در گوشه و کنار شهر آویخته شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

از شب گذشته مراسمات عزاداری در حسینه ها، تکایا و منبرها به پا شده و حال و هوای شهر حکایت از ماتم بزرگ این شهر در غم شهادت مظلومانه اباعبدالله الحسین(ع) دارد، محرم امسال بندرعباس با شهادت دو تن از ماموران نیروی انتظامی هرمزگان خونین شده و مردم این شهر را صاحب عزای دو شهید مدافع امنیت کرده است.

,

 

,

, ,

مردم هرمزگان از اواخر ماه ذیحجه و با به شهادت رسیدن مسلم ابن عقیل، پیک امام حسین(ع) به شهر کوفه مراسمات سنتی و چاوشی خوانی های خود را در مساجد آغاز کرده اند و در اغلب محلات بندرعباس نوای چاوش خوانان به گوش می رسد.

,

برپایی مراسمات سنتی به سبک و سیاق سنتی حال و هوای خاصی را به این شهر بخشیده و ارادات مردم بندرعباس به حضرت ابوالفضل العباس(ع) در گفتار و رفتار مردم به عینه مشهود است؛ این شب ها از هر کوی و برزن صدای سنج و دمام  و مدیحه سرایی مداحان در رثای شهیدان کربلا و نیز ندای وای حسین شنیده می شود.

,

 

,

, ,

پارچه ها و بیرق های عزاداری با مضمونی از اشعار مرثیه ای بر سر درب مساجد ، تکایا و حسینیه های شهر نصب شده و در بسیاری از محلات و گذرگاهها خمیه های موقت عزاداری قومیت های مختلف به پاشده که در محوطه ای باز و زمین های بلااستفاده بساط عزا را سامان دیده اند که این سبک از خیمه ها تنها در بندرعباس دیده می شود.

,

حلقه های سینه زنی سنتی یکی از شیوه ها خاص عزاداری در استان هرمزگان است که مشابه آن در در بوشهر و خوزستان نیز دیده می شود از این رو در ایام محرم سینه زنی به دو صورت نشسته و ایستاده برگزار می شود که سبک سینه زنی نشسته به اسم مردم هرمزگان ثبت ملی شده است.

,

, ,

آئین سنتی نوحه نشسته با قدمتی بیش از 200 سال سبک عزاداری خاص مردم جنوب به ویژه هرمزگان است که در این سبک مردان یا زنان دایره وار نشسته همراه با نوحه خوان به سینه و گاه به زانوی خود زده بیتی از نوحه را گروهی پاسخ می دهند.

,

بنا به روایت قدیمیان و پیرغلامان هرمزگانی سینه زنی نشسته توسط شیعیانی که به دلیل ظلم و ستم حکام زمان خود از مدینه به بحرین هجرت کرده بودند بعدها با مهاجرت بحرینی ها به هرمزگان انتقال یافت و امروزه به یکی از پرطرفدارترین مراسمات مذهبی در هرمزگان تبدیل شده است.

,

, ,

دسته های عزاداری در سبک سینه زنی ایستاده یا واحد  به شکل دایره می چرخند و در حالی که با دست چپ کمربند یکدیگر را گرفته اند با دست راست بر سینه ی خود می کوبند. اوج این سینه زنی وقتی است که نوحه خوان، واحد می خواند و به دلیل جذابیت این شیوه سنتی در سایر استان ها با الهام از سینه زنی بندری حلقه های سینه زنی ایجاد می شود.

,

مراسمات سینه زنی سنتی در بندرعباس در ایام محرم با نوحه و نوای بندری برگزار می شود که حسینیه امام جعفر صادق یا همان منبر کرتی با قدمتی 150 ساله یکی از حسینیه های قدیمی شهر بندرعباس است که به سبک سنتی میزبان عاشقان اباعبدالله می باشد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه