اخبار داغ

هانی زاده در گفت و گو با دانا؛

عربستان سعودی در خشونت های بصره نقش داشته است/ درگیری های بصره حرکتی برای بر هم زدن وحدت میان دو ملت ایران و عراق بود

عربستان سعودی در خشونت های بصره نقش داشته است/ درگیری های بصره حرکتی برای بر هم زدن وحدت میان دو ملت ایران و عراق بود
کارشناس مسائل منطقه به درگیری های اخیر در شهر بصره اشاره کرد و گفت: آمریکا، اسرائیل و عربستان با تشکیل یک اتاق مشترک و دادن سیگنال هایی به عوامل حزب بعث که در داخل عراق هستند، حمله به سرکنسولگری ایران را طراحی کردند.
[

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل منطقه در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به دگیری های اخیر در شهر بصره، اظهار داشت: حوادث خشونت آمیزی که اخیراً در بصره رخ داد، نشان می دهد یک سری عوامل داخلی و منطقه ای و بین المللی در شکل گیری این خشونت ها نقش داشتند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی تصریح کرد: آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی با کمک برخی عوامل باقیمانده حزب بعث که همچنان در دولت و نیروهای مسلح عراق حضور دارند و همچنین برخی جریان های شیعه در شکل گیری این خشونت ها نقش داشتند.

,

 

,

کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان کرد: از آن جایی که روابط دو ملت ایران و عراق یک سری روابطی است که مبتنی بر الگوهای مذهبی و دینی است و موجب شده است که بسیاری از پروتکل های متعارف بین دو دولت کنار گذاشته شود و روابط بسیار مستحکم شود، چه در حوزه روابط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی؛  لذا از مدت ها پیش برخی از کشورهای منطقه و فرامنطقه ای برنامه ریزی کاملی کردند تا روابط بین دو ملت را تحت تاثیر قرار بدهند.

,

 

,

هانی زاده اشاره کرد: سفر سال گذشته مقتدی صدر، رهبر جریان الساعرون به عربستان و دیدار وی با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان مقدمه ای برای تخریب و برهم زدن وحدت داخلی عراق و روابط ایران و عراق بود.

,

 

,

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه مسئله اربعین یک حرکت پر شور مردمی است و جهانیان را به شگفتی وا داشته در پیش است، به نظر می رسد که این حرکت برای بر هم زدن وحدت میان دو ملت ایران و عراق و همچنین ایجاد جنگ شیعه شیعه برنامه ریزی شده است.

,

 

,

کارشناس مسائل منطقه ابراز داشت: حمله به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره با هدایت برخی عوامل حزب بعث و با اشاره عربستان سعودی صورت گرفته است که هدف آن بدبین کردن ملت ایران نسبت به مردم عراق و همچنین یک سری رسانه هایی در منطقه و رسانه های معاند وجود دارند که با انتشار گزارش های مغرضانه سعی کردند که احساسات ملت های ایران و عراق را علیه یکدیگر تحریک کنند.

,

 

,

هانی زاده افزود: مجموعه این عوامل نشان می دهد که رژیم عربستان در مناطق جنوبی عراق از جمله اماره بصره و ناصریه عملیات زیرپوستی خود را آغاز کرده است.

,

 

,

وی با اشاره به اینکه سفارت عربستان در بغداد به شدت فعال شده است، گفت: عربستان سعی دارد تا تاثیر خودش را روی مردم بصره باقی بگذارد، به همین دلیل به نظر می رسد عربستان سعودی با کمک عوامل حزب بعث در تشدید خشونت های بصره نقش داشته است.

,

 

,

کارشناس مسائل منطقه گفت: دولت آقای حیدرالعبادی خواسته یا ناخواسته شرایطی را فراهم کرد تا این خشونت ها بروز پیدا کند و خودش را نشان دهد و به همین دلیل هم جریان های سیاسی عراق، هم کشورهای منطقه و فرامنطقه ای و عوامل حزب بعث در این خشونت ها مخصوصاً در حمله به کنسولگری ایران نقش داشتند.

,

 

,

حسن هانی زاده تصریح کرد: در راس وزارت خارجه عراق یک شخصیت بسیار محترمی مثل آقای ابراهیم جعفری قرار دارد که طبیعتاً دیدگاه ایشان با دیدگاه حیدرالعبادی نخست وزیر کاملاً تفاوت دارد؛ البته احضار سفیر عراق در تهران به وزارت خارجه یک حرکت دیپلماتیک است، اما از آنجایی که حرکتی صورت گرفته و حمله به سرکنسولگری ایران یک حرکت غیر قابل کنترل بود، لذا نقش دستگاه دیپلماسی عراق خیلی پر رنگ نیست و نمی توان انتظار داشت که وزارت خارجه عراق اقدامی برای جلوگیری از اینگونه حمله ها انجام دهد.

,

 

,

وی با بیان اینکه دولت حیدرالعبادی دولت ضعیفی است و نتوانست خدمات لازم به مردم جنوب عراق ارائه دهد، گفت: این حوادث هرچند که ظاهری کاملاً مشروع و در اعتراض به بیکاری، گرانی و همچنین نبود خدمات شهری صورت گرفت، ولی اهداف کاملاً سیاسی پشت آن است.

,

 

,

کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان کرد: بسیاری از جریان های سیاسی عراق این حرکت غیر منطقی و حمله به کنسولگری ایران را ناشی از تحریک کنسولگری آمریکا می دانند.

,

 

,

وی بیان داشت: هم آمریکا و هم عربستان و هم رژیم صهیونیستی با تشکیل یک اتاق مشترک و دادن سیگنال هایی به عوامل حزب بعث که در داخل عراق هستند، این حمله را سازمان دهی کردند.

,

 

,

هانی زاده در پایان گفت: در جریان حمله به سرکنسولگری ایران بر اساس گزارش های موجود، برخی عناصر نشان دار حزب بعث که دارای پست های کلیدی امنیتی و نظامی در بصره هستند که در تحریک مردم علیه کنسولگری ایران و آتش زدن کنسولگری کاملاً مشارکت داشتند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه