اخبار داغ

راه آهن بوشهر- شیراز؛ حکایت همچنان باقیست

راه آهن بوشهر- شیراز؛ حکایت همچنان باقیست
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر در نشست خبری گفت: : پروژه راه آهن بوشهر – شیراز یک پروژه ملی است که ۴۵۰ کیلومتر طول دارد و ۲۰۰ کیلومتر آن در استان بوشهر اجرا خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ طرح راه آهن بوشهر - شیراز- عسلویه در دولت نهم مصوب شد و در سال 1385 عملیات اجرایی 2 قطعه آن در استان بوشهر آغاز شد اما پس از مدتی به دلیل نبود اعتبار متوقف شد و از مجموع 18 قطعه راه آهن شیراز -بوشهر- عسلویه تاکنون چهار قطعه اجرایی شده که بطور متوسط پیشرفت فیزیکی آنها 50 درصد است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

راه آهن بوشهر-شیراز هر چند که مدت هاست پیشرفتی نداشته است اما  چند مدتی است که در میان اخبار خودنمایی می کند.

این پروژه ملی که سال های قبل کلید خورده است بعد از پیشرفت کند خود در حال حاضر با رکود کامل مواجه است و نقش آن در پیشرفت استان بوشهر از مطالبات عمومی است که اگر تمام شود تاثیر خود را خیلی زود نشان می دهد.

رضا عوض‌پور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر روز چهارشنبه در جدیدترین خبر از راه اهن بوشهر شیراز گفت: پیمانکاران این پروژه شامل  شرکت  توسعه راههای پارس و  آبادراهان پارس هستند و عملیات اجرایی این پروژه هم تا دو ماه آینده آغاز می شود.

وی افزود: با انتخاب پیمانکاران و تجهیز کارگاه پروژه راه آهن بوشهر - شیراز، عملیات اجرایی این پروژه تا دو ماه آینده آغاز می شود. در حالی که این پروژه فاینانس خارجی از کشور چین دارد و روال اداری آغاز به کار فاینانس خارجی زمان بر بود ما خودمان با اعتباراتی که داشتیم کار را آغاز خواهیم کرد تا زمانی که اعتبارات فاینانس هم تزریق شود

.

اما اولین جرقه استارت دوباره این خط راه آهن خرداد 96 توسط خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و غلامرضا شافعی معاون سازمان برنامه و بودجه کشور و بازید او از  خط‌آهن شیراز- بوشهر- عسلویه کلید خورد.

خادمی در حاشیه این بازدید احداث خط آهن شیراز-بوشهر-عسلویه را به منظور ایجاد کریدور ترانزیتی ریلی جدید از بوشهر تا مبادی شمالی کشور دانست که موجب اتصال منطقه پارس جنوبی به شبکه ریلی سراسری می‌شود و میزان پیشرفت فیزیکی این خط ریلی را 50 درصد است.

وی گفت:  این خط ریلی موجب اتصال بوشهر و منطقه پارس جنوبی به شبکه راه‌آهن سراسری است و این مسیر موجب ارتباط میان استان‌های بوشهر و فارس با دیگر استان‌های کشور می‌شود و محور شیراز -بوشهر به طول 439 کیلومتر و اهرم- عسلویه به طول 205 کیلومتر به صورت یک خطه با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافری و 120 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری طراحی شده است.

 چند ماه بعد در شهریور 96 خبری دیگر از راه اهن بوشهر-شیراز منتشر شد. عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر با تاکید بر لزوم تسریع در تکمیل این طرح افزود: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای است که اجرای این طرح را توجیه‌پذیر کرده است.

گراوند بیان کرد: استان بوشهر روزگاری به عنوان پایتخت تجارت ایران بود و اجرای طرح راه‌آهن در مسیر بوشهر به شیراز و اتصال به خط ریلی سراسری می‌تواند نویدبخش توسعه و آبادانی بوشهر و ایران اسلامی باشد.

وزیر راه و شهرسازی هم در سفر به بوشهر با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن و اجرای طرح توسعه بندری بوشهر در جزیره نگین در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید گفت: با توجه به اینکه بندر بوشهر امکان توسعه محدودی داشت احداث بندر نگین در بوشهر در دستور کار قرار گرفت که با تکمیل این طرح این بندر به شبکه ریلی متصل می‌شود

.

آخوندی ادامه داد: طرح راه‌آهن شیراز - بوشهر با حضور شرکت خصوصی ایرانی با همراهی شرکت چینی انجام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: یکی از مشکلات در فاینانس طرح ‌ها تامین سهم 15 درصدی است که نکته مهمی بود اما با همراهی مجلس در بودجه سال 1397 پیش‌بینی شد که سهم 15 درصدی فاینانس از محل صندوق توسعه ملی تامین شود.

رئیس سازمان مدیریت استان بوشهر هم روز گذشته گفته است عملیات اجرایی راه‌آهن بوشهر- شیراز تا دو ماه آینده آغاز می‌شود

عوض پور گفت: مطالعات فاز اول و فاز دوم راه آهن بوشهر – شیراز به عنوان تکمیل کننده کریدور ریلی اتصال به بندر بوشهر به اتمام رسیده است و امروز شاهد انعقاد قرارداد این طرح در حالی هستیم که مبنای برآورد مالی آن بر اساس فهرست بهای ایران است که اتفاقی بزرگ به حساب می آید و این مسیر در 2 قطعه 250 و 200 کیلومتری اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری اولیه این پروژه بر اساس نرخ یوان چین حدود ۳ هزار میلیارد تومان می شود، گفت: تاکنون ۳۰ درصد تخصیص از اعتبار ۱۱۸ میلیارد تومانی را دریافت کردیم و ۷۰ درصد باقی مانده هم تا آبانماه دریافت خواهیم کرد و عملیات اجرایی این پروژه را تا دو ماه آینده آغاز می کنیم.

انتهای پیام/

,

راه آهن بوشهر-شیراز هر چند که مدت هاست پیشرفتی نداشته است اما  چند مدتی است که در میان اخبار خودنمایی می کند.

,

این پروژه ملی که سال های قبل کلید خورده است بعد از پیشرفت کند خود در حال حاضر با رکود کامل مواجه است و نقش آن در پیشرفت استان بوشهر از مطالبات عمومی است که اگر تمام شود تاثیر خود را خیلی زود نشان می دهد.

,

رضا عوض‌پور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر روز چهارشنبه در جدیدترین خبر از راه اهن بوشهر شیراز گفت: پیمانکاران این پروژه شامل  شرکت  توسعه راههای پارس و  آبادراهان پارس هستند و عملیات اجرایی این پروژه هم تا دو ماه آینده آغاز می شود.

,

وی افزود: با انتخاب پیمانکاران و تجهیز کارگاه پروژه راه آهن بوشهر - شیراز، عملیات اجرایی این پروژه تا دو ماه آینده آغاز می شود. در حالی که این پروژه فاینانس خارجی از کشور چین دارد و روال اداری آغاز به کار فاینانس خارجی زمان بر بود ما خودمان با اعتباراتی که داشتیم کار را آغاز خواهیم کرد تا زمانی که اعتبارات فاینانس هم تزریق شود

,

.

, ,

اما اولین جرقه استارت دوباره این خط راه آهن خرداد 96 توسط خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و غلامرضا شافعی معاون سازمان برنامه و بودجه کشور و بازید او از  خط‌آهن شیراز- بوشهر- عسلویه کلید خورد.

,

خادمی در حاشیه این بازدید احداث خط آهن شیراز-بوشهر-عسلویه را به منظور ایجاد کریدور ترانزیتی ریلی جدید از بوشهر تا مبادی شمالی کشور دانست که موجب اتصال منطقه پارس جنوبی به شبکه ریلی سراسری می‌شود و میزان پیشرفت فیزیکی این خط ریلی را 50 درصد است.

,

وی گفت:  این خط ریلی موجب اتصال بوشهر و منطقه پارس جنوبی به شبکه راه‌آهن سراسری است و این مسیر موجب ارتباط میان استان‌های بوشهر و فارس با دیگر استان‌های کشور می‌شود و محور شیراز -بوشهر به طول 439 کیلومتر و اهرم- عسلویه به طول 205 کیلومتر به صورت یک خطه با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافری و 120 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری طراحی شده است.

,

 چند ماه بعد در شهریور 96 خبری دیگر از راه اهن بوشهر-شیراز منتشر شد. عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر با تاکید بر لزوم تسریع در تکمیل این طرح افزود: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای است که اجرای این طرح را توجیه‌پذیر کرده است.

,

گراوند بیان کرد: استان بوشهر روزگاری به عنوان پایتخت تجارت ایران بود و اجرای طرح راه‌آهن در مسیر بوشهر به شیراز و اتصال به خط ریلی سراسری می‌تواند نویدبخش توسعه و آبادانی بوشهر و ایران اسلامی باشد.

,

وزیر راه و شهرسازی هم در سفر به بوشهر با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن و اجرای طرح توسعه بندری بوشهر در جزیره نگین در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید گفت: با توجه به اینکه بندر بوشهر امکان توسعه محدودی داشت احداث بندر نگین در بوشهر در دستور کار قرار گرفت که با تکمیل این طرح این بندر به شبکه ریلی متصل می‌شود

,

.

, ,

آخوندی ادامه داد: طرح راه‌آهن شیراز - بوشهر با حضور شرکت خصوصی ایرانی با همراهی شرکت چینی انجام می‌شود.

,

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: یکی از مشکلات در فاینانس طرح ‌ها تامین سهم 15 درصدی است که نکته مهمی بود اما با همراهی مجلس در بودجه سال 1397 پیش‌بینی شد که سهم 15 درصدی فاینانس از محل صندوق توسعه ملی تامین شود.

,

رئیس سازمان مدیریت استان بوشهر هم روز گذشته گفته است عملیات اجرایی راه‌آهن بوشهر- شیراز تا دو ماه آینده آغاز می‌شود

,

عوض پور گفت: مطالعات فاز اول و فاز دوم راه آهن بوشهر – شیراز به عنوان تکمیل کننده کریدور ریلی اتصال به بندر بوشهر به اتمام رسیده است و امروز شاهد انعقاد قرارداد این طرح در حالی هستیم که مبنای برآورد مالی آن بر اساس فهرست بهای ایران است که اتفاقی بزرگ به حساب می آید و این مسیر در 2 قطعه 250 و 200 کیلومتری اجرا می‌شود.

,

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری اولیه این پروژه بر اساس نرخ یوان چین حدود ۳ هزار میلیارد تومان می شود، گفت: تاکنون ۳۰ درصد تخصیص از اعتبار ۱۱۸ میلیارد تومانی را دریافت کردیم و ۷۰ درصد باقی مانده هم تا آبانماه دریافت خواهیم کرد و عملیات اجرایی این پروژه را تا دو ماه آینده آغاز می کنیم.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه