اخبار داغ

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین:

محدودیت اراضی و کمبود آب از مشکلات اصلی احداث پارک‌ها است

محدودیت اراضی و کمبود آب از مشکلات اصلی احداث پارک‌ها است
مدیرعامل سازمان فضای سبز و پارک های شهرداری قزوین گفت: محدودیت اراضی که به فضای سبز اختصاص داده شده و کمبود منابع آبی از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مظفری مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین در گفت‌وگوی اختصاصی با  شاخص، اظهار کرد: مساحت کل فضای سبز شهر قزوین ۶۱۰ هکتار است که شامل ۲۸۰ هکتار فضای سبز داخل شهر و ۳۳۰ هکتار پارک کوهستانی باراجین می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص,

وی با بیان اینکه سرانه فضای سبز شهر قزوین حدود ۱۴/۶ به ازای هر متر مربع است افزود: ۶۵  پارک در سطح شهر قزوین داریم که مساحت آن‌ها از ۶ هکتار تا ۸۰۰متر متغیر است و برخی از این پارک‌ها هم باغچه‌های محلی محسوب می‌شوند.

,

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین گفت: فرایند ساخت پارک به این صورت است که توسط شهرداری منطقه یک قطعه زمین با کاربرد فضای سبز تملک شده و زیرساخت‌های عمرانی آن انجام می‌شود و بحث مبلمان، برقف کاشت و آبیاری فضای سبز توسط سازمان پارک‌ها و فضای سبز صورت می‌گیرد.

,

بیش از ۹۵ درصد فضای سبز شهری قزوین توسط آب خام آبیاری می‌شود

, بیش از ۹۵ درصد فضای سبز شهری قزوین توسط آب خام آبیاری می‌شود,

این مسئول به اشاره به اختصاص شبکه مستقل آب خام برای آبیاری فضای سبز شهری تشریح کرد: تعدادی چاه در سطح قزوین داریم که به علت آلودگی قابل استفاده برای شرب نیست که این منابع را برای آبیاری فضای سبز اختصاص داده‌ایم.

,

 

,

وی افزود: بیش از ۹۵ درصد فضای سبز شهری قزوین توسط آب خام آبیاری می‌شود و ۵ درصد دیگر هم مربوط به آب شرب و سرویس‌های بهداشتی پارک‌ها است که از آب شیرین تامین می‌شود.

,

مظفری توضیح داد: طبق استانداردها سرانه هر فرد برای فضای سبز عمومی به استثنای فضای سبز خصوصی باید ۷تا ۱۲ متر مربع باشد؛ به عنوان مثال ۲۵۰۰ هکتار باغستان سنتی قزوین جزو فضای سبز خصوصی محسوب می‌شود اما تاثیرات اکولوژیک خود را دارد.

,

این مسئول با بیان اینکه سرانه فضای سبز در هر منطقه‌ای متفاوت است، ابراز کرد: فضاهای سبز تفرجی در شهر قزوین بسیار کم است و علت آن هم مربوط به پراکنش نامناسب فضای سبز شهری است.

,

وی خاطرنشان کرد: در برخی از بخش‌ها به خصوص در جنوب شهر قزوین به دلیل بافت متراکم و قدیمی، از فضای سبز خوبی برخوردار نیستند.

,

محدودیت اراضی و کمبود منابع آبی از مشکلات اصلی احداث پارک است

, محدودیت اراضی و کمبود منابع آبی از مشکلات اصلی احداث پارک است,

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین ادامه داد: علی رغم اینکه سرانه فضای سبز قزوین بالاتر از استاندارد است اما با توجه به شرایط زیست محیط،  آلودگی و تغییرات آب و هوایی که در جهان و کشور رخ داده است منجر به این شده که وضعیت خوبی در حوزه فضای سبز نداشته باشیم.

,

مظفری با بیان اینکه همگام با گسترش شهرها و افزایش جمعیت باید فضای سبز هم گسترش یابد ابراز کرد: محدودیت اراضی که به فضای سبز اختصاص داده شده و کمبود منابع آبی از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم.

,

وی با اشاره به مدیریت مصرف بهینه آب تشریح کرد: برای مصرف بهینه آب، بر نحوه آبیاری‌ فضای سبز شهر که توسط کارگران و پیمانکاران انجام می‌شود کنترل و نظارت بیشتری را ایجاد کرده و در این راستا کلاس‌های آموزشی برگزار کردیم.

,

این مسئول اذعان داشت: در بسیاری از مکان‌هایی که آبیاری به صورت غرق آبی انجام می‌گرفت امروز به روش قطره‌ای تغییر کرده است و همچنین نوع کاشت‌ها را تغییر داده و از کشت گیاهان پرآبی مانند چمن در نقاط غیر ضروری شهر اجتناب کرد‌ه‌ایم.

,

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: در راستای مدیریت آب امسال سطح گل کاری تابستانه را کاهش دادیم و در برخی مناطق به جای چمن از گیاهان کم آب استفاده کردیم و در مناطقی که فضای سبز جدید احداث می‌کنیم یا کشت چمن را حذف کرده‌ایم و یا متراژ آن را کاهش داده‌ایم.

,

کوتاهی عوامل و کارگران در آبیاری یکی از دلایل هدررفت آب است

, کوتاهی عوامل و کارگران در آبیاری یکی از دلایل هدررفت آب است,

وی عنوان کرد: کوتاهی عوامل و کارگران در آبیاری یکی از دلایل هدررفت آب است که باید مراقبت‌های بیشتری داشته باشیم و بخش دیگر هدررفت آب مربوط به مسائل زیر ساختی است که در حال ترمیم آن هستیم.

,

مظفری اظهار کرد: یکی دیگر از مسائلی که باعث هدررفت آب شده و در آبیاری فضای سبز اخلال ایجاد می‌کند‌ مربوط به اتفاقات و خساراتی است که از سوی برخی از  شهروندان وارد می‌شود.

,

 

,

این مسئول بیان کرد: مشکلی در زمینه اعتبارات نداریم و وظایف خود را به مسائل اقتصادی گره نزده‌ایم و سعی می‌کنیم  کارها را با دقت وسرعت انجام دهیم

,

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین با اشاره به وظایف این سازمان و اقدامات صورت گرفته در سال جاری ابراز کرد: احداث فضای سبز شهری، بازپیرایی فضای سبز، راه‌اندازی شبکه مستقل آب خام در سطح شهر، سم پاشی و مبارزه با آفات،  گل کاری بهاره و تابستانه، هرس، عملیات حفظ و نگهداری، پاسخگویی به سوالات و پیام‌های شهروندان در سامانه ۱۳۷ از جمله وظایفی است که بر عهده داریم.

,

وی ادامه داد: احداث و نوسازی زمین‌های بازی کودکان از ۳سال پیش شروع شده و وسایل بازی از جنس پلی اتیلن و کف‌پوش‌های گرانوله با استاندارد سقوط از ارتفاع است و سعی کردیم ایمنی و استاندارد لازم را برای کودکان داشته باشد.

,

این مسئول یادآور شد: سنوات گذشته بیشتر شاهد آفات بیشتری بودیم اما امسال با توجه اقدام به موقع برای سم پاشی و میزان مناسبی که مصرف شد، حداقل آفت مکنده را در سطح شهر شاهد بودیم.

,

مظفری تصریح کرد: بحث نگهداری، اجرا و احداث فضاهای سبز به بخش خصوصی برون سپاری شده است.

,

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین افزود: با توجه به توسعه شهر و ساخت و سازها، جابجایی درختان را در دستور قرار دادیم و در پروژه‌‌هایی که نیاز به قطع درخت بود، اقدام به جابجایی آن‌ها کردیم.

,

وی در ادامه گفت: در حال حاضر در تمامی عملیات‌های عمرانی که در سطح شهر صورت می‌گیرد اقدام به انتقال درختان کهنسال می‌کنیم.

,

این مسئول خاطرنشان کرد: اجرای کمیسیون ماده ۷ که مربوط به جرایم شهروندان درخصوص قطع درختان است از دیگر وظایف سازمان به شمار می‌رود.

,

احداث دو بوستان آلاله و مجاهد در سال جاری

, احداث دو بوستان آلاله و مجاهد در سال جاری,

مظفری تشریح کرد: در سال جدید دو بوستان آلاله با ۸ هزار متر مربع مساحت و بوستان خیابان مجاهد ۳ هزار متر مربع مساحت احداث شد.

,

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین با اشاره به کاشت ۳هزار و ۵۰۰ متر مربع چمن در سال جدید افزود: کاشت ۲۷۰۰ اصله درخت را از ابتدای سال جدید تا پایان تیرماه داشتیم و ۱۲ هزار و ۶۵۰ درختچه هم در نقاط مختلف شهر قزوین کاشته شد.

,

وی اضافه کرد: ۱۶۰۰ بوته گل فصلی در سال جدید کشت شد و فضای سبز ۸ بلوار بازپیرایی شده است؛ همچنین در حوزه بازپیرایی ۲۳۰۰ اصله درخت و۱۱ هزار و ۸۰۰ درختچه کشت شد.

,

این مسئول با بیان اینکه امسال ۴ بازیگاه جدید در پارک‎ها ساخته شده است یادآور شد: ۱۱بوستان در سال گذشته بازپیرایی شد و تعدادی هم امسال به صورت جزئی و کلی بازپیرایی خواهد شد.

,

مظفری با اشاره به نوسازی ۲بازیگاه در سال جدید اضافه کرد: استانداردسازی و ایمن سازی بستر بازیگاه‌ها در ۶ بوستان شهر قزوین انجام شده است.

,

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین گفت: در سال جاری تعویض و ایمن سازی کف‌پوش بازیگاه‌ها به متراژ ۲ هزار و ۴۰۰ متر انجام شده است.

,

 

,

وی اضافه کرد: در ۴ ماهه ابتدای امسال۱۱۷۵ متر مربع نصب کف‌پوش در پارک‌های فرسوده اجرا شده است و ۵ ست کامل وسایل بازی و دو دستگاه تاپ در پارک‌ها نصب گردید.

,

این مسئول توضیح داد: در مورد کمبود وسایل بازی با دو مشکل پراکنش نامناسب فضاهای سبز تفرجی و میزان تراکم و استقبال مردم در یکسری پارک‌های محدود در سطح شهر مواجه هستیم.

,

شهرداری‌ها باید بستر مناسب برای احداث بازیگاه را ایجاد کنند

, شهرداری‌ها باید بستر مناسب برای احداث بازیگاه را ایجاد کنند,

مظفری تصریح کرد: شهرداری‌ها باید بستر مناسب برای احداث بازیگاه را ایجاد کنند تا بتوانیم بهره‌برداری کنیم.

,

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین گفت: بازیگاه به عنوان قسمتی از فضای سبز باید از استاندارد خاصی برخوردار باشد که نباید از این میزان تجاوز کند.

,

وی با بیان اینکه قزوین جزو شهرهای استاندارد در زمینه بازیگاه‌ها است تشریح کرد: استانداردهای مختلفی در خصوص تولید، نصب و بهره برداری وسایل بازی وجود دارد که باید رعایت شود.

,

این مسئول عنوان کرد: باتوجه به استانداردسازی که امسال در پارک‌ها صورت گرفته است شاهد کاهش حوادث نسبت به سال قبل بوده‌ایم.

,

مظفری خاطرنشان کرد: در ۴ماهه ابتدای سال ۳۵ پرونده در کمیسیون ماده ۷ مطرح گردید و ۵ مورد منجر به تشکیل پرونده در مراجع قضایی شد که شامل تخریب فضای سبز و قطع درختان بود.

,

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین یادآور شد: توسعه سیستم آبیاری قطره‌ای در  ۲۱ مسیر شهر قزوین انجام شده که در میزان مصرف آب و کیفیت آبی که به گیاهان می‌رسد، تاثیر داشته است.

,

 

,

وی با بیان اینکه از ۲ قنات جهت آبیاری فضای سبز شهر استفاده می‌شود افزود: در ۸هزار و ۹۰۰ متر از فضای سبز شهر قزوین سیستم آبیاری بارانی توسعه یافته است.

,

این مسئول گفت: قنات آخوند یکی از مهمترین قنات‌ها است که برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود و در راستای احیای آن ۲۰۰ متر مکعب افکن برداری و ۲۰۰ متر مکعب هم لای‌روبی شده و بازکنی ۱۰۰۰ متر از مسیر قنات را در دست اجرا داریم.

,

مظفری بیان کرد: بخشی از مسیرهای شهر توسط تانکر آبیاری می‌شود که به چراغ‌ “ال ای دی” و “جی پی اس” مجهز هستند تا تحت کنترل و نظارت بهتری قرار گیرند.

,

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین افزود: حدود ۵۴۰ هزار لیتر سم پاشی در اردیبهشت ماه سال جاری در سطح شهر انجام شد که تاثیر قابل توجهی در کاهش آفات داشت.

,

وی با بیان اینکه چمن زنی ۲ تا ۴ بار در ماه بسته به شرایط آب و هوا در بهار و تابستان انجام می شود گفت: علاوه بر هرس پاییزه که هر فصل انجام می‌شود یک هرس سبز هم داریم که در حداقل میزان صورت می‌گیرد تا بیشترین سطح فضای سبز را داشته باشیم.

,

این مسئول با اشاره به ۸و نیم میلیون متر چمن‌زنی در سطح شهر عنوان کرد: حدود ۶هزار اصله درخت و گیاهان پرچینی به طول ۱۱۵هزار متر  در سطح شهر هرس شده است و همچنین ۳ دوره علف زنی به متراژ ۳۸۶ هزار متر داشتیم.

,

مظفری با بیان اینکه ۱۸هزار و ۷۰۰ متر مربع بازیگاه حفظ و نگهداری می‌شود عنوان کرد: ۲۸۰ هکتار فضای سبز شهر قزوین و ۷۰ هکتار کمربند سبز توسط ۶ پیمانکار انجام می‌شود که ۹ ناظر بر اجرای آن نظارت دارند.

,

وی با اشاره به سرویس‌دهی به ۸ باب نمازخانه در پارک‌های سطح شهر ابراز کرد: تمامی سرویس‌های بهداشتی سطح شهر که ۴۶ باب و ۳۰۸ چشمه است توسط سازمان پارک‌ها و فضای سبز سرویس‌دهی و نگهداری می‌شود که ماهیانه ۴۵ میلیون تومان هزینه به دنبال دارد.

,

درخت‌های چنار به علت گرمای بی سابقه از قزوین کوچ می‌کنند

, درخت‌های چنار به علت گرمای بی سابقه از قزوین کوچ می‌کنند,

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین در خصوص علت خشک شدن درختان چنار شهر قزوین گفت: امسال یکی از سال‌های منحصر به فرد شهر قزوین به لحاظ دمایی در فصل تابستان بود.

,

 

,

وی بیان کرد: با توجه به اینکه به طور متمادی دمای بین ۳۸تا ۴۰ درجه را در شهر قزوین تجربه کردیم، این موضوع درختان چنار را تحت تاثیر قرار داد.

,

مظفری عنوان کرد: درخت چنار به لحاظ فیزیولوژی گیاهی برای مناطق معتدل مناسب است و مناطق گرمسیر برای این گونه مناسب نیست.

,

این مسئول خاطرنشان کرد: در سال‌های قبل هم درختان چنار قزوین در تابستان یک خزانه تابستانه به مدت یک هفته را داشتند اما امسال به واسطه طولانی شدن موج گرما این خزان به صورت گسترده‌تر مشاهده می‌شود.

,

وی تصریح کرد: اگراین تغییرات آب و هوایی ادامه داشته باشد به مرور درختان چنار از شهر قزوین کوچ خواهند کرد.

,

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین گفت: در حال حاضر ازکاشت درخت چنار در سطح شهر اجتناب می‌کنیم و گونه‌های مقاوم به گرما و سرما را جایگزین ان کرده‌ایم.

,

مظفری در پایان با اشاره به ارائه مشاوره در خصوص کاشت گیاهان به شهروندان افزود: شهروندان می‌توانند از طریق پل ارتباطی سامانه ۱۳۷ شهرداری و ۳۳۲۲۷۰۰۶ سازمان پارک‌ها با ما در ارتباط باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه