اخبار داغ

پراکندگی گسل در اطراف آتشفشان دماوند

پراکندگی گسل در اطراف آتشفشان دماوند
استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه حدود ۲۲ میلیون نفر نزدیک و تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری این قله زندگی می‌کنند، گفت: در اطراف این آتشفشان گسل فعال مشا وجود دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر مهدی زارع امروز در نشست ریسک آتشفشان دماوند، با بیان اینکه استان تهران و البرز بر اساس سرشماری سال ۹۵ حدود ۱۶ میلیون نفر و استان مازندران حدود ۵ میلیون نفر جمعیت دارد، افزود: بنابراین می‌توان برآورد کرد حدود ۲۲ میلیون نفر در نزدیکی یا شعاع ۱۰۰ کیلومتری این آتشفشان به عنوان مهمترین آتشفشان کشور زندگی می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی ادامه داد: از نظر استراتژیکی هر مخاطره‌ای در این منطقه روی دهد، مشکل زیادی به جهت امداد و نجات داریم، زیرا امکانات و تجهیزات در همه این منطقه مناسب نیست.

,

عضو وابسته شاخه زمین‌شناسی فرهنگستان علوم مسدود شدن راه‌ها را از دیگر چالش‌های این منطقه در صورت فوران آتشفشان دانست و یادآور شد: از این رو باید باید بررسی کنیم چطور می‌توان این مشکلات را رفع و امکانات پراکنده را متمرکز کرد.

,

این محقق زلزله به بیان خصوصیات ظاهری قله دماوند پرداخت و ادامه داد: قله دماوند از نظر تکتونیکی وسط حالت V. شکل کوه البرز واقع شده و امکان خروج گدازه از آن وجود دارد.

,

زارع با اشاره به سن دماوند خاطر نشان کرد: سن دماوند بر اساس برآورد‌ها یک میلیون و ۷۸۰ هزار سال برآورد می‌شود و پایش زلزله‌شناختی آتشفشان برای اینکه بدانیم از نظر تکتونیکی اثر یا تغییراتی در لرزه‌خیزی گسل‌های پیرامون دماوند روی می‌دهد، لازم است.

,

استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی تاکید کرد: اگر سن لغزش‌های بزرگ در منطقه درست تعیین شود، می‌توان اطلاعات بیشتری در مورد فعالیت‌های دماوند نیز به دست آورد.

,

وی با اشاره به گسل مشاء در جنوب البرز گفت: فعالیت دماوند روی گسل مشاء هم موثر است و مطالعات یکی از دانشجویان پژوهشگاه زلزله‌شناسی نشان می‌دهد توان لرزه‌زایی آن به وقوع زلزله‌هایی با بزرگای ۷.۹ یا ۷.۷ می‌رسد.

,

زارع همچنین به تحلیل داده‌های دستگاه‌های جی. پی. اس اشاره کرد و گفت: بر اساس این مطالعات نرخ کوتاه‌شدگی در این منطقه ۲ تا ۵ میلی‌متر است و نبود‌های لرزه‌ای در البرز مرکزی در دهه‌های اخیر موجب سوالاتی شده است. زیرا در این منطقه با گسل فعال، لغزش بزرگ زمین در گذشته را داشته‌ایم، ولی زلزله جدید نداشته‌ایم.

,

وی با اشاره به زلزله‌های تاریخی در این منطقه گفت: زلزله‌های ۱۸۳۵ و ۱۸۳۰ بزرگ‌ترین و مهم‌ترین زلزله‌های تاریخی این منطقه است.

,

زارع افزود: یک زلزله با بزرگای ۷ ریشتر در سال ۱۹۵۷ در سنگ چال آمل داشته‌ایم. با وجود این بیشتر در این منطقه خردلرزه ثبت شده است و خردلرزه‌ها در منطقه شرق تهران و شرق البرز بیشتر بوده‌اند.

,

به گفته زارع، آخرین داده‌های لرزه‌خیزی در ۱۰ سال اخیر نشان می‌دهد ۱۳۷ زلزله با بزرگای ۲.۵ تا ۳ ریشتر در ۱۴۰ سال اخیر، ۴۰ زلزله بین ۳ تا ۳.۵ ریشتر در ۴۰ سال اخیر و ۱۰ زلزله ۳.۵ تا ۴ در ۲۰ سال و ۵ زلزله ۴ تا ۴.۵ و یک زلزله ۴.۵ تا ۵ ریشتر در ۵ سال اخیر روی داده است.

,

عضو وابسته فرهنگستان علوم همچنین به پتانسیل استفاده انرژی در دماوند اشاره کرد و گفت: انرژی زمین گرمایی یکی از منابع مهم انرژی‌های تجدیدپذیر است و یک درصد کل انرژی دنیا را تامین می‌کند.

,

وی افزود: با توجه به وجود مخزن ۴۰۰ کیلومتر مربعی گدازه در دماوند اگر حفاری صورت بگیرد، می‌تواند برق منطقه دشت هراز را با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت تامین کند.

,

زارع تاکید کرد: این کار در کشور‌های دیگر انجام شده و مثلا در استرالیا و مرز آلمان و فرانسه نیروگاه‌های زمین گرمایی به همین شکل زده شده است.

,

 

,

منبع:ایسنا

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه