اخبار داغ

آیین چک چکو میراث معنوی هرمزگانی ها در محرم+تصویر

آیین چک چکو میراث معنوی هرمزگانی ها در محرم+تصویر
یکی از مراسم هایی که از دیرباز در هرمزگان رونق داشته و بر گرفته از سنت اجداد، نیکان و اعتقادات مردمان پاک این سرزمین بوده مراسم سنتی چک چکو یا سنگ زنی در ایام محرم است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ عشق به اهل بیت و توجه ویژه به ائمه اطهار در میان هرمزگانی ها موج می زند و از دیرباز تاکنون عزای سرور و سالار شهیدان به سبک و سیاق ویژه ای در میان این دریادلان برگزار می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

هرمزگانی ها سنت های ویژه ماه محرم را از آبا و اجداد خود فرا گرفته اند و جزیی از تار و پود زندگیشان شده و هرساله مجلس عزای پسر فاطمه را باشکوه تر از سال های پیشین برگزار می کنند.

,

یکی از مراسم هایی که از دیرباز در این دیار رونق داشته و بر گرفته از سنت اجداد، نیکان و اعتقادات مردمان پاک این سرزمین بوده مراسم سنتی چک چکو یا سنگ زنی در ایام محرم  است.

,

چک چکو یا سنگ زنی از آیین های ویژه و شاخص مردم هرمزگان در ایام محرم بوده که امروزه این آیین ها با تلفیق فرهنگ های بومی خو گرفته و همراه با علم گردانی در هرمزگان برگزار می شود.

,

, ,

عزاداران حسینی از اول تا پایان دهه اول ماه محرم با دو  قطعه سنگ و یا چوب کوچک  با بر افراشه شدن علم عزای حسینی و بانوای نوحه سرایی به درب تک تک منازل اهالی شهر ها و روستاها رفته و نذورات را برای برپایی خیمه عزای امام حسین(ع) جمع آوری می کنند.

,

آیین چک چکو که از گذشتگان به هرمزگانی ها ارث رسیده در کذشته تنها پیرغلامان و کودکان در این مراسم شرکت می کردند و اما امروزه این آیین در برخی از نقاط هرمزگان شور و اشتیاقی به وجود آورده که در کنار کهنسالان، جوانان و نوجوانان نیز حضور دارند.

,

, ,

آیین چک چکو، میراث معنوی هرمزگانی ها

, آیین چک چکو، میراث معنوی هرمزگانی ها,

اسحاق برخوردار زاده، مدیرعامل انجمن میراث داران فرهنگ هرمزگان با اشاره به آیین چک چکو اظهار کرد: این مراسم همراه با عَلَم گردانی به صورت دسته سینه زنان دایره وار علم حضرت عباس را در میان می گیرند و همراه با نوحه خوانی به جای سینه زدن، دو قطعه سنگ را همراه با چرخش های موزون به هم می زنند و با این کار با رفتن خانه ها اقدام به جمع آوری پول و نذورات برای هیات های عزادارای خود می کنند.

,

مدیرعامل انجمن میراث داران فرهنگ هرمزگان تصریح کرد: این کار در شهر و روستا انجام می‌ شود و به هنگام رسیدن به در هر خانه‌ ای همه یک ‌صدا و یک ریتم در حالی‌ که سنگ‌ها یا چوب‌ ها را در بالای سر به هم می‌ زنند می‌ گویند «‌چک چکو ماه محرم رسید» که صاحب‌ خانه با شنیدن این نوا با خبر می‌ شود و شربت و شیرینی و یا پولی را به دسته ها می دهد و این روند ادامه پیدا می ‌کند تا تمام محله را بگردند.

,

برخوردار زاده بیان کرد: سنگ زنان به شکلی هماهنگ، هم ‌نوا با نوحه‌ خوان، بیتی از نوحه که در اصطلاح به آن «ترجیع‌ بند» گفته می شود را می خوانند و نوحه‌ خوانی «دم» را تکرار می‌ کنند که این آیین جزو میراث معنوی و ناملموس هرمزگان است که به ثبت ملی کشور نیز رسیده است‌.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه