اخبار داغ

مداح اهل‌بیت علیه‌السلام:

مداحی انقلابی همان مداحی اسلام ناب است/ انتظار امام حسین علیه‌السلام از مداح/ عرصه مداحی میدان مبارزه با دشمن باشد

مداحی انقلابی همان مداحی اسلام ناب است/ انتظار امام حسین علیه‌السلام از مداح/ عرصه مداحی میدان مبارزه با دشمن باشد
مداح اهل‌بیت علیه‌السلام با بیان این‌که مداحی انقلابی همان مداحی اسلام ناب است گفت: در عرصه مداحی، هیئت باید میدان حرب و مبارزه با دشمن باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی رسولی مداح اهل بیت علیه‌السلام در گفت‌وگویی گفت: مداحی انقلابی و مطرح‌کردن مداحی تراز انقلاب اسلامی به این معنا نیست که بنا است خط‌کشی دست بگیریم و افراد را در دو طرف خط قرار دهیم بلکه مداحی انقلابی تعیین قلّه‌ای است که باید این جریان به آن برسد.

وی افزود: آن قلّه را حجّت خداوند تعیین می‌کند و همه ما در دامنه‌ی رسیدن به آن قلّه هستیم.

 

مداحی انقلابی همان مداحی اسلام ناب است/ انتظار در مبارزه است

مداح اهل بیت علیه‌السلام گفت: مداحی تراز انقلاب اسلامی به معنای مداحیِ گزاره‌های انقلاب نیست که فقط در آن واژه‌هایی مانند انقلاب، ولایت و مدافعان حرم باشد بلکه مداحیِ انقلابی یعنی همان مداحی اسلام ناب.

رسولی افزود: مداحی انقلابی یعنی به روضه، به تاریخ و به جریان عاشورا از منظر امامین انقلاب نگاه کنید و تفسیرتان از ظهور و انتظار همان تفسیری باشد که امام خمینی رحمه‌الله‌علیه فرمودند.

وی تأکید کرد: امام خمینی رحمه‌الله‌علیه به ما آموخت که انتظار در مبارزه است.

مداح اهل بیت علیه‌السلام گفت: نگاه امام می‌شود تراز نگاه یک مداح انقلابی و مداح انقلابی بنا بر این تراز، شعر می‌نویسید و پس از آن، دیگر شعرِ روضه‌ی ذلیلانه نمی‌خواند بلکه روضه فاتحانه می‌خواند، دیگر به انتظار به عنوان یک حادث نگاه نمی‌کند بلکه به انتظار به عنوان یک قلّه نگاه می‌کند که باید به آن برسد لذا در شعرهایش نیز تبلور آن است.

 

در مداحیِ انقلابی اولویت‌های اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی هنرمندانه بیان شود

رسولی با بیان این‌که مداحی انقلابی، مداحی که چند گزاره در شعرهایش باشد نیست بلکه مداحیِ هویت و اندیشه است افزود: ممکن است یک مداح، چندین مداحی انقلابی پُر از واژه‌های انقلابی خوانده باشد اما با اولویت‌های اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی هم‌خوانی نداشته باشد.

وی تأکید کرد: اگر اولویت‌های اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی در شعر مداحی باشد، مداح باید آن را در در بستر غیرمستقیم هنرمندانه بگوید نه‌این‌که به صورت نادرست بیان کند.

مداح اهل بیت علیه‌السلام گفت: اگر بنا است نسبت به مسائل روز جبهه بگیرید، تا جایی که امکان دارد ابتدا باید قطع تاریخی‌اش را بگویید.

رسولی افزود: اگر می‌خواهید در مورد عدالت حرف بزنید، بهتر است ابتدا از عدالت امام علی علیه‌السلام بگویید و بعد از آن اگر لازم شد مصداق روزش را نیز بگویید و اگر لازم نشد، مستمع مصداق روزش را متوجه می‌شود.

 

مداح انقلابی به عنوان سرباز مکتب امام حسین علیه‌السلام است

وی اظهار کرد: از دیگر ویژگی‌های مداحی انقلابی این است که نگاه هیئت، منبر و مداحی انقلابی نسبت به جریان مداحی به شکل یک مأموریت است.

مداح اهل بیت علیه‌السلام با بیان این‌که مداح انقلابی می‌گوید من در این جبهه مأموریت دارم گفت: همان‌گونه که رزمنده در حلب به عنوان مدافع حرم حضور دارد و شهید می‌شود یا فرد دیگری که در عرصه علم هسته‌ای کار می‌کند و می‌شود شهید شهریاری، شهید احمدی‌روشن و شهید علی‌محمدی، مداح انقلابی نیز در ساحت هویت‌سازی و فرهنگ اجتماع وظیفه دارد در ساحت مکتب سیدالشهدا علیه‌السلام خدمت و سربازی کند.

رسولی با بیان این‌که ویژگی سرباز، مأموریت‌محوربودن است افزود: مداح انقلابی به عنوان سرباز مکتب امام حسین علیه‌السلام می‌گوید امسال باید چه بگویم که به درد این جبهه بخورد؟

وی اظهار کرد: مداح انقلابی مأموریت و وظیفه‌ای دارد که باید آن را بیان کند.

انتظار امام حسین علیه‌السلام از مداح

مداح اهل بیت علیه‌السلام گفت: زمانی که ران شتر زخمی و از هم جدا می‌شود، عرب‌ها به مرهمی که وسط آن می‌گذازند تا جوش بخورد، نفق می‌گویند یعنی انفاق به معنای پُرکردن یک خلأ است.

رسولی افزود: ممکن است فردی بخواهد جهت خرید فرش برای حسینیه پول خرج کند. مسئول حسینیه به آن فرد می‌گوید این حسینیه فرش دارد اما آن فرد می‌گوید باید فرش بخرم. با این اقدام، آن فرد پول خرج کرده اما انفاق نکرده چراکه یک خلأ را پُر نکرده است.

وی با بیان این‌که بسیاری از کارهای ما ممکن است این‌گونه باشد اظهار کرد: ممکن است یک دهه محرم نوحه خوانده باشیم اما خلأای را پُر نکرده باشیم.

مداح اهل بیت علیه‌السلام گفت: ابی‌عبدالله‌الحسین علیه‌السلام انتظار دارند مداح، مردم را در مفاهیم رشد دهد.

 

ویژگیِ جهاد، محاربه و مبارزه است

رسولی با بیان این‌که بالاتر از انفاق، جهاد است افزود: آیا هر پول خرج‌کردنی انفاق می‌شود؟ و آیا هر انفاقی جهاد می‌شود؟

وی تصریح کرد: انفاقی جهاد است که در آن مبارزه‌ای اتفاق بیفتد یعنی مطلب یا اقدامی علیه ظالم و مستکبری بیان و انجام شود.

مداح اهل بیت علیه‌السلام با بیان این‌که باید یقه ظالم را گرفت گفت: در جهاد باید مبارزه‌ای اتفاق افتاده و در برابر طاغوت زمان اقدامی انجام داده باشد.

رسولی افزود: این سؤال از مداح مطرح است که در دهه اول محرم امسال آیا هیئت او فقط محل تجمع است یا هیئت محل حرب و محاربه در برابر طاغوت زمان است؟

وی اظهار کرد: براساس آن‌چه ابی‌عبدالله‌الحسین علیه‌السلام می‌فرمایند، ویژگیِ جهاد، محاربه و مبارزه است.

مداح اهل بیت علیه‌السلام گفت: مبارزه فقط به معنای شمشیرکشیدن نیست بلکه گاهی به معنای علم است.

رسولی افزود: اگر فردی پولی خرج کند و علیه طاغوت زمان اقدامی انجام نشود، می‌‎گویند از مالش انفاق کرده اما اگر علیه طاغوت زمان اقدامی انجام شود، از مالش انفاق و جهاد کرده است.

وی تصریح کرد: تمام مواردی که گفتم، اندیشه‌های مقام معظم رهبری است.

 

در عرصه مداحی، هیئت باید میدان حرب با دشمن باشد

مداح اهل بیت علیه‌السلام تأکید کرد: در عرصه مداحی، هیئت باید میدان حرب و مبارزه با دشمن باشد.

رسولی در خصوص ورودش به عرصه مداحی گفت: لطف خداوند و اهل‌بیت علیه‌السلام بود که وارد عرصه مداحی شدم.

وی با بیان این بیت "تا که از جانب معشوق نباشد کششی / کوشش عاشق بیچاره به جایی نرسد" اظهار کرد: خداوند و اهل‌بیت علیه‌السلام تاکنون بیش از لیاقتم به من داده‌اند و این‌که اجازه دادند ذکر اهل‌بیت علیه‌السلام را بیان کنم و روضه بخوانیم، بسیار باارزش است.

مداح اهل بیت علیه‌السلام گفت: در خصوص شعرهایمان ابتدا به ساخت اندیشه می‌رسیم و مفاهیم اهل‌بیت علیه‌السلام را بررسی و تبدیل به مضمون می‌کنیم و مضمون را در ساحت زمان می‌آوریم.

رسولی افزود: جمعی هستیم که در قسمت‌های مختلف ازجمله شعر و موارد دیگر با اندیشه کار می‌کنیم.

 

آن‌چه دارم از اهل‌بیت علیه‌السلام است/ باید خودسازی داشته باشیم

وی با بیان این‌که دست ما از دامن علما و اساتید نباید جدا شود اظهار کرد: ما روضه‌خوان‌ها باید بتوانیم به درستی عمل کنیم و اگر خدای ناکرده نفهمیم و از مسیر جدا شویم، شاید عواقب بسیار خطرناکی برای ما داشته باشد.

مداح اهل بیت علیه‌السلام اضافه کرد: مخصوصا مداحانی که در اجتماع مورد اقبال و توجه قرار می‌گیرند و مردم به واسطه سیدالشهدا علیه‌السلام به آن‌ها محبت می‌کنند و شاید در ادامه دچار شهرتی می‌شوند که حُسن آن نیز شر است و خطراتی دارد.

رسولی تأکید کرد: انسان باید خودسازی و با اهل‌بیت علیه‌السلام حساب و کتاب داشته باشد.

وی با بیان این‌که در مقابل درِ خانه اهل‌بیت علیه‌السلام نباید احساس غنا کنیم اظهار کرد: چرا زمانی که کار خوب انجام می‌دهیم، فکر می‌کنیم مال خودمان بوده است؟ در صورتی که صاحب و کار دست اهل‌بیت علیه‌السلام است و ایشان هستند که به ما عنایت و الهام می‌کنند.

مداح اهل بیت علیه‌السلام گفت: اگر آن‌چه اهل‌بیت علیه‌السلام به ما عنایت می‌کنند را قدر دانستیم، رحمت واسعه است و برای ما می‌آید اما اگر قدر ندانسیتم، مانند این است که کاسه خود را وارونه گرفته‌ایم و هر چه باران ببارد، چیزی جمع نکرده‌ایم.

رسولی اظهار کرد: به خداوند پناه می‌بریم و ان‌شاءالله این محرم، محل تغییر ما در ساحت ولی خدا باشد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه