اخبار داغ

گزارشی از محدودیت‌های عزاداری در جمهوری آذربایجان؛

ممنوعیت عزاداری برای سیدالشهدا در خانه و خیابان‌ها/ مسیحیان و یهودیان از شیعیان آزادترند!

ممنوعیت عزاداری برای سیدالشهدا در خانه و خیابان‌ها/ مسیحیان و یهودیان از شیعیان آزادترند!
شیعیان جمهوری آذربایجان شاید کمترین برخورداری را ازشعار چند فرهنگ گرایی در این کشور داشته‌اند و با بیشترین محدودیت‌ها در مراسمات مذهبی مواجه هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج: جمهوری آذربایجان دومین کشور شیعی جهان به شمار می‌‌رود. دوست‌داران پرشمار اهلبیت (علیهم السلام) در این کشور همواره بر عشق و ارادت خود به ساحت حضرات معصومین تاکید داشته و مراسمات مختلف مذهبی را با شکوه برگزار کرده‌اند. در سال‌هایی که پرچم شوروی و کمونیسم در این کشور برافراشته بود، شیعیان جمهوری آذربایجان بیشترین تلاش را برای احیای مراسمات مذهبی و انتقال آن به نسل‌های بعد از خود انجام داده‌اند.

برخی از پیران آذری که سال‌های کومونیسم را درک کرده‌اند همیشه از سختی‌های آن دوران در موضوعات دینی و به ویژه عزاداری‌های ماه‌های محرم و صفر گفته‌اند.

بعد از فروپاشی شوروی و استقلال جمهوری آذربایجان در سال 1991 شیعیان جمهوری آذربایجان برای گسترش بیش از پیش اسلام و تشیع در این کشور و برپایی مجدد آیین عزاداری تلاش کردند و پا بپای دوستداران اهل بیت علیهم السلام در ایران مراسمات مذهبی را برپا کردند.

متاسفانه جمعیت عظیم شیعیان آذربایجان، علیرغم خواست قلبی نمی‌توانند به نحو دلخواه خود، مراسم ماه محرم را برگزار نمایند. دولت جمهوری آذربایجان در آستانه فرا رسیدن ماه محرم، محدودیت‌های دینی در خصوص فعالیت مذهبی شیعیان و دوستداران اهل بیت علیه السلام در این کشور را افزایش داده است. طبق ابلاغیه جدید، آیین‌های عاشورایی در ماه محرم تنها در مساجد قابل برگزاری خواهد بود. هرگونه برگزاری مراسم مذهبی در منازل و تجمع در خیابان‌ها غیر قانونی بوده و خاطیان مورد پیگرد قرار خواهند گرفت. در ضمن نمایش نمادهای مذهبی و عاشورایی نیز در خیابان‎ها و اماکن عمومیِ جمهوری آذربایجان ممنوع اعلام شده‌است.

در مناطق شیعه‌نشین جمهوری آذربایجان معمولاً تا اربعین حسینی به موسیقی گوش نمی‌دهند و این را نوعی احترام به حضرت امام حسین علیه السلام قلمداد می‌کنند. در این مناطق مراسم عروسی در ماه محرم و صفر برگزار نمی‌شود. تا پایان ماه محرم و اربعین حسینی، معمولاً خانم‌ها لباس های نو نمی‌دوزند و خانواده‌ها، تغییر مکان نمی‌دهند.



شهر باکو پایتخت جمهوری آذربایجان آئین های عزاداری در مساجد و نیز در اکثر حسینیه‌ها با شرکت قابل توجه شیعیان و دوستداران اهل بیت علیهم السلام به ویژه جوانان مومن آذری برپا می‌شود. علیرغم محدودیت‌های ابلاغ شده هنوز هم سیل حسینیه‌ها و مساجد محدود شهر کفاف سیل مردم را نمی‌دهد و معمولا خیابان‌های اطراف مساجد هم به صحنه‌های عزاداری تبدیل می‌شوند.

در سال‌های گذشته شهر گنجه به عنوان دومین شهر بزرگ جمهوری آذربایجان در برگزاری مراسمات با محدودیت‌های بیشتری مواجه بود و معمولا در روزهای قبل از دهه‌ی محرم و به ویژه عاشورا و تاسوعا تعداد زیادی از جوانان در بند بودند ولی امسال در خبرها آمده است که بعد از تغییر والی این شهر، اجازه‌ی برگزاری مراسمات داده شده است.

سال گذشته بعد از برگزاری پرشور محرم در باکو،برخی افراد به بهانه‌های واهی نظیر ترویج خشونت به کودکان خواستار تصویب قوانینی بودند که از حضور کودکان در این مراسمات جلوگیری به عمل آید. این مساله بازخوردهای متفاوتی در فضای جمهوری آذرباین داشت و برخی هم به شدت با موضوع محدودیت حضور کودکان در مراسمات محرم برخورد کرده و آن را نقد کردند.

در فتوای اداره مسلمانان قفقاز که میرجعفر ایوب اف، امام مسجد تازه پیر باکو آن را در نشست ویژه اعلام مقررات ماه محرم قرائت کرده آمده است : خروج از مراکز عبادت برای راهپیمایی دسته جمعی و آوردن وسایل خسارت زدن به خود و دیگران ، همچنین آوردن نمادها و پرچم سایر کشورها به مراسم‌ها ممنوع است.

اداره مسلمانان قفقاز همچنین اجرای آیین های عزاداری را صرفا در صلاحیت افراد تعیین شده توسط این اداره اعلام و تاکید کرده است که خطباء و امامان مساجد جمهوری آذربایجان نیز باید خطبه ها را از روی متن واحد تهیه شده از طرف این اداره بیان کنند.

همچنین بیان شعارهای مخالف نظام لائیک و مخالف قانون اساسی، فراخوان شهروندان به نافرمانی در مقابل دولت تحت پوشش دین و تحریک درگیری مذهبی و قومی محکوم است و دولت با دادن پاسخ شایسته به آن، اجازه نخواهد داد نیروهای حیله گر از عزاداری امام حسین علیه السلام برای اهداف سیاسی خود استفاده کنند.

آنچه مهم است این که در ادامه‌ی این فتوا شورای قضات اداره مسلمانان قفقاز الهام علی اف ، رییس جمهوری کنونی این کشور را ضامن ارزش های تساهل و چندفرهنگ گرایی و مدافع همبستگی اسلامی معرفی کرده است و این در حالی است که از شعار چند فرهنگ گرایی در این کشور فقط یهودیان و مسیحیان بهره می‌برند و شیعیان در برگزاری مراسمات با بیشترین تضییع‌ها مواجه هستند.

شاید مرور مشکلات شیعیان جمهوری آذربایجان در برگزاری مراسمات ،یادآور این نکته باشد که بهتر است قدر داشته هایمان را بدانیم و از اینکه با فراغت و آزادی کامل عزادار سرور و سالار شهیدان می شویم، شاکر باشیم.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه