اخبار داغ

"عَلَم" بارزترین نشانه و هویت هیئت‌های عزاداری/فارسان یک دست سیاه‌پوش محرم

"عَلَم" بارزترین نشانه و هویت هیئت‌های عزاداری/فارسان یک دست سیاه‌پوش محرم
ماه محرم با مراسم و آداب و آیین‌های آن دارای جایگاه برجسته‌ای در زندگی مردم فارسان است که یادآوری آن در ماه خون و شهادت نشان از علاقه زیاد مردم این شهرستان به اهل‌البیت پیامبر (ص) دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز، آغاز ماه محرم جلوه‌های نمایان و مشخصی در شهرستان فارسان دارد، مسجدها و تکیه‌های سیاه‌پوش می‌شوند در بازارهای مختلف شهرستان بیرق‌های عزا بر بالای سردر مغازه‌ها نصب می‌شود، بسیاری از مردم لباس سیاه به تن می‌کنند، خلاصه آنکه همه شهرها و روستاها، کوچه و خیابان‌ها حال و هوای ماه محرم ماه عزا و ماتم به خود می‌گیرد.

یکی از مراسم‌های ماه محرم در فارسان روضه‌خوانی است که در تمام شهرها و روستاهای بزرگ و کوچک فارسان انجام می‌شود، معمولاً محل روضه‌خوانی مسجد هر محله است اما در بعضی خانه‌ها برحسب نذر و یا بنا بر وصیت و وقف نیز روضه خوانده می‌شود.

بازاریان سرای بازارها را هم برای روضه‌خوانی سیاه‌پوش می‌کنند، در روزهای دهه اول ماه محرم موضوع روضه‌خوانی هرروز تقریباً مشخص است به‌ویژه در روزهای هفتم تا دهم که به مرثیه‌خوانی برای حضرت علی‌اکبر، حضرت قاسم، حضرت عباس و امام حسین (ع) اختصاص دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,




 

,
,
, ,
,

مراسم روضه‌خوانی در فارسان معمولاً تا آخر ماه صفر ادامه دارد، خطیبان و مرثیه‌خوانان این مجالس اغلب روحانیون و مداحان محلی هستند.

سینه‌زنی، شام غریبان، گونه‌های مختلف دسته‌گردانی معمول در شهرستان فارسان است، رسم و روال حرکت دسته‌های عزاداری تابعی از روابط محله‌ها در شهرها و روستاهای مختلف فارسان است که هرکدام مبدأ و مسیری معین دارند.

بارزترین نشانه و درواقع هویت هریک از دسته‌ها ˈعلمˈ محله است که بخصوص در روز عاشورا همراه می‌گردانند و علم بستن یا طوق بندی و علم بستن و آماده کردن علم در آغاز مراسم محرم و باز کردن و جمع‌کردن آن در پایان مراسم از آیین‌های اصلی، مهم و پرشور ماه محرم است که در تمام شهرها و روستاهای فارسان با تفاوت در زمان و آداب‌ورسوم آن انجام می‌شود.

سینه‌زنی، بارزترین و قدیمی‌ترین شکل دسته‌گردانی در فارسان است که در تمام شهرها و روستاهای شهرستان رواج دارد، طرز سینه‌زنی، حالات و حرکات بدن و دست‌ها، شیوه حرکت دسته در دو صف و یا به‌صورت جمعی و در یک یا دو گروه، نحوه نوحه خواندن و دم گرفتن و انواع مناسبت و زمان نوحه‌های سینه‌زنی در همه‌جا یکسان نیست.


دسته‌های سینه‌زنی از جهت شرکت گروه‌های مختلف مردم نیز عمومی‌تر و جامع‌تر از انواع دیگر دسته‌گردانی‌ها است زیرا وسیله معینی لازم ندارد و هرکس به نسبت توان خود می‌تواند با آن همراه شود، معمولان پیرمردان و ریش‌سفیدان در جلو دسته حرکت می‌کنند و گروه زنان در حاشیه و به دنبال سینه‌زنان آن‌ها را همراهی می‌کند

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

.


 

,
,
, ,
,

دسته‌های زنجیر زن امروزه در تمام شهرها و روستاهای فارسان منسجم‌ترین دسته‌های عزاداری هستند. زنجیر زنان لباس سیاه می‌پوشند در دو صف مقابل هم حرکت می‌کنند نوحه‌خوان در میان دسته راه می‌رود تا صدایش به همه برسد، زنجیر زنان هم آهنگ با صدای سنج ترجیع‌بند نوحه را تکرار می‌کنند.


تعزیه: مراسم سوگواری دهه اول ماه محرم با روضه‌خوانی در مساجد آغاز و تا آخر ادامه پیدا می کندو تعزیه‌خوان‌ها نیز در این مدت در روستاها و شهرهای مختلف کارشان را پی می‌گیرند، ماه صفر نیز ازاین‌جهت درواقع دنباله ماه محرم است.

,
,
,
,




 

,
,
, ,
,

روز بیستم صفر اربعین عاشورا و روز بیست و هشتم در مساجد فارسان علاوه بر روضه‌خوانی، سینه‌زنی می‌کنند و غذای نذری می‌پزند و شربت، حلوا، خرما و خوردنی‌های دیگر خیرات می‌کنند، در دو ماه محرم و صفر جشن عروسی برپا نمی‌شود و نوازندگان و گروه‌های نمایشی نیز کارشان را تعطیل می‌کنند.

تعزیه از مهم‌ترین، پرشورترین و پرجاذبه‌ترین مراسم سنتی مذهبی و درعین‌حال کامل‌ترین گونه نمایش سنتی و مردمی‌ای شهرستان است.

انتهای پیام/

,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه