اخبار داغ

آغاز برداشت محصول خرما از نخلستان های هرمزگان+تصاویر

آغاز برداشت محصول خرما از نخلستان های هرمزگان+تصاویر
فعالیت گروهی بهمراه خانوادگی در مشاغل سنتی مهم ترین خصیصه مردم هرمزگان است که فارغ از سن وجنس همه دوشادوش یکدیگر نسبت به برداشت محصول خرما فعالیت می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛تابستان در هرمزگان رو به پایان است و گرمای خرماپزان جنوب جای خود را به رطب های شیرین و باحلاوتی بخشیده که در گرمای طاقت فرسای لوار به خوشه های پربرکت تبدیل شده است

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

نخلستان های جنوب کشور این روزها شاهد تغییر و خانه تکانی هستند و نخلداران با تلاشی بی مثال در حال جمع آوری محصول خرما هستند؛ بیش از 55 رقم گونه خرما در هرمزگان وجود دارد که از این شمار 10 رقم آن از قبیل مُرداسنگ، خاصویی، بَرَهی، کَریته، مجول، پیارم، زاهدی، شاهانی و دیری تجاری هستند.

,

استان هرمزگان بعد از خوزستان، رتبه دوم تولید خرما را در کشور دارد و شهرستان های رودان،حاجی‌آباد، بندرعباس و میناب مهم ترین مراکز تولید خرمای استان به شمار می روند.

,

, ,

برخلاف بسیاری از زمینه های کشاورزی و باغداری که صنعت و تکنولوژی به کمک کشاورزان آمده و در زمینه تولید و برداشت محصول کمک دست باغداران است حفاظت و برداشت محصول از درختان نخل هنوز به روش سنتی و دستی صورت می گیرد.

,

روش سنتی برداشت خرما به قوت خود باقی است و مردان هرمزگانی با استفاده از طناب (در اصطلاح محلی پروند) به بالای درختان بلند خرما رفته و پس از بریدن خوشه های خرما آن را برای جمع آوری به پایین می فرستند همچنین تعدادی چادر به دست دور درخت منتظر بریده شدن خوشه خرما هستند تا بلافاصله نسبت به جمع آوری و جلوگیری از ضایع شدن خرما فعالیت خود را آغاز می کنند.

,

فعالیت گروهی بهمراه خانوادگی در مشاغل سنتی مهم ترین خصیصه مردم هرمزگان است که فارغ از سن وجنس همه دوشادوش یکدیگر به کار و فعالیت همت دارند از این رو میانسالان به خاطر تجربه چندین ساله پیشرو در زمینه برداشت محصول خرما هستند و تاکنون جوانان تازه نفس به گرد پای نخلداران قدیمی نرسیده اند.

,

 

,

, ,

مسعود گرگیج،مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به اینکه مهمترین رقم صادراتی یعنی پیارم، مرغوب‌ترین خرمای جهان است، تصریح کرد: سالانه 10 هزار تن خرما که بیشتر رقم پیارم است، به ارزش 40 میلیون دلار به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، استرالیا، آمریکا، اروپا، کانادا، روسیه و آسیای میانه صادر می‌شود.

,

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان ادامه داد: نبود صنایع تبدیلی و سرمایه‌گذاری در این بخش یکی از مشکلات صادرات خرمای هرمزگان است.

,

, ,

گرگیج افزود: اکنون توسعه ارقام تجاری مانند پیارم و مجول، توسعه کشت بافت و اصلاح بیست هزار هکتار نخلستان‌های درجه‌دو، در دستور کار این سازمان است.

,

وی با اشاره به اینکه شیره خرما، عسل، چیپس، شکلات خرما و خرمای خشک از فرآورده‌های خرماست، اضافه کرد: ایران بعد از کشور تونس دومین صادرکننده خرما در جهان است و مقام نخست کشور تونس در صادرات، به علت کیفیت بسته‌بندی است.

,

این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه بیشترین سرانه مصرف خرما با چهل کیلوگرم به عربستان اختصاص دارد، افزود:  این آمار در کشور 12 کیلوگرم، در هرمزگان 14 و سرانه جهانی 10 کیلوگرم است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه