اخبار داغ

«سرده کوهستان»؛ روستایی بکر با مشکلات فراوان/ بوی فاضلاب نوازش‌گر مردم روستا+تصاویر

«سرده کوهستان»؛ روستایی بکر با مشکلات فراوان/ بوی فاضلاب نوازش‌گر مردم روستا+تصاویر
هر چند حاشیه های روستای سارده کوهستان توانسته به عنوان منطقه ای بکر و ناب برای مسافران به شمار آید اما مردم این روستا با ده ها مشکل رو به رو هستند که زندگی انان را در این روستا با مشکل و خطر رو به رو کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز،  روستای سرده کوهستان در ۶۵ کیلومتری جنوب غربی بوکان با بافت قدیمی و سنگی خود به عنوان یکی از روستاهای گردشگری این شهرستان به شمار می آید که با وجود جنگل های حفاظت شده و کوه های بلند در ایام سال به ویژه فصل بهار میزبان صدها مسافر است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

هر چند حاشیه های روستای سارده کوهستان توانسته به عنوان منطقه ای بکر و ناب برای مسافران به شمار آید اما مردم این روستا با ده ها مشکل رو به رو هستند که زندگی انان را در این روستا با مشکل و خطر رو به رو کرده است.

,

در همین رابطه و در جریان حضور کاروان میز خدمت گروه های جهادی سپاه بوکان که متشکل از فرمانده سپاه، بخشدار مرکزی و جمعی از روسای ادارات به این منطقه بود، دهیار روستا طی سخنانی به تشریح وضعیت کنونی روستا پراخت و عنوان کرد: روستای سرده کوهستان با ۴۲۰ نفر جمعیت و ۸۰ خانوار با مشکلات زیادی روبه رو است هر چند خوشبختانه طی سال های گذشته شاهد خدمات بسیار زیادی نیز در این روستا بوده ایم.

,

مجیدی ادامه داد: روستا هم اکنون دارای لوله کشی آب شرب، تلفن،برق، خانه بهداشت و مدرسه است که باید این خدمات را پاس داشت.

,

وی تصریح کرد: به علت کوهستانی بودن روستا شغل اکثر مردم دامداری است که متاسفانه به علت قرق جنگل های روستا که طی ده هه های گذشته مهم ترین منبع برای چرای دام ها و همچنین منبع درآمد مردم بود زندگی مردم با مشکلات عدیده ای رو به رو شده است.

,

دهیار سرده کوهستان ادامه داد: مردم روستا در طول چند سال گذشته با احترام به درختان خود روی جنگل های حاشیه روستا برخورد و حتی شکستن درختان را حرام می دانستند ولی متاسفانه اکنون این مراتع و جنگل ها توسط اداره منابع طبیعی کلا قدغه شده است.

,

وی در ادامه با اشاره به وضعیت اسف ناک رودخانه داخل روستا نیز عنوان کرد: هم اکنون رودخانه عبوری از وسط روستا به عنوان مرکز جمع اوری فاضلاب خانگی و محل جمع اوری فضولات حیوانی روستا تبدیل شده است که این وضعیت زندگی تمامی ساکنین روستا را با خطر مواجهه کرده است.

,

مجیدی به طرح هاید روستا نیز اشاره کرد و گفت: یکی از تنها روستاهای سطح شهر بوکان که هنوز میزان پیشرفت طرح هادی ان صفر است همین روستای سرده کوهستان است که نیاز است برای این مهم چاره اندیشی شود.

,

در ادامه این نشست یکی از ساکنین روستا نیز با اشاره به مشکلات این روستا، افزود: هم اکنون خانه های در روستا وجود دارد که تنها از سنگ و کاه گل برای ساخت انان استفاده شده اما بیش از ۱۰۰ سال است که پا برجا مانده اند ولی متاسفانه مدرسه ای که ۳ سال پیش در این روستا ساخته شده اکنون حالت تخریبی به خود گرفته است.

,

بخشدار بوکان در ادامه این نشست با اشاره به وضعیت موجود روستا از آسفالت جاده روستا تا ۱۵ ابان ماه خبر دارد و گفت: برای رفع تمامی مشکلات روستا بیش از ۱ میلیارد تومان بودجه لازم است.

,

یزدان پناه ادامه داد: در سال ۸۱ و بنا به توافق مردم محلی و مسئولان منابغ طبیعی بیش از ۱۱۰ هکتار از جنگل های کمیاب زاگروسی که در این روستا واقع شده به عنوان منطقه حفاظت شده تعین و قرق شده است.

,

وی ادامه داد:بر اساس قانون چرای دام در این چنگل ها کاملا ممنوع است ولی اداره منابع طبیعی بوکان در اوائل تیر ماه و به مدت ۲ ماه مجوز برداشت میوه ها این جنگل ها برای ساکین روستا صادر کرده است.

,

یزدان پناه همچنین با اشاره به اسف ناک بهداشتی روستا نیز عنوان کرد: برای دیوار کشی مسیر رودخانه بیش از ۴۵۰ میلیون تومان لازم است تا ۸۶۰ متر دیوار ۳ متری بر روی این رودخانه ایجاد شود.

,

وی گفت: بهترین راه برای برون رفت از مشکلات بهداشتی روستا احداث چای سبتیک در کنار روستا است و همچنین حمل فضولات حیوانی به خارج از محوطه روستا.

,

بخشدار بخش مرکزی بوکان همچنین با اشاره به طرح هادی روستا عنوان کرد: تراکم روستای سارده کوهستان بسیار زیاد است و اگر ما بخواهیم طرح هادی را در این روستا اجرای کنیم باید شاهد تخریب صد درصدی خانه های روستا باشیم.

,

وی با اشاره به احداث پل جدید بر روی رودخانه وسط روستا نیز عنوان کرد: برای احداث این پل بیش از ۱۱۰ میلیون تومان پول لازم است که بودجه موجود دهیاری ۶۰ میلیون تومان است.

,

در ادامه برنامه فرمانده سپاه بوکان نیز با اشاره به امنیت پایدار در منطقه عنوان کرد: امید است با همت همه مسئولان و همچنین مردم روستا شاهد بر طرف شدن مشکلات این روستای زیبا باشیم.

,

حال با تمام این توضیحات باید دید که ایا مردم روستای دست نخرده سرده کوهستان برای یک روز نیز که شده طعم هوای پاک بدون بوی فاضلاب در روستا را می کشند یا خیر…

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه