اخبار داغ

حکایت شبکه آبیاری و زهکشی سد گلابر؛

پول بیت المال هزینه شداما آب به کشاورزان نرسید

پول بیت المال هزینه شداما آب به کشاورزان نرسید
شبکه آبیاری و زهکشی سد گلابر به دلیل تعارض دو سازمان جهاد کشاورزی وشرکت آب منطقه ای زنجان با وجود هزینه کرد از بیت المال هنوز در اختیار کشاورزان قرار نگرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از موج رسا؛ داستان شبکه آبیاری و زهکشی سد گلابر زنجان همانند حکایت ها و ضرب المثل های مختلف ایرانی است که به بخشش یکی و تنگ نظری دیگری اشاره دارد،در حالی که از چند سال گذشته این شبکه آبیاری در قالب 2 هزار و 400 هکتار آماده سازی شده و باید در قالب تعاونی ها به کشاورزان ارائه شود، عدم تصمیم گیری به موقع موجب شده تا به امروز کشاورزان از داشتن آب محروم شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا,

, ,

اول خرداد ماه سال 95، طرح شبکه آبیاری و زهکشی اصلی و فرعی گلابر با حضور وزیر کشاورزی افتتاح شد در این مراسم "امیر حمید نیا"مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان اظهار داشت:عملیات اجرایی سد و شبکه بطور همزمان از اواخر سال 83 در قالب قرار داد احداث سد گلابر و تاسیسات جانبی و ایستگاه های پمپاژ آب آغاز شده و در حال حاضر ناحیه عمرانی گلابر با 2400 هکتار شبکه فرعی و 44 دستگاه ایستگاه پمپاژ فرعی و دو دستگاه ایستگاه های پمپاژ اصلی و کانال اصلی و انتقال آب به طول 18 کیلو متر از100درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

,

وی گفت: اعتبار هزینه شده تاکنون حدود800 میلیارد ریال بوده و اعتبار سال جاری این طرح برای تامین نیاز صنایع از سد گلابر 150 میلیارد ریال است ودر پشت سدمخزنی گلابرحدود65 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده و آب مورد نیاز کل اراضی تحت پوشش شبکه و صنایع مستقر در گلابر تامین شده است.

,

سپس محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی گفت:این آب برای بهره برداران خیلی ارزشمند است و با اصلاح الگوی سنتی به آبیاری نوین(تحت فشار )می توان رشد و شکوفایی بیشتری به لحاظ اقتصادی برای منطقه به ارمغان آورد.

,

اما از آن زمان تا کنون کشاورزان به دلیل گروکشی ها چند سازمان در زنجان موفق به دریافت آب نشده اند.

,

"جعفری"رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در یازدهمین جلسه اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه سد گلابر دارای 2 هزار و 400 هکتار شبکه آبیاری است، اظهار داشت: در این نوع پروژه ها دو حالت وجود دارد یا کل طرح را وزارت نیرو و آب منطقه ای انجام می دهند و یا در برخی پروژه ها خطوط سه و چهار توسط سازمان جهاد کشاورزی و خطوط اصلی و سد توسط آب منطقه ای انجام می شود.

,

وی با اشاره به اینکه سد گلابر از جمله پروژه هایی است که خطوط کل شبکه و سد توسط آب منطقه ای انجام شده است،افزود: از سال 95 تا کنون بنا به دلایلی امکان بهره برداری فراهم نشده است.

,

این مسئول از برگزاری 14 جلسه با آب منطقه ای زنجان خبرداد و گفت: کلاس های ترویجی و آموزشی نیز برای کشاورزان برگزار شده است اما در عمل خیلی موفق نشده ایم.

,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه شرکت آب منطقه ای خواهان بهره برداری هزار هکتار به عنوان حداقل واحد است،افزود: در حالی که در شرکت های تعاونی روستای زرین آباد 210 هکتار،ینگه کندی میرزا عباسی 500 هکتار و روستای جوقین 280 هکتار است.

,

, ,

جعفری بیان داشت: از دیدگاه آب منطقه ای رها سازی کمتر از 700 لیتر در ثانیه مقرون به صرفه نیست.

,

وی با بیان اینکه اخذ تضامین بانکی سنگین یکی دیگر از مشکلات در این زمینه محسوب می شود، ادامه داد: آب به فرد تحویل داده نمی شود و باید مدیرعامل تعاونی تحویل بگیرد که اخذ تضامین سنگین موجب فرار این افراد می شود.

,

این مسئول بیان داشت: مدیرعامل تعاونی باید با تضامین چند صد میلیون تومانی آب را در اختیار بگیرد که این موضوع در عمل ممکن نیست.

,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به فرسودگی بخشی از این شبکه در چند سال گذشته،گفت: با وجود اینکه هنوز از این شبکه بهره برداری نشده است اما بخشی از تاسیسات تخریب شده و نیاز به بازسازی دارد.

,

جعفری با بیان اینکه از نظر شرکت آب منطقه ای پروژه تمام شده است و ردیف بودجه ای برای تامین این خرابی ها ندارد،گفت: متقاضی باید این خرابی ها بازسازی کند که هزینه مضاعفی به وی تحمیل می شود.

,

وی تعداد بهره برداران این پروژه را 700 تا 800 نفر عنوان کرد و گفت:اگر این آب به صنعت اختصاص داده شود به دلیل هزینه کرد بالا برای شبکه آبیاری فرعی مقرون به صرفه نیست.

,

وی با اشاره به آغاز کشت پاییزه و ضرورت تعیین تکلیف این پروژه،گفت: پیشنهاد ما تقسیم به واحدهای کوچک 300 تا 500 هکتاری است تا بهره بردار بتواند استفاده کند.

,

این مسئول با بیان اینکه شهرستان ایجرود به عنوان قطب تولید بذر گندم می تواند در قالب 500 هکتار طرح خود را اجرایی دارد، افزود: اگر یکی از واحدها راه اندازی شود ما بقی نیز از این فرصت استفاده می کنند.

,

جعفری گفت: پیشنهاد داریم کارگروهی برای استفاده از این ظرفیت که معطل مانده است تشکیل شود.

,

نماینده شرکت آب منطقه ای نیز در این جلسه،شروع اجرای این پروژه را سال 79 اعلام کرد و گفت: در سال 95 شبکه آبیاری تکمیل شده است.

,

مهان فر با بیان اینکه در اثر شخم زدن زارعان برخی تاسیسات این شبکه فرسوده شده است، افزود: برخی تاسیسات نیز دزدیده شده است.

,

وی گفت: کشاورزان طالب آب نیستند چرا که محصولات خود را به صورت دیمی می کارند.

,

این مسئول با بیان اینکه ما در صورتی قرار داد منعقد می کنیم که اگر به صورت واحد مراجعه شود، افزود: هزینه های نگهداری و بهره برداری بالا است و دادن آب به  کمتر از یک هزار هکتار نیز صرفه ندارد.

,

وی گفت: الزامات قانونی در زمینه تضامین وجود دارد که نمی توان از آن عدول کرد.

,

استاندار زنجان نیز با گلایه از عدم اجرای این پروژه در زنجان، گفت: این پروژه که باید در اختیار کشاورزان قرار گیرد به دلیل عدم بهره برداری فرسوده شده است.

,

درویش امیری با بیان اینکه باید این پروژه تعیین تکلیف شود، افزود: چه دلیل دارد که از سال 95 تا کنون این پروژه تصمیم گیری نشده است، چرا در شورای آب مطرح نمی کنید چرا نگه می دارید در این جلسات.

,

وی با بیان اینکه 14جلسه در این زمینه برگزار شده است و هنوز نقطه سرخط هستیم،ادامه داد: پول بیت المال هزینه شده شبکه اجرا شده و به دلیل عدم بهره برداری به دلیل گروکشی چند سازمان دارد فرسوده می شود.

,

مقام عالی استان برضرورت تعیین تکلیف این پروژه تا ظرف 10 روز آینده تاکید کرد و گفت: اگر آقایان به توافق نرسیدند،ستانداری تعیین تکلیف می کند.

,

استاندار زنجان برضرورت تعیین تکلیف شبکه طرح سد گلابر تاکید کرد و گفت: خوش ندارم استانداری به همه مسائل ورود کند، پس دستگاه های اجرایی چه کاره هستند؟

,

درویش امیری ادامه داد: اینکه طرحی آماده شده و فقط سر اینکه چگونه به کشاورزان آب بدهیم با همدیگر توافق نمی کنیم،باید به سرخودمان بزنیم.

,

وی با بیان اینکه آب منطقه ای باید تضامین متعارف را برای این امر از کشاورزان درخواست کند، افزود: جلسه ای در محل سد برگزار و مشکلات آن حل شود.

,

"قاسم پور"کارشناس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان نیز در این جلسه اظهار داشت: از سال 79 تا 90 عمده کارهای این سد انجام و 157 میلیارد تومان هزینه شده است .

,

وی افزود:چنین تاسیساتی در حال حاضر یک هزار و 500 میلیارد تومان هزینه می طلبد و ضروری است این پروژه به عنوان پروژه ویژه اقتصاد مقاومتی استان تعریف شود هر ماه یا دو ماه با دستگاه های متولی گزارش دهند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه