اخبار داغ

نگاهی به عملیات محرم سال ۶۱ ؛

یک عملیات و ۴۸ شهید زنجانی/ اجرای ۱۰ شب ۱۰ برنامه برای گرامیداشت یاد شهدای محرم در زنجان

یک عملیات و ۴۸ شهید زنجانی/ اجرای ۱۰ شب ۱۰ برنامه برای گرامیداشت یاد شهدای محرم در زنجان
در عملیات محرم که در سال ۶۱ انجام شد ۴۸ رزمنده زنجانی در این عملیات بزرگ به شهادت رسیدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ زنجان همواره با نام غواصان دریا دل و خط شکنانش شناخته می شود، پیش از اینکه پایتخت شور و شعور حسینی باشد، شهر غواصان دریا دل لقب گرفته بود، این را همه مردم به ویژه رزمندگانی که در هشت سال دوران دفاع مقدس با رزمندگان زنجانی بودند، می‎دانند در طول دوران دفاع مقدس، نیروهای مختلف در قالب گردان‌هایی به مناطق عملیاتی اعزام می‌شدند و نقش‌های مختلفی را در عملیات نظامی بر عهده داشتند که نمی‌توان نقش رزمندگان زنجانی در عملیات‌ها به عنوان خط‌‎شکن را فراموش کرد.

غواصان دریا دل زنجانی علاوه بر اینکه غواص بودند و در عملیات‎های بزرگ دوران دفاع مقدس نقش ویژه‏‌ای داشتند، خط‎شکنانی بودند که در این عملیات‎ها در خط مقدم می‎جنگیدند، کسی نمی‎تواند منکر نقش ویژه رزمندگان زنجانی در دوران دفاع مقدس باشد.

در ایام ماه محرم نیز شهدای بسیاری از استان زنجان تقدیم نظام اسلامی شده است و ضروری است به مناسبت ایام محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر یادی می کنیم از عملیات و شهدای زنجانی که در این عملیات به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.
رزمندگان استان زنجان در سال ۶۱ در عملیات محرم شرکت کردند. این عملیات با رمز «یا زینب (س)» و با هدف آزادسازی جبال حمرین در جنوب دهلران آغاز شد.

در این عملیات تعداد کشته‌ها و زخمی‌های دشمن بیش از هفت‌هزار نفر و تعداد اسراء نیز ۳۴۰۰ نفر بود و ۴۸ تن از شهدای والامقام استان زنجان در این عملیات به شهادت رسیدند.

شهیدان سید اسماعیل احمدی، جبار اشرفی، مصطفی انصاری، بخش‌علی باقری، حسن‌رضا باقری، روح‌الله بهلولی، جلیل بیگدلی، حسن جعفری، گل‌آقا جلیلی، اصغر حسنی، فریدون حیدری، میکائیل حیدری، محمد خالقی، محمدرضا خوشنام از جمله شهدای استان در این عملیات محسوب می شوند.

محبت‌علی دویرانی، فرخ رستمی، سجاد رضایی، فضل‌الله رفیعی، رسول ستاری، جوادعلی سلامی، نعمت‌الله شجاعی، محمد شکوری، سید حسین صادقی، سید صفی‌الدین صفوی، سید‌مصطفی صفوی از دیگر شهدای این عملیات هستند.

سید نصرت‌الله صفوی، رضا طهماسبی، علی‌اکبر عباسی، فرج‌الله عبدی، سیف‌الله علیزاده، مرتضی غفاری، حسین فاتحی‌نژاد، یونس کارگرزاده، بخش‌علی محمدی، فیض‌علی محمدی، صیادالله مرادی، رضا مطلبی شهدای گرانقدر زنجان بودند که در این عملیات شرکت کردند.

محمدمهدی مقدسی‌ریسه، سید امیرحسین موسوی، نبی‌الله مهرابی، معرفت‌الله نجفلو، اصغر نجفی، نظام‌علی نعمتی، حبیب‌الله نورمحمدی، رجبعلی نوری، پرویز یوسفی، رفعت‌الله علیمردانی‌پرچینی، قدرت‌الله شکوری از دیگر شهدای این عملیات غرور آفرین بودند.
نیروهای زنجان در سه جبهه بودند یک جبهه در عقب برای برقراری امنیت، آرامش و مبارزه با گروهک‌های ضد انقلاب و عناصر باقیمانده از رژیم طاغوت مشغول مبارزه بودند، یک جبهه در غرب بود که قبل از آغاز جنگ نیز در دیواندره، سقز، سنندج، بانه و شهرهای دیگر در پاک‌سازیها حضور داشتند و در طول دوران دفاع مقدس نیز حداقل یک گردان رزمی و گاهی دو، سه و چهار گردان نیروی رزمی در منطقه کردستان داشتند و در سخت‌ترین عملیات‌ها نیز حضور داشتند.

شهدا و رزمندگان زنجانی از گردان ولیعصر در عملیات والفجر4 سال 62 که مطابق با ماه محرم و ایام سوگواری امام حسین(ع) شرکت کردند و امروزه اسناد آن موجود است.

عملیات محرم در دهه دوم و سوم آبان ماه 1361، روایتی از تلاش مجدانه فرماندهانی چون شهید مهدی زین‌الدین را بازگو می‌کند که در پی عدم الفتح در عملیات رمضان، ‌سعی در بازسازی روحیه رزمندگان و نیز شکستن جو سنگین تبلیغاتی دشمن را داشتند.

انجام این عملیات در ماه محرم به عنوان یکی از ماه‌های مقدس مسلمین و به ویژه شیعیان، امتداد خط فکری مجاهدانی را تشکیل می‌داد که خود را وارثان خون حسین(ع) می‌دانستند و اینک در ماه پیروزی خون بر شمشیر می‌رفتند تا کربلای دیگری را این بار در جبهه‌های جنگ تحمیلی رقم بزنند.

‌عملیات محرم بزرگترین عملیات پس از عدم الفتح در رمضان بود. در این زمان قوای نظامی کشورمان در پی آن بود تا با کسب موفقیت در جبهه‌های جنگ جو سنگین روانی دشمن را بشکند و از طرفی به فضای عمومی داخل کشورمان نیز نشان دهد که هنوز ابتکار عمل در جبهه در دست نیروهای خودی است.

پس از عملیات فتح المبین و همچنین فتح خرمشهر در الی بیت المقدس، به هر دلیل عملیات رمضان با موفقیت انجام نشد. این وضعیت می‌توانست در افزایش روحیه دشمن و تحلیل روحیه خودی تاثیرگذار باشد. لذا فرماندهان عملیات محرم را در آبان ماه ۱۳۶۱ مصادف با ماه محرم و حدودا چهار ماه پس از رمضان در منطقه عملیاتی شرهانی و ارتفاعات حمرین طراحی کرده و به اجرا گذاشتند.

به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره شهدای این عملیات برنامه 10 شب 10برنامه در جوار شهدای گمنام در ماه محرم در زنجان اجرایی می شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه