اخبار داغ

مراسم عزاداری بوشهری‌ها شهرت جهانی دارد

مراسم عزاداری بوشهری‌ها شهرت جهانی دارد
عزاداری ماه محرم و صفر در استان بوشهر یکی از منحصر به فرد‌ترین عزاداری‌ها محسوب می‌شود چراکه دارای جذابیت‌های خاصی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل  سپاس ؛ مردم ولایت‌مدار استان بوشهر در ماه محرم مراسم ویژه‌ای برپا می‌کنند چراکه هرساله با آغاز ماه محرم با برپا کردن خیمه‌ها و سیاه پوش کردن تکیه‌ها، مساجد و حسینیه‌ها و نصب پرچم‌های عزا بر سر درب منازل و معابر، خود را برای عزاداری و سوگواری سالار شهیدان و 72 تن از یاران باوفایش آماده می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

مردم استان بوشهر در ایام ماه محرم و صفر با برگزاری آئین‌های ویژه پایبندی و علاقه خود را به سید و سالار شهیدان و یاران با وفای آن حضرت در نهضت عاشورا به نمایش می‌گذارند.

,

فرقی ندارد که محرم در مرداد و شهریور با گرمای بالای ۴۰ درجه باشد یا فصل سرد سال، استان بوشهر به‌واسطه آیین‌های خاص خود در ماه محرم به‌ویژه دهه اول محرم در بین مردم کشور و جهان زبانزد است و هرساله در این ایام میزبان ارادتمندان سید الشهداء است.

,

, ,

آیینی که قدمت ۱۰۰ ساله دارد و از دل برآمده و بر دل نشسته است تا جایی که عرض ارادت و عشق مردم این بوم و دیار به امام حسین(ع) و یارانش ثبت جهانی شده است.

,

عشقی که سال‌به‌سال به آن افزوده‌شده و این انسجام و شور و ارادت را جهانی کرده است و هرساله شاهد افزایش استقبال از این سبک عزاداری هستیم.

,

اوج عزاداری بوشهری‌ها در شب عاشورا رقم می‌خورد و اعتقاد دارند که مبادا در هنگام شهادت امام حسین(ع) و یارانش در خواب بمانند که بر این اساس با برگزاری آیین صبح‌دم که یکی از آیین‌های سنتی این استان است با خواندن نوحه‌ای ویژه از آفتاب می‌خواهند تا طلوع نکند که مبادا با برآمدنش امام حسین(ع) قربانی شود.

,

آئین تعزیه خوانی سنتی در استان بوشهر از دیگر ویژه برنامه‌های مردم استان بوشهر و یکی از آئین‌های فاخر ماه محرم در این استان است که در دهه نخست ماه محرم  در روزهای  تاسوعا و عاشورا با حضور انبوه عزاداران در منطقه‌ای باز برگزار می‌شود.

,

شام غریبان مراسمی است که غروب روز عاشورا با حضور سوگواران حسینی برگزار و نوحه شام غریبان با نواختن فلوت همراهی میکند.

,

, ,

مداح بوشهری در گفت‌وگو با خبرنگارسپاس با اشاره به اینکه مراسم عزاداری بوشهری‌ها شهرت جهانی دارد افزود: این آیین که دارای قرن‌ها قدمت است مورد توجه علاقمندان سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) است چراکه ندای نوحه‌خوانان بوشهر در بیشتر کشورها به‌ویژه کشورهای اسلامی به گوش می‌رسد.

,

منضور سرتلی با اشاره به ویژگی‌های مراسم عزاداری بوشهری‌ها تصریح کرد: سنج، دمام، غمبر و اشکون در مداحی سنتی بوشهر دارای خصوصیات خاصی است بگونه‌ای که این مراسم قبل از برگزاری مراسم سینه‌زنی در بین عزاداران حسینی اجرا می‌شود.

,

وی با اشاره به مراسم سینه‌زنی سنتی بوشهر بیان کرد: در این مراسم سوگواران با حلقه بین مداح سینه‌زنی می‌کنند که مداح با  نواح‌خوانی و پاسخ سینه‌زنان جلوه خاصی از عزاداری نشان می‌دهند.

,

مداح دیگردلواری نیز با اشاره به اینکه مراسم عزداری بوشهری دارای جلوه خاصی است گفت: سینه زنی در بوشهر و سایر شهرهای استان که با شکوه خاصی برگزار می‌شود و در نوع خود گونه‌ای از اتحاد و همبستگی است.

,

احمد عالی پور خاطر نشان کرد: سینه‌زنی سنتی بوشهر هم‌صدایی و هم‌نوایی و اسنجام و جمعیت یک‌رنگی، یک‌دلی و یگانگی جمع را بازگو می‌کند و این همه نشان‌دهنده ارادت، عشق و علاقه مردم ولایت‌مدار استان بوشهر به  ائمه اطهار(ع) نشان می‌دهد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه