اخبار داغ

زعفران و جای خالی یک تشکل صادراتی قوی در ایران / اتکا به طلای سیاه موجب غفلت از طلای سرخ شد

زعفران و جای خالی یک تشکل صادراتی قوی در ایران / اتکا به طلای سیاه موجب غفلت از طلای سرخ شد
در شرایطی که ایران ۹۰ درصد زعفران جهان را صادر می کند اما از مجموع ۸ میلیارد دلار گردش مالی این محصول در دنیا تنها ۴۰۰ میلیون دلار یعنی معادل ۵ درصد نصیب کشور می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، زعفران یا همان طلای سرخ بعنوان یکی از 5 قلم کالای اساسی و صادراتی در بخش کشاورزی ایران به لحاظ تجارت و بازرگانی نقش بسزایی در ارز آوری دارد اما متاسفانه هنوز نتوانسته نقشی در تجارت و صادرات داشته باشد و کشورهای اسپانیا و حوزه خلیج فارس به نوعی قیمت این محصول را در بازار جهانی تعیین می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

 

,

از مجموع 108 هزار هکتار اراضی زیر کشت این محصول در ایران، استانهای خراسان رضوی با 84 هزار هکتار و 78 درصد تولید و خراسان جنوبی با 15 هزار و 700 هکتار و حدود 7 درصد و همچنین سایر استانها با 8 هزار هکتار دیگر به ترتیب بیشترین میزان کشت و تولید این محصول را به خود اختصاص داده اند.

,

, ,

از مجموع 84 هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران استان خراسان رضوی، هشت هزار و ۵۰۰ هکتار یعنی معادل ۱۲ درصد استان به اراضی شهرستان تربت حیدریه واز مجموع افزون بر ۵۰ هزار هکتار عرصه کشاورزی شهرستان زاوه، ۱۲ هزار هکتار معادل ۱۷ درصد ظرفیت استان به کشت زعفران اختصاص دارد.

,

 

,

در سطح استان ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان بین ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار به زعفران کاران تربت حیدریه اختصاص دارد و تعداد بهره برداران بخش کشاورزی زاوه نیز ۱۷ هزار نفر است که بالغ بر ۹۰ درصد آن ها به کشت زعفران مشغول هستند.

,

, ,

اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و دو تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.

,

, ,

خراسان رضوی سالانه با برداشت 289 تن زعفران بزرگترین تولید کننده طلای سرخ در ایران و جهان

, خراسان رضوی سالانه با برداشت 289 تن زعفران بزرگترین تولید کننده طلای سرخ در ایران و جهان,

مدیر باغبانی و زراعت سازمان جهاد کشاوری خراسان رضوی در این خصوص می افزاید: زعفران گران‌ بهاترین ادویه جهان است و در حال حاضر ایران بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده زعفران در جهان محسوب می‌شود.

,

 

,

سید هاشم نقیبی اظهار داشت: خراسان رضوی سالانه با برداشت سالانه 289 تن زعفران خشک 78 درصد تولید این محصول را به خود اختصاص داده و این در شرایطی است که خراسان جنوبی با 54 تن و سایر استانها نیز با 8 تن به ترتیب بیشترین میزان برداشت زعفران را دارند.

,

 

,

وی بیان کرد: با توجه به اجرای طرح های پایلوت در برخی مزارع کشاورزی میانگین تولید این محصول از 4.2 به 8 کیلو در هکتار رسیده است و این توانمندی در مزارع وجود که با اجرای  بسته های حمایتی و علمی میزان تولید خراسان رضوی از 289 تن در سال به 600 تن ارتقا یابد.

,

 

,

5 درصد گردش مالی زعفران در ایران

, 5 درصد گردش مالی زعفران در ایران,

, ,

در شرایطی که ایران 90 درصد زعفران جهان را صادر می کند اما از مجموع 8 میلیارد دلار گردش مالی این محصول در دنیا تنها 400 میلیون دلار یعنی  معادل 5 درصد نصیب کشور می شود.

,

 

,

مدیر باغبانی و زراعی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: صادرات طلای سرخ در سال 85 حدود 142 تن بود که در پایان سال 96 این میزان به 219 تن نیز افزایش یافته است.

,

 

,

نقیبی از عدم تامین اعتبار لازم برای استاندارد سازی مزارع، محدودیت توان سرمایه در گردش، رقابت ناسالم در تجارت و بازرگانی این محصول در داخل کشور و همچنین فقدان برند سازی زعفران ایران در جهان بعنوان مهمترین مشکلات پیش روی طلای سرخ یاد کرد.

,

 

,

وی افزود: با تشکیل بورس زعفران جهان در منطقه تربت حیدریه تا حدود زیادی شفافیت قیمت زعفران در ایران انجام شده و ادامه این روند و فعالیت تولید کنندگان در بورس آتی زعفران یقینا تعیین کننده قیمت نهایی این محصول در جهان خواهد بود.

,

 

,

 «طلای سرخ» و جای خالی یک تشکل صادراتی قوی در ایران

,  «طلای سرخ» و جای خالی یک تشکل صادراتی قوی در ایران,

, ,

اما سئوال اینجاست که چرا با وجود اینکه 90 درصد این محصول در داخل کشور تولید می شود اما از مجموع گردش مالی 8 میلیارد دلاری این محصول تنها 400 میلیون دلار نصیب ایران می شود؟

,

 

,

معاون باغبانی و زراعت وزیر جهاد کشاوری در این خصوص می افزاید: تا زمانی که تشکل مقتدر و صادراتی قوی و واحد از کشاورزان و زعفران کاران بیرون نیاید وزارت جهاد کشاورزی قادر نیست که به همه مشکلات در این حوزه سامان بدهد و این بدان معناست که تولید کنندگان و کشاورزان باید زنجیره کاشت، برداشت، فراوری و تجارت و بازرگانی را خودشان تکمیل کنند تا ارزآوری آن نصیبشان شود.

,

 

,

محمدعلی طهماسبی اظهار داشت: با توجه به وجود ۳۰ هزار هکتار اراضی زعفران در منطقه تربت حیدریه باید یک تشکل و یا تعاونی مقتدری مانند پسته کاران کرمان تشکیل شود تا بتوانند بر تولید،عرضه و تجارت این محصول نظارت داشته باشند.

,

 

,

به دنبال یک تشکل سازنده صادراتی زعفران هستیم

, به دنبال یک تشکل سازنده صادراتی زعفران هستیم,

, ,

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی گفت: زعفران بعنوان یکی از 5 کالای اساسی صادراتی در بخش کشاورزی است و با توجه به تولید 90 درصدی این محصول در کشور این ما هستیم که باید تجارت و بازرگانی این محصول را برنامه ریزی کنیم.

,

 

,

سعید باستانی با بیان اینکه جای خالی یک تشکل صادراتی قوی در حوزه زعفران احساس می شود، افزود: این بدان خاطر است که زنجیره تولید این محصول اعم از کشاورز و تولید کننده تا بازاری و صادر کننده و سایر دست اندرکاران نتوانستند کار خود را به درستی انجام دهند، لذا به دنبال یک تشکل سازنده و قوی صادراتی با حضور همه دست اندرکاران در این حوزه هستیم.

,

 

,

وی به ارز آوری این محصول در داخل کشور اشاره کرد و گفت: اگر قرار است ارز حاصل از این محصول در بازار ثانویه ارز به فروش برسد یقینا مناسب نیست، اما چنانچه به ناچار شاهد این اتفاق باشیم قطعا صادرات بصورت غیر مجاز شکل خواهد گرفت.

,

 

,

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: در حال حاضر در حوزه زعفران خام فروشی می کنیم اما می توان برای برون رفت از این خام فروشی با تشکیل یک زنجیره واحد از تولید تا صادرات زعفران علاوه بر خام فروشی آن با ایجاد صنایع تبدیلی از خروج ارز از کشور نیز ممانعت کرد.

,

 

,

باستانی گفت: بعنوان مثال بزرگترین کارخانه تولید اسپری و ادکلن زعفران در فرانسه و همچنین کارخانجات دارویی این محصول در بلژیک و سوئیس با خرید فله ای زعفران از تجارایرانی، بخش مهمی از ارزش افزوده این محصول را نیز بدست گرفته اند.

,

 

,

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با توجه به خواص داروئی و گیاهی این محصول نشاط آور به یقین می توانیم بزرگترین کارگاهها و کارخانجات تولیدی که در ارزش افزوده زعفران نقش مهمی دارند را در این منطقه احداث کنیم.

,

 

,

وی تاکید کرد: هزینه های حاصل ازاختلاف ارزش افزوده در داخل و خارج کشور علاوه بر ایجاد اشتغال در منطقه از خام فروشی به بازارهای خارجی جلوگیری می کند.

,

 

,

گزارش از حمید حلاج

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه