اخبار داغ

«علم شوئی» و «علم بندی»آیین کهن و سنتی محرم در روستاهای سیریک

«علم شوئی» و «علم بندی»آیین کهن و سنتی محرم در روستاهای سیریک
«علم شوئی»و «علم بندی»، آیینی کهن و سنتی که همه ساله در محرم و با حضور پرشور مردم در روستاهای مختلف سیریک برگزار می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ برگزاری آیین ها و سنت عزاداری در ماه محرم از موثرترین روش ها برای انتقال پیام فرهنگ و عاشورا به نسل های آینده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

عاملی که عزاداری های هرمزگان را از سایر مناطق کشور متمایز می سازد، وجود آیین های متفاوتی است که در تلفیق با فرهنگ و باورهای بومی، رنگ و بویی متفاوت پیدا می کند.

,

آیین سنتی «علم شوئی» و «علم بندی» با قدمتی بیش از ۳۰۰ سال مربوط به «منبر روتان» یکی از قدیمی ترین حسینیه های سیزیک و استان هرمزگان است.

,

این آیین سنتی همه ساله در روز قبل از ماه محرم و با حضور فعالان این حسینیه و علمداران و علم گردانان و جمع کثیری از عزادران حسینیه چهارده معصوم علیه السلام روستای روتان برگزار می شود و علم با آب و گلاب و عطر که نماد پاکی و روشنی است شستشو داده می شود.

,

در این آیین، «علم گردان» با آب و گلاب و عطر با فرستادن صلوات بر محمد و آل محمد(ص) و قرائت دعاهای مخصوص، علم و قسمت بالایی نقره ای آن که «سرشده» نام دارد را غسل و تطهیر می دهند.

,

پس از شستشو، علم که نمادیک از ائمه(ع) « امام حسین علیه السلام واباالفضل العباس علیه السلام است به حسینیه(منبر) برگردانده می شود و با پارچه هایی که از قبل از محل نذورات مردمی تامین شده تزیین و برای مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان مهیا می شوند.

,

, ,

سپس «سر شده» هایی که از قبل با گلاب شستشو داده می شود را بر روی علم ها نصب می کنند.

,

در این مرحله، « علم گردان» که قرار است در روزهای اول تا عاشورا در پی «تابوت وهمراهان علم» که همان سینه زنان در حرکت هستند حرکت کنند، در یک صف قرار می گیرند و کسانی که حاجت دارند برای حاجت روا شدن «نقل» و « شکلات » بر سر «علم » می ریزند.

,

از اول تادهم محرم افرادی که نذر داشته باشند، علم ها را به منزل خود دعوت می کنند و طی مراسمی و با حضور علمگردانان و سینه زنان همرا ه علم و و فعالان حسینیه به سوگواری و عزاداری می پردازند.

,

علم ها که نماد عزا هستند پس از پایان دهه محرم، پارچه های آنان باز می شود و برای محرم سال بعد در حسینیه « منبر » نگهداری خواهند شد.

,

قدمت آیین سنتی «علم شوئی» و « علم بندی» به زمان حضور شیعیان از جای جای مختلف شهرستان در روستای روتان و ساخت منبر روتان باز می گردد و ادعیه ای که در این آیین خوانده می شود نیز به دوران صفویه و سلجوقیان مربوط می شود.

,

علاوه بر روستای روتان که قدیمی ترین و باسابقه ترین علم را دارد روستاهای کوهستک، پالور، شهیدمردان، کنارجو و کرپان نیز این آیین را دارند.

,

آیین «علم شویی» و «علم بندی» در کنار آیین های سنگ زنی، سینه زنی نشسته، علم گردانی، سرغ، و تعزیه خوانی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه