اخبار داغ

​شاعر آئینی اهل سنت:

بیشترین اشعار شعرای اهل سنت بلوچ مربوط به امام حسین(ع) است

بیشترین اشعار شعرای اهل سنت بلوچ مربوط به امام حسین(ع) است
یک شاعر اهل سنت گفت: تحقیقات نشان داده که از دوران قبل و بعد از اسلام بیشترین اشعاری که توسط شعرای اهل سنت و بلوچ سروده شده مربوط به امام حسین(ع) بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالسلام بزرگ زاده در گفت وگو با عصرهامون گفت: مردم سیستان وبلوچستان اعم از شیعه و سنی عشق وعلاقه خاصی به خاندان اهل بیت علیهم السلام دارند و از دیرباز نیز این عشق و ارادت در کتب تاریخی و مذهبی به ثبت رسیده است.
وی افزود: امام حسین(ع) متعلق به همه شیعیان و اهل سنت دنیا است و هم شیعه و هم سنی برای آن حضرت عزاداری می کنند و در سوگ از دست دادن فرزند پیغمبر غمگین و ناراحت هستند اما شاید در شیوه و ظاهر عزاداری ها با هم تفاوت داشته باشند.
این شاعر آئینی اهل سنت ادامه داد: برای نمونه شیعیان در ماه محرم به منظور پاسداشت مقام امام حسین(ع) لباس مشکی به تن کرده و با روش خود به عزاداری در خیابان ها و تکایا می پردازند اما در فرهنگ اهل سنت این روش وجود ندارد که لباس سیاه به تن کنند بلکه آنها در مراسم های عزا با همان لباس و جامه سفید خود حاضر می شوند و مراسم تعزیه را برگزار می کنند.
بزرگ زاده تصریح کرد: شیعه و سنی هر دو عزادار امام حسین(ع) هستند و حرمت این ایام را نگه می دارند چرا که معتقدند ایشان فرزند پیغمبر هستند و در واقعه کربلا رشادت ها، دلاورمردی ها و سلحشوری های زیادی از خود نشان دادند که البته بعد از شهادت آن حضرت نیز مصائب زیادی به خانواده امام حسین(ع) تحمیل شد.
این شاعر آئینی اهل سنت که در حوزه شعر بلوچی ویژه ائمه اطهار موفق به کسب چندین مقام برتر در جشنواره های ملی و بین المللی شده است خاطرنشان کرد: اصولاً مردم سیستان وبلوچستان اسطوره ساز و اسطوره پرست هستند و امام حسین(ع) نیز در کنار جایگاه والای دینی، مذهبی و معنوی که دارند به عنوان یک الگو و اسطوره برای مردم شیعه و سنی سیستان وبلوچستان محسوب می شوند.
عضو شورای شعر و موسیقی صدا و سیمای کشور و مرکز سیستان و بلوچستان ادامه داد: ما هم معتقدیم که آن حضرت برای احیای سنت خداوند دست به قیام زد و هیچ مساله شخصی و دنیایی باعث این کار نشد و اگر قیام آن حضرت نبود شاید لطمات جدی به دین اسلام وارد می شد پس همواره به امام حسین(ع) علاقه مند هستیم و همین امر باعث شده تا در طول تاریخ شعرهای بسیاری از طرف شعرای اهل سنت و بلوچ دروصف آن حضرت سروده شود.
نفر اول جشنواره شعر رضوی اظهار کرد: میزان علاقه اهل سنت به اهل بیت و امام حسین(ع) به حدی است که با همکاری یکی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان همایش "کربلا و امام حسین از دیدگاه و نظر اهل سنت" را در استان سیستان وبلوچستان برگزار کردیم که خوشبختانه با استقبال بسیار خوب شعرا، فضلا، اندیشمندان و علمای اهل سنت مواجه شد که بنده نیز در این همایش با ارائه مقاله ای تحت همین عنوان موفق به کسب مقام نخست شدم.
بزرگ زاده در پایان یکی از اشعارش که به زبان فارسی و در وصف امام حسین(ع) و حادثه کربلا سروده است را تقدیم علاقمندان آن حضرت کرد که در ادامه می خوانید.
در کربلا عطرحسین تا عرش بود/ سرخی خون در تار و پود فرش بود
در کربلا دیدار درش را باز کرد/ در کربلا ایثارو عشق اعجاز کرد
در کربلا بوی بهشت بیداد کرد/ از کربلا حیدر از خیبرش نیز یاد کرد
در کربلا صبر ایوب تفسیر شد/ زینب ز غم زودتر ز موعد پیر شد
در کربلا انسان را دادند ندا/ تا بشنود هیهات را از آن صدا
از ذلت و خواری رهاند خویش را/ دیده ی دل داند گناه نیش را
در کربلا هفتاد و دو داد جان را/ با خون خود آب داده اند ایمان را
در کربلا انسان اسیر اشک شد/ آبی ترین ایمان مسیر مِشک شد
در کربلا دریا دلش شق شق شد/ نام حسین در کربلا بر حق شد
در کربلا خون حسین در جام گشت/ بی تن سرش اما امیر ما در شام گشت
در کربلا حق با حسین پیروز گشت/ تا هست جهان هر روز شب آن روز گشت
شایان ذکر است عبدالسلام بزرگ زاده در شهریور ماه سال1344 در روستای زنگیان شهرستان سراوان متولد شد. وی فعالیت ادبی خود را از سال1360 آغاز کرده است.این شاعر توانمند بلوچ هم اکنون عضو شورای شعر و موسیقی صدا و سیمای کشور و مرکز سیستان و بلوچستان، عضو انجمن شعر و ادب سیستان و بلوچستان، عضو انجمن اهل قلم است و تا کنون در جشنواره های مختلف ملی و بین المللی موفق به کسب مقام های برتر زیادی شده است.
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
, ),
,
,
, ", ،,
,
,
,
,
,
,
,
, /,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه