اخبار داغ

همه حاشیه‌های کتاب «هفت خانه آن‌ورتر»؛

کتاب ۳۰۰ هزار تومانی آقای بازیگر!

کتاب ۳۰۰ هزار تومانی آقای بازیگر!
انتشار کتاب ۳۰۰ هزار تومانی «هفت خانه آن‌ورتر» به قلم صابر ابر، اعتراضاتی عصبی را در شبکه اجتماعی به راه انداخته، آن‌هم در روزهایی که همه عصبانی هستیم!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «بهانه‌اش مادرهایی است که بدون اینکه حواسمان باشد، آرام‌آرام محو می‌شوند و تصویر تمام سال‌های بودنشان هم ناپدید می‌شود. پروژه‌ای زیبا و دوست‌داشتنی از مادرهای این سرزمین که هرکدام در گوشه‌ای از این خاک و دیار به مادری کردن مشغول هستند، به همان شکل سنتی و همیشگی که از آن‌ها می‌شناسیم.»

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این‌بار صابر ابر با همکاری آرش صادقی برای معرفی این مادران دست به کار شدند، یک سال بیشتر است که در کشور می‌گردند و هربار پای سفره یک مادر از یک فرهنگ می‌نشینند تا حرف‌های مشترکشان را کشف کنند. این اتفاق به قدری شیرین و دوست‌داشتنی است که خیلی از ما بعد از اعلام صابر ابر در صفحه اینستاگرامش، ماجراها را پیگیری می‌کردیم و هربار که عکس یکی از همین مادرها را می‌دیدیم، عطشمان برای کشف آنچه که در حال رخ دادن بود، بیشتر می‌شد.

,

, ,

ما اهل رونمایی هستیم!

,

خیلی از ما می‌دانستیم جمع کردن چنین پروژه‌ای بدون برنامه‌ریزی و صرف وقت، هزینه و انرژی به نتیجه نمی‌رسید و مشخص است که صابر ابر با تیمی که همراهش بودند، با انگیزه کشف و شهود تلاش کردند بهترین نتیجه را ارائه دهند و سرانجام محصول نهایی در روزهای نیمه شهریور رونمایی شد.

,

اما تصور خیلی‌ها از این محصول نهایی بهم خورد، جایی که بسیاری از ما فکر می‌کردیم قرار است با مجموعه‌ای از مستند که درباره شیوه زندگی و گذران امور مادرهاست، روبرو شویم، اما ماجرا این‌طور نبود. مراسم رونمایی از یک کتاب با حضور صابر ابر و در محافل فرهنگی مختلف برگزار شد. او ما را با کتاب بزرگی روبرو کرد که قیمت پشت جلدش هم به اندازه خودش سنگین بود!

,

, ,

کتاب ۳۰۰ هزار تومانی؟

,

بدون‌شک کتاب «تا هفت خانه آن‌ورتر» می تواند کتاب خوبی باشد. از رنگ جلد تا جنس کاغذ و حتی فونتی که در آن به کار رفته. عکس‌های با کیفیت و چشم‌نوازی که از زنان کمتر دیده شده این مرزو بوم دارد؛ همه و همه نشانه‌ای از احترام تهیه‌کنندگان اثر به مخاطب است. اما همه یک کتاب در فرم آن خلاصه نمی‌شود، وقتی از کتاب به عنوان یک محصول فرهنگی صحبت می‌کنیم، این نکته اهمیت دارد که فقط جلد و صحافی و عکس خوب نداشته باشد، بلکه حرف جدید و اثر گذاری را نیز بزند.

,

«تا هفت خانه آن‌ورتر» بیشتر تک‌نگاری‌های شخصی صابر ابر از مهمان شدن در خانه‌های مادران است، دستور غذاها هم واقعا دستور غذا نیستند، همچنان روایت هستند، ابَر به ما می‌گوید که مادر برای  تهیه یک غذا از چه موادی و به چه شکلی استفاده می‌کند. یعنی کتاب نه کاملا دستور آشپزی، نه کاملا سفرنامه و نه کاملا معرفی آدم‌ها و شرایطشان است، بلکه مجموعه‌ای از این‌ها را در کنار هم قرار داده که در عین حال هیچ‌کدام کامل نیستند.

,

کتاب در قطع رحلی با پنج هزار نسخه، قیمتی ۳۰۰ هزار تومانی دارد! یعنی اگر همه نسخه‌ها به فروش برسد ۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان به جیب عوامل پشت‌صحنه کتاب می‌ریزد. قیمتی که با توجه به تعداد نسخه‌ها حتی در بازار گران انتشارات همچنان عجیب به نظر می‌رسد. چون در بازار نشر این مساله وجود دارد که معمولا کتاب‌های اول نویسنده‌ها را در تعداد نسخه‌های کمتر می‌گیرند تا شرایط فروش و نگهداری راحت‌تری هم داشته باشد، در این شرایط معمولا قیمت‌ها بالاتر می‌رود. اما از آن طرف هرچه تعداد نسخه‌ها بیشتر می‌شود، برخی هزینه‌های چاپ نیز کاهش پیدا می‌کنند.

,

, ,

آیا این ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی است؟

,

 در روزهایی که دغدغه‌های اقتصادی کشور به تامین نیازهای اولیه خلاصه می‌شود، صحبت از اقلام فرهنگی برای عده‌ای بیشتر شوخی به نظر می‌رسد. این روزها باید گفت اگر در انتشار کتابی واقعا مساله ارتقای فرهنگ مطرح باشد، صاحبان حوزه بیشتر به دنبال کم کردن هزینه‌ها باشند تا اینکه کتابی که هنوز مشخص نیست مخاطب آن دقیقا چه کسانی خواهند بود را راهی بازار کنند. کتابی که جلوه‌های بصری آن بیشتر مورد اهمیت بوده و در رنگ‌های مختلف می‌تواند زینت بخش کتاب‌خانه‌های رنگی قشر مرفه باشد!

,

, ,

موسسه فرهنگی این‌جا

,

کتاب را نشر «این جا میان شهر» منتشر کرده است، موسسه فرهنگی و هنری این‌جا که هم کلاس آموزشی دارد، هم کافه و کتابخانه. حضور در کلاس‌های آموزشی که جداست، اما برای استفاده از کتابخانه و بوفه (کافه) باید عضو باشید، البته که بار اول را بدون عضویت می‌روید و اگر حس کردید اهل آن‌جا هستید با مبلغ ۱۵۰ هزار تومان به مدت سه ماه عضو می‌شوید تا بتوانید از محیط استفاده کنید.

,

, ,

فضای مجازی علیه ابر

,

قیمت کتاب «تا هفت خانه آن‌ورتر» در فضای مجازی هم سر و صدایی برپا کرده! در مرحله اول مقایسه کتاب با آثار نویسنده‌های بزرگ یا کتاب‌هایی با قطع مشابه به راه افتاد. البته برخی این مقایسه را درست نمی‌دانند، با این‌حال کسی نیست که این قیمت را تایید کرده باشد. حالا در میان مردم راه افتاده که کتاب تبدیل به هنری که در خدمت ثروتمندان است، شده!

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه