اخبار داغ

نگاهی به سنت های دیرینه زنجانی ها؛

شور محرم در پایتخت شور و شعور حسینی/ چشم مردم جهان به عظمت عزاداری میراث معنوی زنجان

شور محرم در پایتخت شور و شعور حسینی/ چشم مردم جهان به عظمت عزاداری میراث معنوی زنجان
مردم پایتخت شور و شعور حسینی این روزها حال و هوای عزاداری دارند و برنامه های مختلفی در حال برگزاری است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا، ماه محرم ماه حزن و اندوه اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است و مردم زنجان این ماه را به گونه ای تا کنون با عظمت برگزار کرده اند که نام نامی پایتخت شور و شعور حسینی را به خود گرفته اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از موج رسا،, موج رسا,  ماه محرم ماه حزن و اندوه اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است و مردم زنجان این ماه را به گونه ای تا کنون با عظمت برگزار کرده اند که نام نامی پایتخت شور و شعور حسینی را به خود گرفته اند.,

در این شهر مردم عزادار از چند روز مانده به محرم با سیاهپوش کردن معابر و خیابان ها به استقبال این ماه می روند، امروز با گذشت چند روز از ماه محرم و نزدیک شدن به یوم العباس زنجانی ها که در جهان شهره است،تب و تاب فعالیت های مذهبی اوج گرفته و هئیت های مذهبی با برنامه ریزی خود را برای حضور در بزرگترین تجمع عزاداران حسینی در جهان آماده می کنند.

,

مردم زنجان در قالب دسته های عزاداری مختلف به خیابان ها آمده و  یاد سرور آزادگان و یاران با وفایش را گرامی می دارند. 
دسته عزاداری حسینه اعظم زنجان سالهاست که در روز هشتم ماه محرم الحرام به یاد علمدار کربلا، حضرت ابوالفضل عباس (ع) به سمت امامزاده سید ابراهیم (ع) حرکت کرده و شیعیان از سراسر کشور و جهان با تقدیم نذورات نقدی و غیر نقدی و ذبح قربانی، ارادت خود را به ائمه اطهار و اهل بیت ایشان ابراز می دارند.

,
,

, ,

با پیگیری های اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان مراسم عزاداری حسینیه اعظم زنجان که در هشتمین روز ماه محرم در زنجان برگزار می شود ، در تاریخ 15 دی ماه 87 به شماره 10 در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است. 
این مراسم از رویدادهای مهم مذهبی و فرهنگی کشور است که موجب شده تا استان زنجان به عنوان یکی از کانون های بزرگ عزاداری در ماه محرم ، در سطح ملی مورد توجه قرار گیرد.

,
,

 از جمله ویژگی های منحصر به فرد مراسم این حسینیه شرکت بیش از 200 هزار نفر از عزاداران حسینی در آن است. هر ساله از اول تا سیزدهم محرم مراسم عزاداری این حسینیه در زنجان برگزار می شود و مهمترین و با عظمتترین روز برگزاری آن هشتم محرم و شب تاسوعاست. همچنین در طی این چند روز مردم به سبب اعتقادات ، کرامات و باورهای قلبی خود قربانی و نذوراتی را به این حسینیه اهدا می کنند. از دیگر جنبه های حائز اهمیت این مراسم تعداد ذبح قربانی است که حسینیه اعظم زنجان را بعنوان دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منی در مکه (حج ابراهیمی) مبدل ساخته است.

,

این مراسم شکوهمند هر ساله از طریق شبکه های برون مرزی (جام جم) و رسانه های ملی به صورت مستقیم پخش شده و خیل عظیمی از ایرانیان مقیم خارج از کشور بدین گونه نظاره گر این مراسم شکوهمند هستند.

,

 

,

, ,

*تامین بخشی از دام مورد نیاز محرم توسط مؤسسه مصباح حسینیه اعظم زنجان
مدیرعامل مؤسسه مصباح حسینیه اعظم زنجان گفت: تامین بخشی از دام مورد نیاز برای اجرای طرح نیابتی در ایام محرم توسط این مؤسسه انجام می‌شود.
محمد آسیابی با یادآوری اجرای طرح نیابتی در حسینیه اعظم زنجان اظهار کرد: تامین بخشی از دام مورد نیاز در اجرای این طرح بر عهده مؤسسه مصباح است.
وی تعداد دام‌های پیش‌بینی شده در اجرای طرح نیابتی را حدود ۸۰۰ راس اعلام و تصریح کرد: این تعداد دام بر اساس روال سال‌های گذشته بوده و در راستای اجرای طرح نیابتی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است.

* تشکیل کارگروه مستند سازی حسینیه اعظم زنجان
همزمان با شروع ماه محرم کارگروه مستند سازی حسینیه اعظم زنجان آغاز به کار کرد.
کارگروه مستند سازفعالیت خود را با عنوان “حسینیه در گذر زمان “آغاز کرده و هدف آن جمع آوری و تدوین مجموعه های مکتوب، فیلم و عکس است.
این کارگروه مستند ساز با همکاری و مشارکت جمعی از نویسندگان، شعرا، تاریخ نویسان ،اصحاب قلم و پیشکسوتان حسینیه اعظم انجام می شود.
هدف از این کارگروه جمع آوری و انتشار اسناد، مدارک،آثار مکتوب و تصاویر گذشته این مسجد است.
کارگروه مستند سازی حسینیه اعظم زنجان از عموم همشهریان و علاقه مندان دارای اسناد مکتوب، عکس ها و تصاویر مرتبط با گذشته این مکان مقدس برای تدوین مجموعه های مستند با ذکر نام دعوت به همکاری می کند.

, *تامین بخشی از دام مورد نیاز محرم توسط مؤسسه مصباح حسینیه اعظم زنجا, *تامین بخشی از دام مورد نیاز محرم توسط مؤسسه مصباح حسینیه اعظم زنجا,
,
,
,
,
, * تشکیل کارگروه مستند سازی حسینیه اعظم زنجان, * تشکیل کارگروه مستند سازی حسینیه اعظم زنجان,
,
,
,
,
,

 

,


*پویش مردمی #من_حسینی_ام در زنجان
حسینیه اعظم زنجان همزمان با آغاز ماه محرم پویش مردمی #من_حسینی_ام را با شعار «لبیک یا حسین» را راه اندازی کرده است.
هموطنان برای شرکت در این پویش می توانند فیلم، عکس و دلنوشته های خود درباره مسجد حسینیه اعظم زنجان را به نشانی @Hazzanjan در تلگرام ارسال کنند.

,
, *پویش مردمی #من_حسینی_ام در زنجان, *پویش مردمی #من_حسینی_ام در زنجان,
,
,

گفتنی است، مساجد،تکایا،بقاع متبرکه و هئیت های عزاداری استان زنجان برنامه های ویژه محرم را با حضور پرشور مردم برگزار می کنند و در این روزها این شور معنوی به اوج خود رسیده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه