اخبار داغ

کدام نماز۲بار توسط فرشتگان ثبت می‌‌شود؟

کدام نماز۲بار توسط فرشتگان ثبت می‌‌شود؟
در اهمیت نماز‌های یومیه آیات و روایات فراوانی داریم اما یکی از نماز‌ها بیش از بقیه سفارش شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در اهمیت اقامه نماز صبح روایت بسیار زیادی از اهل‌بیت(ع) آمده است و حتی در برخی از آیات قرآن هم به اقامه نماز در هنگام فجر اشاره شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
یکی از این آیات آیه ۷۸ سوره مبارکه اسراء است که در آن نماز صبح نمازی عنوان شده که توسط فرشتگان مورد مشاهده قرار می‌گیرد.
,
 
,
أَقِمِ الصَّلَوةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلَى‏ غَسَقِ الَّیْلِ وَقُرْءَانَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْءَانَ الْفَجْرِ کَانَ مَشْهُوداً
,
 
,
ترجمه
,
 
,
نماز را به هنگام بازگشت خورشید (به سمت مغرب) تا تاریکى شب، بپادار، و همچنین قرآنِ سپیده‏‌دمان را. همانا (قرائت) قرآن (به هنگام) فجر (در نماز صبح) مورد مشاهده (فرشتگان) است.
,
 
,
نکته‌ها
,
 
,
«دلوک»، هنگامى است که خورشید از وسط آسمان روبه مغرب میل مى‌‏کند که زوال نامیده مى‏‌شود، و وقت نماز ظهر و عصر است. و «غَسق اللیل» وقت نماز مغرب و عشاست که تاریکى، فراگیر مى‏‌شود و «فجر»، وقت نماز صبح است.( تفسیر اطیب‏‌البیان)
,
 
,
امام صادق‏ علیه‌السلام مى‏‌فرماید: اوّلین نمازى که واجب شد نماز ظهر بود و آنگاه این آیه را تلاوت فرمودند.(اصول کافى، ج‏3، ص 275)
,
 
,
در روایت دیگرى آمده است: اگر نماز صبح در اوّل فجر اقامه شود، فرشتگان شب و روز هر دو آن را ثبت مى‏‌کنند.(اصول کافى، ج‏3، ص 275) و «مشهود» بودن نماز صبح نیز ممکن است به همین معنا باشد. یعنى هر دو گروه فرشتگان آن را مشاهده کرده و بر آن گواهى مى‏‌دهند. تفسیر‌المیزان.
,
 
,
پیام‌ها
,
 
,
معیار شناخت اوقات در اسلام، طبیعى است به نحوى که قابل فهم و درک همه کس در همه جا و همیشه باشد. «لدُلوک الشمس، غَسَق اللیل، الفجر»
,
 
,
برنامه‏‌هاى دینى، زمان‏‌بندى شده است. «لدُلوک الشمس الى غَسَق اللیل»
,
 
,
نماز تنها عبادتى است که به نام «قرآن» توصیف شده است. «قرآن الفجر»
,
 
,
قرآن و تلاوت آن در نماز، محور اصلى است. «قرآن الفجر»(179)
,
 
,
در میان نمازها، نماز صبح جایگاه ویژه‏اى دارد. «اِنّ قرآن الفجر کان مشهوداً»
,
 
,
پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: «لاصلوة الاّ بقرآن». (کنزالعمّال، ح 19698)
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه