اخبار داغ

حسن‌بیگی:

سفرای معتقد به ظرفیت همسایگان و آسیا انتخاب شوند/برخی سفرا به دلیل کهولت سن توان کار ندارند

سفرای معتقد به ظرفیت همسایگان و آسیا انتخاب شوند/برخی سفرا به دلیل کهولت سن توان کار ندارند
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با تأکید براینکه در شرایط جنگ اقتصادی باید سفرای توانمند و معتقد به همسایگان و حوزه آسیا انتخاب شوند، گفت: برخی سفرا بخاطر کهولت سن توان کار ندارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ابوالفضل حسن‌بیگی در گفتگو با مهر، در خصوص انتخاب نشدن سفرای ایران در کشورهای چین و هند و انتقاد برخی کارشناسان نسبت به ضعف رویکرد وزارت خارجه در این حوزه و در موضوع «دیپلماسی اقتصادی»، اظهار داشت: در گذشته وزارت خارجه برای انتخاب سفرا مجاز بود علاوه بر دیپلمات‌های این وزارتخانه، از عناصر توانمند دیگر وزارتخانه‌ها در حوزه های کنسولی و دیپلماتیک نیز استفاده کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی ادامه داد: در سال های گذشته تلاش آقای ظریف این بوده است که تا حد امکان از نیروهای خود این وزارتخانه استفاده کند، به دلیل اینکه تحصیل‌کرده دانشکده وزارت امور خارجه هستند، اما الان با دو مشکل اساسی در این حوزه مواجه شده‌اند.
,
 
,
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل اول این است که تعداد نیروهایی که آموزش دیده‌اند، بسیار محدود است و نوع جذب نیرو نیز بر اساس ضوابط وزارت خارجه نبوده، بنابراین برخی از افراد توانایی های لازم را برای اداره سفارتخانه‌ها ندارند.
,
 
,
حسن بیگی افزود: علاوه بر این، همواره از نیروهای بازنشسته و مسن استفاده کرده‌اند و این افراد نیز بعضا به دلیل کهولت سن نتوانسته‌اند، به خوبی از عهده وظایف برآیند.
,
 
,
برخی‌ مسئولان فریب هویج آمریکایی‌ها را می‌خورند
,
 
,
وی با بیان اینکه در دو سال گذشته تلاش کرده‌ایم تا قدری این رویکرد و نگاه تغییر یابد اما موفق نشده‌ایم، اظهار داشت: نگاه آقایان این است که همچنان می‌توانیم از سد رابطه با آمریکا بگذریم، لذا این نگاه باعث خوش‌بینی بیش از حد به غرب و تضعیف نگاه به شرق به ویژه نسبت به حوزه آسیا و همسایگان شده است و باعث شده بعضا فریب هم بخورند.
,
 
,
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در همین رابطه گفت: گاهی غربی ها با رفتارهای هویج‌گونه مسئولان ما را فریب می‌دهند؛ مانند ماجرای مک فارلین در دهه ۶۰ که وقتی تعدادی اسلحه و قطعات نظامی برای ما آوردند، برخی ها که نگاهشان به غرب است زبانشان دراز شد و حرف از رابطه با آمریکا زدند؛ اخیرا نیز در ماجرای برجام، رئیس جمهور سابق آمریکا همین گونه با ما رفتار کرد و هویج نشان داد اما در شرایطی که هنوز قراردادهای برجامی ما با غربی ها جدی نشده بود ترامپ با چماق از راه رسید و سیاست کثیف آمریکا را علنی کرد و این نشان می‌دهد سیاست چماق و هویج آنها تغییری نکرده و ثابت است.
,
 
,
حسن بیگی خاطرنشان کرد: اگر به تاریخ هم مراجعه کنیم، می‌بینیم که در جنگ جهانی دوم نیز اولین اقدامی که آمریکا علیه ژاپنی‌ها انجام داد، تحریم بنزین بود و سپس در شرایطی که آمریکا در آستانه شکست قرار داشت از بمب اتم استفاده کرد.
,
 
,
تلاش آمریکا برای فشار به مردم ایران در حوزه بنزین و مواد غذایی
,
 
,
وی تصریح کرد: امروز نیز استنباط آمریکایی ها این است که سلاح آنها علیه ملت ایران موثر نیست و باید در دو حوزه کمبود بنزین و مواد غذایی وارد شده و به مردم فشار بیاورند اما در این دو حوزه نیز با بن‌بست مواجه شده اند، اما تلاش می‌کنند در داخل کشور عناصری را فریب دهند تا این عناصر نیز به مردم و بدنه نخبگانی کشور القاء کنند که نمی‌توانیم با کشورهایی مانند چین، روسیه و هند و حوزه شرق آسیا رابطه بادوامی داشته باشیم.
,
 
,
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: این در حالی است که کشورهایی مانند روسیه، چین و هند به دلیل نیاز متقابل با ما دارند کار می‌کنند و حتی کشوری مانند چین به تدریج قدرت اقتصادی اول جهان شده و کشور دو سه دهه قبل نیست.
,
 
,
نداشتن سفیر در کشورهای راهبردی پیام خوبی ندارد
,
 
,
حسن بیگی تصریح کرد: این قبیل نگاه‌ها باعث شده تا در انتخاب سفرا با کندی و تعلل پیش بروند، در حالی که به جنگ سخت اقتصادی نزدیک می‌شویم و لازم است سفرای توانمند و معتقد به ظرفیت‌های همسایگان و آسیا انتخاب و اعزام شوند.
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: البته وزیر و مسئولان وزارت خارجه معتقدند خلاء وجود سفرا را می‌توانند از طریق بقیه کادر سفارتخانه تامین کنند، در حالی که این نگاه درست نیست و نداشتن سفیر در یک کشور مخصوصا کشوری که شریک راهبردی و تجاری برای ما محسوب می‌شود، پیام خوبی ندارد و لازم است که در بالاترین سطح روابط را دنبال کنیم.
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه