اخبار داغ

موکب های با حس عشق و ارادت

موکب های با حس عشق و ارادت
موکب های کربلایی از جدیدترین نشانه های علاقه مردم به امام حسین (ع) است که فراگیر شدن آن نشانه عشق و ارادت تمام نشدنی به سید و سالار شهیدان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سایت سپاس در گذشته ها مساجد، حسینیه ها و هیئت های مذهبی مهمترین جایگاه ارادتمندان امام حسین (ع) در ماه محرم و صفر بود ولی هم اکنون موکب ها هم به این لیست جایگاه عشاق عاشورایی اضافه کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سایت سپاس,

فلسفه شکل گیری موکب ها خدمت رسانی به عزاداران حسینی بود و در ابتدا در ایام خاص برپا می شدند و محدودیت زمانی برپایی و تعداد اندک آنان به چشم می آمد اما این سنت حسنه به سرعت جای خود را باز کرد و هر ساله بر تعداد این موکب ها افزود می شود.

,

مهمترین ویژگی موکب ها مردمی بودن آنهاست و اگر این مردمی بودن نبود هیچگاه اینچنین گسترس نمی یافت و همین موضوع هم دلیل استقبال گسترده از موکب ها است.

,

چند سالی است که برپایی موکب ها هم در استان بوشهر چشم نوازی می کنند و جایگاه ویژه ای در میان همه یافته اند. خبرنگار سپاس به چند موکب شهر بوشهر سرکشی کرده است و مشاهدات خود را در قالب یک گزارش تقدیم شما می کند.

,

, ,

موکب های برای ابراز ارادت

, موکب های برای ابراز ارادت,

همانگونه که گفته شد تمامی خادمین امام حسین (ع) به عشق سید و سالار شهیدان به ارائه خدمات به عزاداران حسینی مشغول هستند. یکی از خادمین جوان موکب ها به خبرنگار سپاس می گوید: تاکنون موفق به زیارت کربلا نشده ام و در برنامه های محرم و صفر همیشه حضور دارم و از پارسال در کنار دوستانم به خادمی عزاداران مشغول هستیم.

,

این جوان گفت: در برگزاری مراسمی که در مسجد محل همیشه کمک می کنم اما در محرم و صفر فعالیت در موکب حال و هوایی دیگری دارد و امیدوار هستم بعد از پایان تحصیلات بتوانم به کربلا بروم.

,

, ,

موکب های خودجوش

, موکب های خودجوش,

بعضی از موکب ها وابسته به مساجد و هیئت های مذهبی هستند اما بعضی از موکب ها به صورت مردمی و خودجوش با فعالیت دوستداران امام حسین (ع) برپا می شوند و اغلب کوچک و در سطح محلات برپا می شوند اما صفای موکب های دیگر را دارند. در همه موکب ها مردم به هر طریقی که بتوانند کمک می کنند و حتی برای اجاره داربست و صندلی و سایر نیازمندهای موکب اجاره دهندگان این وسایل وقتی می فهمند برای موکب های امام حسین (ع) گاهی به صورت رایگان یا تخفیف زیاد این وسایل را اجاره می دهند.

,

یکی از مسئولین موکب های سطح بوشهر به خبرنگار سپاس می گوید: در موکب ها نوشیدنی ها و کیک و بیسکوئیت به مردم تعارف می شود که همه آنان با کمک مالی مردم تهیه می گردد یا مستقیم توسط مردم خریداری می شود و به موکب هدیه می گردد.  او می گوید: ما در موکب خود روی یک تخته وایتبرد نیازمندی هایی که داریم مثل چای و شکر و زعفران را نوشته ایم و مردم این ملزومات را خریداری می کنند و به موکب هدیه می کنند.

,

, ,

موکب ها پاتوق های عاشورایی

, موکب ها پاتوق های عاشورایی,

موکب ها به پاتوقق های عاشورایی تبدیل شده اند که پیر و جوان در آن جمع می شوند و باعث نزدیک تر شدن مردم به همدیگر می شود.  جنبه فرهنگی و تربیتی موکب ها از موضوعاتی است که شاید زیاد دیده نشود اما تاثیر زیادی در گسترش فرهنگ عاشورا دارد.

,

رعایت حق الناس در همه شرایط

, رعایت حق الناس در همه شرایط,

موکب ها برای خدمت به مردم و عاشقان امام حسین (ع) برپا می گردند و اگر مزاحمتی برای مردم ایجاد شود با هدف برپایی موکب ها در تضاد است و موکب داران و خادمین موکب رعایت قوانین جاری و اصول اخلاقی را به صورت کامل اجرا می کنند تا خدای ناکرده ناراحتی برای کسی ایجاد نشود و از مردمدار ترین تشکل های جامعه هستند.

,

, ,

ساده و بی آلایش

, ساده و بی آلایش,

 سادگی و بی آلایش بودن و دور بودن از تجمل از ویژگی های موکب ها هستند. یکی از موکب داران بوشهر به خبرنگار سپاس می گوید: موکب ها و خادمین موکب ها تنها به عشق اهل بیت و امام حسین (ع) فعالیت می کنند. سادگی و دور بودن از تجمل در برپایی و پذیرایی ویژگی موکب ها است و آنها در دام تجمل و تفاخر نیافتاده اند و تنها در خدمت بیشتر به عزاداران حسینی رقابت می کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه