اخبار داغ

نگاهی به آئین‌های میناب در ماه محرم/ میناب شهر عاشقان ثارالله

نگاهی به آئین‌های میناب در ماه محرم/ میناب شهر عاشقان ثارالله
میناب از جمله‌ مناطقی در هرمزگان و جنوب کشور است که در دهه نخست محرم و سایر روزهای این ماه و ماه صفر از رسوم و آیین‌های زیادی برخوردار است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ میناب با مردمی ولایتمدار و شیعه، میراث‌دار فرهنگ عاشورایی است که عزاداران حسینی در این منطقه در ماه محرم به ویژه روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی با برپایی آئین‌های ویژه و متعددی، سالروز شهادت حضرت امام حسین (ع) امام سوم شیعیان جهان و یاران وفادارش را گرامی می‌دارند که هر کدام در نوع خود بیان‌کننده بخشی از فلسفه و نهضت عاشورا، اهداف آن و ظلم دشمنان دین است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  هرمز,

عشق مردم میناب به اهل بیت (ع) و به ویژه پیشوای سوم شیعیان به‌گونه‌ای است که همه ساله با فرا رسیدن ماه محرم آیین‌های عزاداری برای سید و سالار شهیدان در سراسر این شهرستان با شور و حرارت خاصی برگزار می‌شود.

,

مردم خداجوی و مومن میناب هر ساله همزمان با ماه محرم ماه عزای حضرت سیدالشهدا پیمان و میثاق خود را در قالب آئین‌های عزاداری، با اهل بیت عصمت و طهارت مستحکم‌تر می‌کنند.

,

با گذشت قرن‌ها از واقعه جانسوز کربلا و شهادت امام حسین (ع) و یاران وفادارش، نه تنها از اهمیت و جایگاه این واقعه کاسته نشده است، بلکه هر چه می‌گذرد، پیام عاشورا گسترده‌تر و آیین‌های عزاداری در این خطه از میهن اسلامی با شور و درک بیشتری برگزار می‌شود.

,

برخی از این آیین‌ها از دیرباز همواره در میان مردم این منطقه مرسوم بوده و برخی دیگر نیز در سال‌های اخیر و با ابتکار جوانان و محبان اهل بیت راه‌اندازی شده است.

,

از آئین علم پیغمبر (ص) که با قدمت بیش از 370 سال هنوز از جایگاه بالایی در امور مذهبی هرمزگان برخوردار است به گونه‌ای که در روز پنجم محرم هر سال بسیاری از افراد برای شرکت در این مراسم از استان‌های همجوار و کشورهای همسایه به میناب سفر می‌کنند گرفته تا محرما که نوعی سوگواری و اعلام آمادگی برای استقبال از عاشورا و عزاداری شهدای کربلاست و از شب اول تا سوم محرم در نقاط مختلف میناب برگزار می‌شود.

,

چَک چَکو(سنگ زنی) که عزاداران به جای سینه زنی همراه با نوحه به صورت تک ضرب و یک ضرب دو سنگ که در دو دست هر کدام از آنها است را به هم می زنند همگی از شیوه‌های عرض ارادت مردم این منطقه به امام حسین (ع) و یاران با وفای آن حضرت است که هر سال با شور بیشتری برگزار می‌شود.

,

برپایی تعزیه و شبیه‌خوانی نیز از دیگر مراسم مینابی‌ها در پاسداشت حرمت شاه شهیدان و یاران با وفای آن حضرت است که از ابتدای ماه محرم تا عصر عاشورا در اکثر روستا و مناطق میناب برگزار می‌شود.

,

مشهورترین مجالس تعزیه در میناب به روستاهای گورزانگ، کریان، نصیرایی، تیرور، شاه منصوری، بلیلی و محله خلفی تعلق دارد.

,

اکثر نسخ تعزیه در میناب و توابع متعلق به حسینعلی قضایی شاعر و مرثیه سرای شهیر جنوب کشور است.

,

در میناب شبیه‌خوانان تعزیه برای تشخیص شخصیت‌ها توسط بیننده از لباس‌هایی با رنگ‌های مختلف استفاده می‎کنند چنانچه رنگ سبز و سفید را معمولاً کسانی که نسخه اولیا می‌خوانند می‏‌پوشند و سرخ مخصوص سپاه اشقیا است و برای شخصیتی مثل حُر از رنگ زرد استفاده می‏‌شود.

,

پخت حلیم نذری نیز از دیگر مراسمی است که در میناب سابقه دیرینه دارد به‌گونه‌ای که پس از تهیه و خرید و تمیز کردن مخلّفات آن، کار پخت حلیم از غروب ششم محرم توسط عده‌ای از عاشقان ائمه اطهار (ع) که اغلب افراد مسن و از پیرغلامان ابا عبدالله الحسین (ع) هستند آغاز و تا سحرگاه هفتم ادامه دارد.

,

حلیم نذری در میناب و روستاهای آن در جوار حسینیه‌ها و مساجد پخت می‌شود و صبح هفتم محرم بین مردم و عزاداران توزیع می‌شود.

,

مردم میناب به غذا و حلیم نذری اعتقاد قوی دارند و معقد هستند هر کس ذره‌ای از آن را تناول کند به برکت نام اهل بیت از گزند حوادث و بیماری‌ها حفظ می‌شود و در امان می‌ماند.

,

در روز نهم محرم دسته‌های عزاداری و هیئت‌های مذهبی که از نقاط مختلف میناب به مرکز این شهر آمده‌اند به شکلی منظم و خاص با حضور در بلوار امام خمینی (ره) مسیر مسجد ابوالفضل (ع) پاکوه تا مسجد جامع امام خمینی (ره) را با سینه زنی و زنجیر زنی طی می‌کنند و سپس در محفل سخنرانی شرکت می‌کنند.

,

آئین روز عاشورا در میناب دیدنی، پرشور و کم نظیر است، در این روز به گونه‌ای خیابان‌های میناب مملّو از خیل مشتاقان اباعبدالله و آراسته به شور و شعور علاقمندان به مکتب سید الشهدا و عزاداران امام سوم شیعیان و یاران با وفایش می‌شود که گویی در این منطقه هیچ انسانی که عاشق حسین (ع) نباشد وجود ندارد.

,

کاروان نمادین کربلا نیز از حسینیه امام رضا (ع) محله بی بی نازنینی واقع در بلوار آل محمد (ص) در حالی که دسته‌جات و هئیت‌های سینه زن و زنجیر زن و سیل خروشان جمعیت عزادار که همه یکپارچه سیاه پوش هستند در پشت سر آن قرار دارد حرکت می‌کند و با طی بلوار بسیج، بلوار امام خمینی (ره) به سمت میدان شهدا و از آنجا به میدان استقلال و ماتم قلعه (حسینیه رسول الله) و در نهایت به مسجد لب رودخانه واقع در بلوار ساحلی محل اصلی اجرای مراسم ویژه روز عاشورا می‌رسد.

,

این مراسم تداعی‌کننده و بیانگر حماسه خونین ظهر عاشورا و ظلم و جفای سپاه یزیدیان نسبت به خاندان پیامبر اسلام (ص) و فرزندان آن بزرگوار است به گونه‌ای است که انسان را در خود غرق می‌کند و ایثار، شهادت و مظلومیت خاندان عصمت و طهارت را به صحنه می‌کشد.

,

مراسم روز عاشورا در میناب با آتش زدن خیمه‌ها به پایان می‌رسد و در سال‌های اخیر با توجه به توصیه علما و مراجع دینی، برپایی نماز جماعت ظهر عاشورا نیز مورد توجه قرار گرفته که علاوه بر شهر میناب در بسیاری از بخش‌ها و روستاهای این شهرستان برگزار می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه