اخبار داغ

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان قزوین خبر داد؛

آغاز غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ ساله از آبان ماه

آغاز غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ ساله از آبان ماه
معاون امور پیشگیری بهزیستی استان قزوین از آغاز طرح غربالگری بیناسنجی کودکان 3 تا 6 سال از ابتدای آبان خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ زهرا غلامرضایی معاون امور پیشگیری بهزیستی استان قزوین در گفت‌وگو با  شاخص، از آغاز طرح غربالگری بیناسنجی کودکان ۳ تا ۶ سال از ابتدای آبان خبر داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص,

وی افزود: طرح غربالگری بینایی تنبلی چشم نزدیک به ۲۴ سال است که در کشور اجرا می‌‌شود و طبق مطالعات انجام گرفته شیوع بروز این مشکل هنگام شروع این برنامه۲ الی پنج درصد بود که شایع ترین علل کم بینایی و نابینایی بود و هم اکنون با سیاست‌های پیشگیرانه این مهم به حداقل کاهش یافته است.

,

این مسئول خاطرنشان کرد: در گذشته این طرح از ابتدای آبان آغاز و تا پایان ماه آبان ادامه داشت اما طی چندین سال اخیر این طرح به صورت یک برنامه از اول فروردین تا پایان اسفند در پایگاه‌های ثابت بینایی سنجی صورت می گیرد.

,

غلامرضایی خاطرنشان کرد: این برنامه به صورت طرح از اول آبان آغاز خواهد شد که متناسب با افزایش تعداد متقاضیان تعداد پایگاه‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند و به صورت گسترده در سطح استان انجام می‌شود.

,

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان قزوین  ابراز کرد: بر این اساس به محض اینکه کودکان تحت غربالگری این طرح قرار می گیرند با توجه به نتایج بدست آمده، سالم و یا مشکل دار به دقت مورد رصد قرار می گیرند.

,

وی اضافه کرد: در صورت نیاز خدمات توسط اپتومتریست ها و در موارد لازم نیز به متخصصان چشم پزشک ارجاع می شوند تا از شدت بروز نابینایی جلوگیری شود.

,

این مسئول تشریح کرد: سال گذشته ۱۰۰ پایگاه و ۱۵۰ مربی آموزش دیده به صورت سیار و ثابت در سطح شهرستان‌ها فعالیت می کردند و برای اجرای این طرح در سطح روستا به صورت سیار مراجعه کرده و با همکاری دهیار و بخشدار کودکان را معاینه می‌کنیم.

,

غلامرضایی با بیان اینکه سال گذشته ۷۸ و نیم درصد پوشش شهری و روستایی داشتیم، یادآور شد: طبق آمار سال گذشته ۶۷ هزار و ۷۱۳ کودک مشمول داشتیم که ۵۳ هزار و ۱۶۲ کودک مورد معاینه قرار گرفتند.

,

وی اضافه کرد:سال گذشته ۴ هزار و ۲۹۳ نفر مشکوک شناسایی شد که از این تعداد حدود ۳ هزار و ۸۰۰ نفر به بینایی سنجی ارجاع داده شدند.

,

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان قزوین ابراز کرد: طبق آمار مراکز بیناسنجی از میزان مراجعات ۴۵۰ نفر مبتلا به تنبلی چشم و حدود هزار نفر نیز مبتلا به بیماری چشمی بودند که تحت درمان قرار گرفتند.

,

غلامرضایی بیان کرد: هدف طرح غربالگری بینایی سنجی تنبلی چشم است اما همزمان بیماری های چشمی دیگر نیز شناسایی می‌شوند.

,

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان قزوین در مورد اهمیت این طرح در جهت پیشگیری از معلولیت بینایی کودکان ٣ تا ۶ سال گفت: با توجە بە اینکە وضعیت بینایی کودک در سن ۶سالگی تثبیت می‌شود از والدین تقاضا می‌شود با مراجعە بە مراکز بهداشت و مهدکودک‌های سطح شهرستان از وضعیت بینایی کودکان خود اطمینان حاصل کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه