اخبار داغ

تیاب، بندری بی نظیر در هرمزگان/از تالاب بین المللی گرفته تا جنگل های حرا

تیاب، بندری بی نظیر در هرمزگان/از تالاب بین المللی گرفته تا جنگل های حرا
بندرتیاب یکی از بنادر مهم و زیبا هرمزگان با دارا بودن ساحل بکر هر ساله میزبان خیل عظیمی گردشگر از داخل و خارج کشور است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ بندرتیاب یکی از بنادر مهم و زیبا هرمزگان در غرب شهرستان میناب و انتهای تالاب بین المللی تیاب واقع شده و هر ساله خیل عظیمی از گردشگران از این بندر و تالاب بازدید می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

توریست ها و گردشگران علاوه برلذت بردن از مناظر طبیعی و دیدن جنگل های حرا و درختان مانگرو در تالاب بین المللی بندر تیاب، به قایق سواری در طول 11 کیلومتری تالاب و تماشای انواع پرندگان مهاجر در بین درختان مانگرو می پردازند.

,

تاکنون 14 گونه از پرندگان در تالاب بین المللی تیاب شناسایی شده و این تالاب یکی از مهمترین زیستگاه های بومی و سایت زمستان گذرانی انواع پرندگان از جمله حواصیل بزرگ، حواصیل هندی، گرت بزرگ، اگرت ساحلی، حواصیل هندی، کفچه نوک تیز، سلیم خاکستری، گیلانشاه و کاکائی به شمار می رود.

,

, ,

وجود دختان حرا و سواحل کم عمق در این منطقه زیستگاه مناسبی را جهت تخم ریزی و پرورش مراحل نوزادی آبزیانی از گونه های سخت پوستان و ماهیان فراهم آورده است.

,

تیاب، تنها بندر تجاری شهرستان میناب با دارا بودن اسکله قدیمی، بازارچه های مرزی، دهانه ورودی خور تیاب، تردد لنج های باری و حوضچه های پرورش میگو و ساحل زیبا و بی نظیرش جلوه های خاص به این بندر داده است.

,

جنگل های بندر تیاب در طول سال همیشه سرسبز بوده و طولشان به سه تا شش متر می رسد و سطح آب این جنگل ها در حالت عادی حدود یک و نیم متر است اما در زمان مد دریا، درختان این جنگل به زیر آب رفته و جزر و مد در این جنگل ها هر شش ساعت یکبار صورت می گیرد و نکته جالب این است که هنگام جزر درختان طوری به نظر می رسند که انگار در محیطی خشک رشد کرده اند.

,

, ,

یکی دیگر از ویژگی های جالب درختان بندر تیاب این است که در طی میلیون ها سال سازگاری خوبی با آن شور داشته به طوری که از آب شور تغذیه کرده و با دفع نمک آن آب را به طور طبیعی شیرین می کند.

,

تیاب از دیرباز بندری آباد محسوب می شد و صدها کشتی از سراسر آسیا بخصوص هند، چین و آفریقا در این بندر مشغول تخلیه محموله های تجاری خود بوده و یا بادبان ها بر کشیده و منتظر باد مناسب بوده تا راهی مقصد گردند.

,

بندر تیاب دارای بازارچه ملوانی بوده و اکثر غرفه داران این بازارچه از خانواده های ملوانان بوده که بار ملوانی یا همان ته لنجی را در این بازارچه به فروش می رسانند.

,

از بهترین زمان ها برای سفر به بندر تیاب و تماشای تالاب و جنگل های حرا و ماگرو آن فصل پاییز و زمستان است که پرندگان مهاجر نیز حضور دارند و زیبایی منحصر به فردی خلق می شود.

,

, ,

فریدون همتی، استاندار هرمزگان درباره بندر تیاب گفت: بندر تیاب یکی از بنادر قدیمی کوچک استان و کشور است که برای توسعه صادرات بندری وملوانی مورد توجه مسئولان قرار دارد.

,

استاندار هرمزگان تصریح کرد:بندر تیاب میناب باتوسعه و پیشرفت می تواند شرایط خوب و مناسبی را در شهرستان و استان برای صادرات و کالاهای ملوانی ایجاد کند که در این زمینه ایجاد اشتغال را هم در پی خواهد داشت.

,

همتی باتوصیه به مردم این منطقه و ملوانان در بندر تیاب جهت صادر کردن کالاهای ملوانی عنوان کرد: با تصویب هیئت دولت برای صادرات کالاهای ملوانی وشرایط فراهم شده برای ملوانان انتظار داریم که ملوانان در چهارچوب قوانین وضع شده به فعالیت بپردازند تا در ادامه با موانعی موجه نشوند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه