اخبار داغ

به مناسبت هشتم محرم؛

کودک شیرخواره‌ای که آغوش پدر برای همیشه آرامید

کودک شیرخواره‌ای که آغوش پدر برای همیشه آرامید
در محل دفن حضرت علی اصغر (ع) دو مکان بیان شده‌است اولین قول بر سینهٔ امام حسین (ع)  و دومین قول در کنار شهدای کربلا در نزدیکی ضریح امام حسین (ع) به خاک سپرده شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛عبدالله بن حسین معرف به علی اصغر نام کوچک‌ترین فرزند حسین بن علی است که مادرش رباب بنت امرئ القیس می‌باشد علی اصغر که در ۱۰ رجب سال ۶۰ هجری در مدینه متولد شده و در ۱۰ محرم سال ۶۱ هجری در شش ماهگی در کربلا شهید شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

علی اصغر یکی از چند نفری است که در بین شیعیان به باب‌الحوائج معروف می‌باشند.

روایت شهادت
در روز عاشورا در کربلا علی اصغر شیرخوار بود و از تشنگی بی تاب شده بود حسین بن علی او را به میدان جنگ می‌برد و او را بر دو دستان خود قرار می‌دهد و می‌گوید.

از یاران و فرزندانم، کسی جز این کودک نمانده‌است. نمی‌بینید که چگونه از تشنگی بی تاب است؟ اگر مرا رحم نمی‌کنید حداقل به این کودک رحم کنید.

در این حال در بین سپاهیان عمر سعد تشکیک ایجاد شد که ما برای جنگیدن با کودکان نیامده‌ایم در این حال عمر سعد به حرمله دستور داد که با تیر سه شعبه کودک را بکشد و در این حین که حسین بن علی در حال گفتگو بود تیری از کمان حرمله آمد و گوش تا گوش حلقوم علی اصغر را درید، حسین بن علی خون گلوی او را گرفت و به آسمان پاشید.

در تاریخ یعقوبی آمده‌است: نوزادی را که در همان هنگام به دنیا آمده بود به دست آن حضرت دادند. پس در گوش او اذان گفت و کام او را برمی‌داشت که تیری در گلوی کودک نشست.
حسین (ع) تیر را از گلوی کودک کشید و او را به خونش آغشته می‌کرد و می‌گفت: «به خدا سوگند که تو از ناقه برای خدا گرامی‌تری و محمد (ص) از صالح برای خدا گرامی‌تر.»

زیارت منسوب به ناحیه مقدسه
در زیارت ناحیه مقدسه تنها عبارت «أَلسَّلامُ عَلَی الرَّضیعِ الصَّغیرِ»به معنی «سلام بر آن شیر خوارِ کوچک» آمده؛ ولی در کتاب المزارمحمد بن مشهدی و کتاب اقبال سید بن طاووس در زیارت منسوب به ناحیه مقدسه به سال ۲۵۲ ه‍.ق چنین آمده‌است:
سلام بر عبدالله پسر حسین، کودک شیرخوار تیر خوردهٔ به زمین افتادهٔ به خون غلتیده که خونش به آسمان بالا رفت و در آغوش پدرش به وسیلهٔ تیر ذبح شد. خداوند تیرانداز و پژمرده کننده‌اش «حرملة بن کاهل اسدی» را لعنت کند.

مزار حضرت علی اصغر(ع)
در محل دفن حضرت علی اصغر (ع) دو مکان بیان شده‌است اولین قول بر سینهٔ امام حسین (ع)  و دومین قول در کنار کشته‌شدگان کربلا در نزدیکی ضریح امام حسین (ع) به خاک سپرده شده است.

,
,
, روایت شهادت,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, زیارت منسوب به ناحیه مقدسه,
,
,
,
, مزار حضرت علی اصغر(ع),
,

 

,

آیین تاریخی شیرخوارگان حسینی

, آیین تاریخی شیرخوارگان حسینی,

همایش شیرخوارگان حسینی آئین سوگواری به یاد کودکانی است که در روز عاشورا به شهادت رسیده‌اند. این مراسم در صبح روز اولین جمعه ماه محرم هر سال در مساجد، حسینیه‌ها و تکایای شهرهای ایران و برخی کشورهای جهان برگزار می‌شود.

,

 مادران در صبح اولین جمعه محرم، به همراه کودکان شیرخوار خود با لباس، روسری و پیشانی بند سبز به مراسم می‌آیند و شرکت کنندگان بعد از تلاوت قرآن و سخنرانی، به عزاداری علی اصغر شهید شش ماهه کربلا می‌پردازند و گهواره نمادین او را در مجلس می‌گردانند.

,

مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) برای برگزاری این آئین تشکیل شده است و مراسم شیرخوارگان حسینی برای اولین بار در تهران در سال ۱۳۸۲ برگزار شد و در سال‌های بعد در سایر شهرها و کشورهای جهان برگزار می‌شود.

, مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) برای برگزاری این آئین تشکیل شده است و مراسم شیرخوارگان حسینی برای اولین بار در تهران در سال ۱۳۸۲ برگزار شد و در سال‌های بعد در سایر شهرها و کشورهای جهان برگزار می‌شود.,

 این همایش در کشورهای مختلف جهان مانند ایران، عراق، عربستان، بحرین،‌ کویت، سوریه، لبنان، کانادا، آمریکا، دانمارک، فرانسه، استرالیا، سوئد، تایلند و... برگزار شد. به طور مثال بنابر آمار، در سال ۱۳۹۳ش به طور همزمان در ۲۵۰۰ نقطه از ایران و ۲۳۰ نقطه از جهان همایش شیرخوارگان اجرا شد.

,  این همایش در کشورهای مختلف جهان مانند ایران، عراق، عربستان، بحرین،‌ کویت، سوریه، لبنان، کانادا، آمریکا، دانمارک، فرانسه، استرالیا، سوئد، تایلند و... برگزار شد. به طور مثال بنابر آمار، در سال ۱۳۹۳ش به طور همزمان در ۲۵۰۰ نقطه از ایران و ۲۳۰ نقطه از جهان همایش شیرخوارگان اجرا شد.,

 

,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه