اخبار داغ

بررسی سنن قدیمی مردم پهناورترین استان کشور در ماه محرم؛

چهل منبرون آئین دیرین کرمانی ها در شب عاشورا

چهل منبرون آئین دیرین کرمانی ها در شب عاشورا
این روزها خیابان های شهر کرمان رنگ سیاه به خود گرفته و با عبور از هر کوی و برزن صدای نوحه خوانی و مدیحه سرایی برای امام حسین (ع) به گوش می رسد .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  راه آرمان ؛ این روزها خیابان های شهر کرمان رنگ سیاه به خود گرفته و با عبور از هر کوی و برزن صدای نوحه خوانی و مدیحه سرایی برای امام حسین (ع) به گوش می رسد .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان , راه آرمان,

در و دیوار شهر مملو از پارچه های سیاه رنگ و خیمه های متعدد عزاداری امام حسین (ع) شده است و این ندا را می دهد که حسینیان با فرا رسیدن ماه خون و شهادت پرچم عزا به پا کرده اند .

,

این روزها دیگر نیازی نیست به کسی بگویی محرم فرا رسیده است هر کسی با عبور از خیابان ها ، کوی و برزن خود حال و هوای محرمی را حس می کند .

,

مردم کرمان نیزهمانند سایرهموطنان در حال برگزاری مراسم های روضه خوانی، تعزیه خوانی، توزیع نذری های مخصوص ماه محرم همچون بلغور ، شله زرد هستند و همه چیز تحت تاثیر محرم است.

,

در این روزها مساجد ، تکایا ، حسینیه ها و صفه عزاخانه شاهد حضور جمع زیادی از مردم برای عزاداری و نوحه خوانی است .

,

سید محمدعلی گلاب زاده باستان شناس کرمانی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان این که مردم کرمان در گذر تاریخ همواره با برگزاری آیین هایی برای گسترش اسلام و تشییع تلاش کرده اند ، اظهار داشت : مردم کرمان با شروع ماه محرم سر در مغازه ها و خانه های خود را با پرچم سیاه و سبز تزیین می کردند .

,

وی افزود : در این میان عزاداری بازاریان کرمانی از دیر باز بسیار پر رنگ بوده است و حتی در زمان طاغوت که عزاداری ها ممنوع بود کرمانی ها این رسم ها را رها نکردند.

,

وی گفت : با شروع ماه محرم پخت انواع غذاها و خوراک‌های نذری در کرمان آغاز می‌شود، کرمانی‌ها از نخستین روز محرم با پخت نذری برای اموات خود و به ویژه تازه درگذشتگان و توزیع آن در بین مردم به استقبال محرم می‌روند و نذری غالب مردم کرمان آبگوشت امام حسینی است که از ویژگی های خاصی برخوردار می باشد.

,

این کارشناس کرمانی ادامه داد : مردم کرمان در این ماه خیمه های عزاداری به پا می کنند و در بالای تیرک های آن ها معمولا یک قرآن و پرچم سیاه نصب می کنند که نشان دهنده معرفی فضای برگزار کننده مراسم عزاداری امام حسین (ع) است.

,

گلاب زاده با بیان این که در برخی از روستاها و بخش‌های کرمان از جمله زنگی‌آباد، چترود و جوپار در روز عاشورا اقدام به شبیه گردانی می‌کردند ، افزود : با این کار منظره‌ای از واقعه و حوادث کربلا را مجسم می‌سازند تا بدین وسیله افکار نظاره‌گران را متوجه آن ایام سخت و دشوار کنند.

,

وی بیان کرد : در برخی روستاها و مناطق پس از برگزاری مراسم شبیه گردانی بعد از ظهر عاشورا اقدام به عبور دادن کاروان اسرا و اطفال در میان حزن و اندوه مردم می‌کنند و قبل از غروب آفتاب خیمه‌ها را نیز آتش می‌زنند.

,

این باستان شناس کرمانی تشریح کرد : از دیگر رسم های مردم کرمان برگزاری مراسم چهل منبرون است که در شب‌های تاسوعا و عاشورا برگزار می‌شود و عزاداران حسینی شب عاشورا با در دست داشتن شمع به چهل مجلس عزاداری، حسینیه یا مسجد سر می‌زنند و در هر یک از این مکان‌ها شمعی روشن می‌کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه