اخبار داغ

دردسرهای برگزاری مراسم عزاداری در بزرگترین تکیه مینیاتوری جهان/سنگ‌اندازی یا غفلت میراث فرهنگی؟

دردسرهای برگزاری مراسم عزاداری در بزرگترین تکیه مینیاتوری جهان/سنگ‌اندازی یا غفلت میراث فرهنگی؟
این روزها که تکایای سراسر کشور میزبان برگزاری تمام و کامل مراسمات ماه محرم هستند، انجام مرمت‌ها در تکیه معاون‌الملک برای عزاداران دردساز شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا  به نقل از  مرصاد ، بیش از یک قرن است که میزبان عزداران حسینی است؛ همین ماندگارترین میراث قجری کرمانشاه که تاریخ مصور ایران است و بزرگترین تکیه مینیاتوری جهان.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  مرصاد,

" این عزاخانه چو از حسن عمل گشت تمام / سال تاریخش والا از لب بانی خواست...گفت بانیش معاون پی تاریخ بگو / کین حسینیه ز ما بهر عزای شهداست" بانیان این تکیه با حک کردن این بیت بر روی کاشی‌های منحصر به فردش این تکیه را عزاخانه‌ای برای اقامه عزای شهدا بیان کرده‌اند.

,

سال 54 که بانیان و میراث‌داران این تکیه بی‌نظیر ایرانی که تصمیم گرفتند برای حفاظت و مرمت این میراث ارزشمند دست به دامن سازمان میراث فرهنگی شوند شاید فکرش را هم نمی‌کردند که روزگاری این تکیه به این حال و روز بیفتد.

,

این بنای ارزشمند که هرساله میزبان خیل عظیمی از شهروندان کرمانشاهی است که عزای سرور و سالار شهیدان را در آن اقامه می‌کنند طی سال‌های اخیر بنا به گفته نوادگان بانیان این بنا برای برگزاری مراسمات سنگ‌اندازی‌هایی می‌شود که قابل تامل است.

,

یکی از این اقدامات و سنگ‌اندازی‌ها در سال جاری اتفاق افتاده است و مسئولان تکیه بدون هماهنگی با بانیان و مسئولان هیئت، چند روز مانده به ماه محرم اقدام به تخریب سرویس‌های بهداشتی تکیه برای مرمت و بازسازی آن کرده‌اند که مورد اعتراض بانیان برپایی مراسم ماه محرم در تکیه قرار گرفته است.

,

جای سوال است که چرا بنایی که وقف عزاداری برای سرور و سالار شهیدان شده است و اصولا فلسفه تکیه هم برپایی مراسمات مذهبی به ویژه عزاداری است چرا در زمان برگزاری این مراسم با ایجاد دردسر برای مردم باید دست به چنین اقدامی بزنند، آیا در طول یکسال گذشته فرصت این کار را نداشته‌اند؟

,

همچنین چند شب اول محرم هم ظاهرا هیئت تکیه با مشکلات خراب شدن پروژکتورها مواجه بوده اما با بی‌توجهی مسئول تکیه و رسانه‌ای کردن موضوع از سوی بانیان، شهردار به موضوع ورود و مشکل آنها را رفع کرده است!

,

ا

, ا,

 

,

میراث فرهنگی برای ما سنگ‌اندازی می‌کند

, میراث فرهنگی برای ما سنگ‌اندازی می‌کند,

تورج معینی یکی از نوادگان بانیان تکیه معاون الملک در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: ما در این تکیه چند مشکل اساسی داریم و میراث فرهنگی چند سال است که برای ما سنگ‌اندازی می‌کند تا این مراسمات ما تضعیف شده و آرام آرام کار را رها کنیم.

,

وی افزود: از روز اول در سال 54 این تکیه را با شرط حفظ مراسمات مذهبی در اختیار میراث فرهنگی گذاشتیم و هنوز هم  قرائت قرآن، ماه رمضان، ایام فاطمیه و محرم در تکیه مراسماتی برگزار می‌کنیم.

,

معینی تصریح کرد: در زمستان مراسمات را در زینبیه تکیه و در تابستان آنها را در عباسیه برگزار می‌کنیم، اما در سال‌های گذشته علی رغم توافق صورت گرفته ما را از ورود به زینبیه برای برگزاری مراسم منع کردند که درگیری‌هایی هم با آنها داشتیم.

,

وی بیان داشت: امسال هم یک ماه مانده به ماه محرم سرویس‌های بهداشتی تکیه را بدون هماهنگی با تخریب کردند و در پیامی به مدیرکل میراث فرهنگی مراتب اعتراض خودمان را اعلام کردیم که دستور پیگیری دادند، اما خبری نشد.

,

ا

, ا,

معینی گفت: این تکیه متعلق به مردم است و در شب‌های تاسوعا و عاشورا جای سوزن انداختن نیست و این شب‌ها هم شاهد حضور تعداد کثیری از شهروندان هستیم که بچه‌ها و افراد مسن را به همراه خود دارند و با این وضعیت تخیرب سرویس‌های بهداشتی نمی توانند در مراسم بمانند.

,

وی افزود: در این مورد به مسئول تکیه تذکر دادیم اما گفتند بودجه‌ای برای خرید سرویس‌های بهداشتی آماده در اختیارشان نگذاشته‌اند.

,

به گزارش مرصاد، سنگ‌اندازی یا غفلت میراث فرهنگی در انجام مرمت تکیه معاون‌الملک در ایامی که تکیه شاهد حضور جمع کثیری از شهروندان است یک ابهام با علامت سوال بزرگی ایجاد کرده که مسئولان میراث فرهنگی باید پاسخ دهند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه