اخبار داغ

آغاز شمارش معکوس نابودی آثار باستانی در بشاگرد/ اولین مسجد تشیع هرمزگان در حال تخریب است+تصاویر

آغاز شمارش معکوس نابودی آثار باستانی در بشاگرد/ اولین مسجد تشیع هرمزگان در حال تخریب است+تصاویر
«قلعه الله وردی» و «مسجد سنگی» شهر گوهران بشاگرد که تاریخچه آن ها به زمان قاجار بر می گردد در سایه نبود نظارت و حمایت لازم از سازمان میراث فرهنگی در حال نابودی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ آثار باستانی، شناسنامه تاریخچه و فرهنگ هر منطقه محسوب می شود و شهرستان بشاگرد واقع در جنوب شرق کشور یکی از مناطق، با فرهنگ و تاریخ بسیار بلا است که به گفته کارشناسان تمدتی ۳۰۰۰ساله دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  هرمز,

این شهرستان که از حدود ۲۰۰روستای کوچک و بزرگ تشکیل شده؛ یکی از فراموش شده ترین مناطق کشور از نظر توجه به آثار باستانی و به جای مانده از گذشته است.

,

در بسیاری از این روستا ها و بنا به گزارشات مردمی اشیایی با قدمت چندین قرن یافت می شود که به دلیل نبود آگاهی و نظارت لازم به دست دلالان سپرده می شود.

,

شهر گوهران بشاگرد یکی از قدیمی ترین مناطق این شهرستان به شمار می رود که در تمام آثار به جای مانده از گذشته، نام و نشانی از آن وجود دارد.

,

, ,

آغاز شمارش معکوس نابودی آثار باستانی در بشاگرد

, آغاز شمارش معکوس نابودی آثار باستانی در بشاگرد, آغاز شمارش معکوس نابودی آثار باستانی در بشاگرد,

《قلعه الله وردی》 و 《مسجد سنگی》 دو نمونه از بناهای تاریخی شهر گوهران به شمار می روند که در سایه بی توجهی سازمان میراث فرهنگی در حال تخریب هستند.

,

نبود این دستگاه در سطح شهرستان، اولین و تاثیر گزار ترین عامل بی توجهی به آثار تاریخی و از بین رفتن نمومه های باستانی این شهرستان است.

,

این آثار با توجه به بارندگی ها و بی مهری مردم در حال تخریب کامل هستند و در صورت عدم رسیدیگی تا چند سال آینده، این بنا ها بیش از یک تل خاک نخواهد بود.

,

با توجه به قدمت این آثار، با مرمت و ایجاد زیر ساخت های لازم می توان فضایی مناسب برای تاریخ دوستان و گردشگران در این مطقه فراهم کرد که باعث ایجاد اشتغال در این منطقه خواهد شد.

,

روشن رای، رئیس شورای شهر گوهران بشاگرد در گفتگو با هرمز با اشاره به قدمت تاریخی شهر گوهران، اظهار کرد: در تمام نسخه های قدیمی موجود از تاریخچه بشاگرد نام «انگهران» یا همان گوهران وجود دارد.

, هرمز,

رئیس شورای شهر گوهران افزود: لفظ «انگهران» برگرفته از گویش خود مردم بشاگرد و به معنایی معادل شهری که در مرکزیت بشاگرد واقع است شهرت یافته که در سال های گذشته به انگهران تغییر پیدا کرد.

,

, ,

روشن رای به قدمت آثار به جای مانده در این شهر از زمان گذشته اشاره کرد و گفت: قلعه الله وردی و مسجد سنگی گوهران توسط میراث فرهنگی به ثبت رسیده و تاریخچه آن ها به زمان قاجاریه باز می گردد.

,

وی ادامه داد: قبرستان قدیم این شهر هم یکی دیگر از سند های تاریخی بودن گوهران است که در آن گورستان هایی از صده های گذشته وجود دارد.

,

رئیس شورای شهر گوهران به عدم توجه میراث فرهنگی به آثار تاریخی بشاگرد اشاره کرد و یاد آور شد: قلعه تاریخی این شهر در حال تبدیل شدن به یک خرابه است و تا دوسال آینده چیزی از آن باقی نمی ماند.

,

نخستین مسجد تشیع هرمزگان در حال تخریب

, نخستین مسجد تشیع هرمزگان در حال تخریب, نخستین مسجد تشیع هرمزگان در حال تخریب,

روشن رای ادامه داد: مسجد سنگی گوهران بنا به گفته مردم و معتمدین اولین مسجد تشیع در استان هرمزگان بوده که به دلیل بارندگی ها در حال تخریب و سقف آن فرو ریخته است.

,

وی تصریح کرد: در سال های اخیر میراث فرهنگی برای بازسازی این مسجد مبلغ 80 میلیون تومان را اختصاص داده اما هیچ تغیری در بهسازی و مرمت این اثر تاریخی صورت نگرفته است.

,

رئیس شورای شهر گوهران با بیان اینکه تنها خواسته ما مرمت این آثار تاریخی است، خاطر نشان کرد: این آثار نشان دهنده تاریخ و فرهنگ شرق هرمزگان هستند و انتظار می رود میراث فرهنگی نظارت و دلسوزی بیشتری را برای آن ها به خرج دهد.

,

انتظار می رود مسئولان ذی ربط با نگاه دلسوزانه تر و استقرار دستگاه هایی همچون اداره میراث فرهنگی در این شهرستان سعی در حفظ تاریخ و فرهنگ مردم بشاگرد داشته باشند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه