اخبار داغ

تغییر نرم سبک مداحی‌ها از گذشته تا امروز؛

تهاجم فرهنگی با تقدس‌زدایی از عزاداری‌ها/ نوحه «ریتمیک» آسیب زاست

تهاجم فرهنگی با تقدس‌زدایی از عزاداری‌ها/ نوحه «ریتمیک» آسیب زاست
تغییر نرم سبک مداحی‌ها و تهاجم فرهنگی با تقدس‌زدایی از عزاداری‌ها، برخی از این مجالس عزاداری در ماه محرم را با سبک‌های سخیف و ریتمیک پرشور ولی خالی از شعور کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  مرصاد ، مجالس عزاداری و مداحی باید «شور» و «شعور» را با هم داشته باشند؛ ولی این مهم با مداحی‌های امروزی که اغلبشان برگرفته از اشعار و آهنگ‌هایی با ریتم تند و ضربی که اکثرا هیجانی است، مورد بی توجهی قرار گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصاد,

نفوذ سبک غربی در مداحی‌های نوحه سرایان جوان شاید یکی از چالش‌های اصلی این حوزه باشد که آفتی جدی برای مداحی اصیل و ناب ایرانی محسوب می‌شود؛ طی سال‌های اخیر اشعار و سبک های ضعیف و سخیف تا حدی به مداحی راه پیدا کرده‌اند که برخی مداحان تنها به فکر جذب حداکثری مجالسشان هستند حتی به قیمت نادیده گرفتن ارزش‌ها.

,

«اسیر چشم و ابروی حسینم ...»، «ارباب! برای من خدایی، نگو دوسم نداری ...»، «شب عاشقی همینه، چتر زلفای ابالفضل» و ....؛ اینها تنها نمونه‌هایی از همین اشعار سخیفی است که مشابه اینها را به وفور در نوحه برخی از مداحان می‌شنویم که در شان و ارزش ائمه اطهار و اهل بیت (ع) نیست.

,

بعضی‌ها هم برای برند شدن دست به هر کاری می‌زنند حتی اگر شده قطعه‌ای از آهنگ یک خواننده بی‌هویت غربی را بازسازی کرده و صرفا به ریتم توجه دارند و شان مجالس عزاداری را تا این حد پایین می‌آورند.

,

استفاده از مدح‌ها و تمجیدهای بی‌معنا در مداحی‌ها موضوعی بود که مورد انتقاد رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت و ایشان در تذکری به جامعه مداحان این اشعار سخیف را موجب پایین آوردن سطح معارف دینی دانسته‌اند.

,

همین موضوع موجب شده تا برخی از مداحان از اصل پیام عاشورا و ریشه معارف اهل بیت (ع) منحرف شوند و این مجالس تنها به چند قطره اشک ختم شود بدون اینکه مستمعان تشنه حقیقت و معرفت را سیراب کنند.

,

, ,

مداحی باید به مستمعان معرفت امام‌شناسی بدهد

,

محمدمهدی دستمزد مداح و ذاکر اهل بیت (ع) در مورد تاثیرگذاری مداحان به خبرنگار مهرگفت: یک مداح اول باید خودساخته باشد و روی تفکرات و اخلاق و رفتارش کار کند تا نفسش خدایی شود.

, خبرنگار مهر,

وی افزود: یک مداح باید بسیار متواضع شده و از لحاظ اخلاقی و معرفتی در حدی باشد تا بتواند با نفسش دیگران را به خدا و اهل بیت (ع) که اسماء خداوند هستند دعوت کند.

,

این مداح اهل بیت (ع) بیان داشت: مداح وقتی می‌تواند تاثیرگذار باشد که نفسش را از خدا گرفته باشد و برای رضای الهی بخواند.

,

دستمزد، معرفت‌شناسی امام زمان (عج) را از دیگر نکات مهم برای تاثیرگذاری یک مداحی خوب عنوان کرد و گفت: روضه‌ای که با نام امام زمان (عج) آغاز نشود نمی تواند روضه باب میل امام زمان (عج) باشد.

,

وی تصریح کرد: یک مداح باید همیشه روضه‌اش بوی امام زمان (عج) بدهد و چند بیت از روضه‌اش متعلق به ایشان و شناختشان باشد.

,

این مداح اهل بیت (ع) معتقد است که مداح باید به مستمعان معرفت امام‌شناسی را انتقال دهد و این امر در صورتی امکان‌پذیر است که در مباحث اخلاقی و معرفتی خودش مسلط باشد.

,

در مداحی‌های امروزی ریتم جای شعر را گرفته است

, در مداحی‌های امروزی ریتم جای شعر را گرفته است,

دستمزد بیان داشت: متاسفانه در مداحی‌های امروزی ریتم جای شعر را گرفته است و به ریتم شوردار بیشتر بها می‌دهند و کاری به شعر ندارند.

,

وی اظهار داشت: برخی مداحان شعرمحورند و برای شعرهای با معنا و مفهوم سبک ایجاد می‌کنند و برخی دیگر اما تنها به دنبال شور هستند در حالی که ممکن است شعوری در کار نباشد.

,

این مداح اهل بیت (ع) تصریح کرد: ما برای اینکه در تعجیل فرج امام زمان (عج) گام برداریم باید بتوانیم روی اشعار سبک‌سازی داشته باشیم نه اینکه سبک‌محور باشیم.

,

وی خاطرنشان کرد: بهتر است در این عرصه افرادی باشند که هم از لحاظ سواد شعری و هم سواد معرفتی در سطح بالایی باشند مثلا شاعر از صفات معصوم شناخت داشته باشد نه اینکه این شناخت صرفا به چشم و ابرو خلاصه شود.

,

دستمزد بیان داشت: متاسفانه با شرایط امروز جامعه جوانان به دنبال ریتم هستند و برای رهایی از این تهاجم فرهنگی باید به جلسات معرفت بخشید و از حضور واعظان سخنور هم در کنار مداحان بهره برد.

,

این مداح اهل بیت (ع) افزود: اغلب جوانان ما هنوز یک شناخت سطحی از امام حسین (ع) ۱۴۰۰ سال پیش دارند و امام زمانشان را نمی‌شناسند، امروز باید حسین زمان را بشناسیم و مردانه پایش بایستیم.

,

وی در توصیه به مداحان جوان نیز گفت: مداح وقتی مداح است که بلد باشد روضه بخواند ولی بسیاری از مداحان ما نمی‌توانند روضه بخوانند و فقط ریتم دارند، لذا باید روی روضه‌خوانی و معرفت‌افزایی بیشتر تاکید کنند.

,

دستمزد خاطرنشان کرد: مداحان حوادث آن دوران را باید به امروز تفسیر کنند و جلسات آنها به چند قطره اشک ختم نشود.

,

, ,

برخی‌ها از اصل مداحی دور شده‌اند

, برخی‌ها از اصل مداحی دور شده‌اند,

مسلم مقدسی یکی از مداحان جوان کرمانشاهی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: خط و ربط مداحی باید برگرفته از فرهنگ عاشورا باشد و فرهنگ عاشورا همان فریاد علیه ظلم و بیداد و دعوت به حریت است.

, خبرنگار مهر,

وی  در مورد تاثیرگذاری مراسمات عزاداری و مداحی‌ها گفت:‌ بسیاری از رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی از پای همین منبرها و روضه ها از لحاظ معنوی رشد کردند و چه حماسه هایی آفریدند.

,

این مداح اهل بیت (ع) با اشاره تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد محتوا داشتن اشعار مداحان افزود: در این رابطه حضرت آقا بسیار تاکید دارند که اشعاری مورد استفاده قراربگیرد که پیام داشته باشد و نسبت به هوشیاری مردم موثر واقع شود و خود من هم در انتخاب اشعار خوشبختانه بسیار دقت می کنم.

,

مقدسی در خصوص استفاده برخی مداحان از روایات جعلی هم گفت: عاشورا آنقدر پر از جاذبه و عاطفه و پیام و نکته های زیباست که جفاست و قطعا نارواست اگر بخواهیم موارد جعلی و بیجایی را مطرح کنیم.

,

وی ادامه داد: بنده از دوجهت اول اینکه پای منبر بزرگان و خطبا و زانوی شاگردی در حضور اساتید و سوخته ها و اهل علم زدم بسیار دقت می کنم و دوم بخاطر اینکه از قشر دانشگاهی هستم نهایت ریز بینی و مطالعه را دارم که خدای نکرده مطلب یا مضمون اشتباهی را بازگو نکنم.

,

این ذاکر اهل بیت (ع) در خصوص سبک‌های امروزی مداحی نیز بیان داشت: بنده در باب عزاداری قایل به این مطلب هستم که هرآنچه که منطبق با شرع بود و زیبا بود مورد استفاده قرار بگیرد حالا چه قدیمی باشد چه جدید.

,

وی با بیان اینکه در این قضیه نظرم بر تجمیع و آمیخته ای از سبک سنتی و جدید است، ادامه داد: عزاداری سنتی زیبایی ها و ضعف هایی داشته که باید زیبای ها را گرفت و سعی در جبران نقاط ضعف داشت و عزاداری های امروز هم نکات مثبت و منفی دارد که باید در جذب خوبی ها قدم برداشت، اما متاسفانه بعضی از سبک ها را به عنوان یکی از طلایه داران سبک جدید مداحی در استان نمی توانم بپذیرم.

,

مقدسی تصریح کرد: سبک های مداحی نباید از سبک خواننده های بدنام و به اصطلاح لس انجلسی گرفته شود، اما متاسفانه باید گفت بعضی رعایت نمی کنند و از اصل محتوای مداحی دور شده اند.

,

به گزارش مهر، ورود برخی مداحان نا آشنا به این عرصه و همچنین نشستن افرادی بی‌اطلاع در مجالس آنها، قطعا موجب وارد شدن آسیب جدی به آیین‌های ناب و اصیل و ارزش‌های معنوی می‌شود که باید این موضوع به صورت اساسی توسط نهادهای فرهنگی مربوطه ریشه‌یابی و رفع شوند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه