اخبار داغ

چالش های هیات های مذهبی در ایام محرم

چالش های هیات های مذهبی در ایام محرم
در ایام محرم و عزای سالار شهیدان، هریک از مردم و هیات ها در تکاپو برپایی مراسم های ویژه این ایام قرار دارند.در ابتدای این مطلب با توجه به اهمیت موضوع لازم است نکته ای را متذکر نمایم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل سپاس ؛ در هر کنش اجتماعی با دو وجه درونی و بیرونی سرو کار داریم .آنچه که به وجه درونی و نیات افراد و هیات هاست را به صاحب این روزها می سپاریم و امیداریم که هر حرکتی در این میان خالصانه ودر جهت رضای حق باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس, .,

این روزها در هر کوچه و خیابان و در هر کوی و برزن، تکایای عزاداری بر پا شده است و هیچ دلی نیست که بی‌قرار او نباشد، لب‌ها به زمزمه درمی‌آیند، دست‌ها بر سر و سینه می‌کوبند، اشک‌ها بر گونه‌ها فرو می‌ریزد و قلب‌های شکسته حاجت‌مندانه سالار شهیدان را شفیع خود می‌خوانند.

, .,

مراسم عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) راز ماندگاری اسلام و شیعه است که قرن‌ها شیعیان و عاشقان اهل بیت (ع) همزمان با فرا رسیدن ماه محرم و صفر برای پاسداشت نهضت خونین کربلا تلاش می‌کنند و هیئت‌های مذهبی در نقطه به نقطه شهرها برپا شده است و مردم گروه گروه به مراسم عزاداری می‌روند و در غم و ماتم سالار شهیدان بر سر و سینه خود می‌کوبند.

, .,

آن چه که هویداست روندی که در بخش وسیعی از هیات ها در پیش گرفته شده، به ترسیم چهره‌ای از عزاداری منجر شده که کمترین نسبتی با اسلام ناب و غایت و هدف قیام و فلسفه عزاداری ندارد.

,

غایت و قیامی به بزرگی مقابله  و فدا شدن امام علیه السلام و خاندان برای دفعِ خطرِ از بین رفتن اسلام  و هدف و نتیجه ای به ارزش زنده نگه داشتن اسلام تا ابد؛و این ترجمان و تفسیر “انا من حسین” پیامبر(ص)است.به راستی عظیم ترین حرکت سیاسی تاریخ چه جایی در هیات های شهر دارند.

,

, ,

پاسداشت قیام کربلا و گرامیداشت نهضت عاشورا از جمله افتخارات مردم ایران است که بدون توجه به وضعیت آب و هوای کشور هر سال با شکوهتر از سال قبل آن را برگزار می‌کنند اما دشمن که همانند همیشه و در تمامی موارد نمی‌خواهد مردم برای ائمه و دین عزاداری و تلاش کنند برای کاستن از دامنه حفظ و حراست از میراث عاشورای حسینی همچنان تلاش می‌کنند و آنها از رشد بیداری جهان اسلام که تأسی از فرهنگ عاشورا دارد، واهمه دارند و تلاش می‌کنند تا زمینه تحریف و انحرافات در این فرهنگ اسلامی را فراهم سازند.

, .,

اقامه “عزای حسینی” باید به سمت بصیرت افزایی و احیای “مرام حسینی” همراه باشد.شناخت و امروزی سازی یزیدیان زمانه و اعوان آنها رسالت سنگین هیات هاست و بصیرت بخشی کاری بس سترگ است به عنوان مثال اگر بدانیم شمر جانباز صفین بود و فردی به نام ضحاک بن عبدالله که تا ظهر درکنار امام شمشیر زده بود و بعد از آن از جبهه حق گریخته بود.لذا وظیفه ذاکران حضرت سید الشهدا و وعاظ عالیقدراست که علاوه بر آنکه از آرمان عاشورا سخن می گویند به بصیرت بخشی و تبیین قیام حضرت اهتمام داشته باشند.

, .,

به نظر می رسد عدم نظارت مسئولین و جهت دهی صحیح از جانب متولیان امر زمینه ای فراهم نموده که ضریب عواملی مانند محله ومرکزیت آن یعنی مساجد؛ که باید نقش اصلی و محوری به عنوان عاملی هویت بخش باشند با کاهش ضریب مواجه شده و مولفه های قومیتی و طایفه ای چیرگی یافته اند؛ به گونه ای که شاهد آنیم در بسیاری از مساجد از برگزاری مراسمات عزاداری خبری نیست و نیز حال و روز خوشی ندارد و با استقبال درخوری مواجه نیستند.

,

در این شرایط تعدد هیات ها  نیز به این شرایط  دامن زده و در جای جای شهرستان شاهد ظهور پدیده “هر کوچه یک هیات” هستیم به طوری که در دو کوچه کنار هم دو هیات در رقابتی نفس گیر و به تعبیری در جنگ با هم قرار دارند.نتیجه آنکه عده ای راهی هیات “قبیله خود” می شوند و عده دیگر هم با توجه به افزایش کمیت هیات ها سردرگم شده و بین بقیه هیات ها سرشکن می شوند.

,

در ادامه همان طور که اشاره شد با فرو کاستن مجالس از شعور به شعار و از روحانی محوری به  محویت بخشیدن به نوحه خوان ها روبرو هستیم و به نظر می رسد باید بین مداح و نوحه خوان تمایز هایی قایل بود.در گذشته بیشتر مداح ها به صورت تخصصی مداحی را دنبال می کردند بسیاری از آنها خود شاعر بودند و شعر ،ریتم و لحن و موارد مشابه را و به شکل کاملا تخصصی دنبال می نمودند.

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه