اخبار داغ

شاعر و تصنیف‌سرای قزوینی:

شاعر و مداح باید مسائل و معضلات جامعه را انعکاس دهد/ نباید از موضع ضعف به قیام سیدالشهدا بپردازیم

شاعر و مداح باید مسائل و معضلات جامعه را انعکاس دهد/ نباید از موضع ضعف به قیام سیدالشهدا بپردازیم
سید جلال میرعسگری گفت: شاعر و مداح باید به روزگار و جامعه‌اش توجه کند و مسائل جامعه را در شعر خود منعکس کند و هیئت باید مسائلی که در محله، شهر و کشورش می‌گذرد را انعکاس دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛ سید جلال میرعسگری متولد 1371 در قزوین است، وی از سال 88 به صورت تخصصی وارد عرصه مداحی و روضه‌خوانی شده‌ و از سال 90قدم به عرصه شعر گذاشته‌است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  صبح قزوین,


میرعسگری دارای مدرک کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق از دانشگاه امام صادق(ع) تهران و دانشجوی مقطع دکتری همین رشته در دانشگاه فردوسی مشهد است.

این شاعر آئینی در هیئت‌هایی از جمله هیئت خیمه‌العباس، منتظران ظهور و دیگر هیئت‌ها مداحی می‌کند، با حوزه علمیه قزوین همکاری دارد و به فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغی و تربیتی نیز مشغول است. 

در ادامه مصاحبه صبح قزوین با این شاعر برجسته استان را می‌خوانید:

صبح قزوین: شعر عاشورایی چه مولفه‌هایی دارد؟ 
میرعسگری:شعر عاشورایی مولفه‌های گوناگونی دارد، یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها این است که این شعر باید اهداف، فلسفه و ماهیت قیام عاشورا را پوشش دهد. امام حسین(ع) فرمودند؛ من برای اصلاح امت جدم و امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم، بنابراین این محور باید در شعر نیز گنجانده شود.

صبح قزوین: چه انحرافاتی در بیان ماهیت قیام عاشورا رخ می‌دهد؟
میرعسگری: نباید قیام عاشورا را صرفا با موضع ضعف و مورد ظلم قرار گرفتن، به شهادت رسیدن امام حسین(ع) و به اسارت درآمدن خانواده‌شان نشان دهیم.

همچنین باید توجه کنیم که حرکت ایشان را به اختلافات قبیله‌ای و مسائل سطح پایین تنزل ندهیم و نگاه متعالی داشته‌باشیم.

صبح قزوین: تاریخچه شعر عاشورایی به چه زمانی بازمی‌گردد؟
میرعسگری: تاریخچه شعر عاشورایی به شعرای عرب زبانی برمی‌گردد که بلافاصله بعد از قیام عاشورا شروع به فعالیت کردند و قیام حضرت را با زبان ادب و هنر به مردم روزگارشان منتقل کردند. پس از آن این میراث نسل به نسل منتقل شد.

صبح قزوین: می‌توانید نمونه‌هایی از این شعرا در عصر ائمه نام ببرید؟ 
میرعسگری: "فَرَزدَق" یکی از این شعرا بود که ابتدا به امام حسین(ع) توصیه کرد به کربلا نروند، اما بعد از شهادت امام در رثای ایشان شعر سرود.

همچنین افرادی مثل "دِعبِل" که در محضر امام صادق(ع) شعر می‌خواند و فردی هم عصر امام رضا علیه‌السلام به نام کُمِیت، از جمله شاعران عاشورایی نزدیک به عصر سیدالشهداء علیه‌السلام بودند.

صبح قزوین: پس از عصر ائمه شعر عاشورایی به چه صورتی پیش رفت؟
میرعسگری: این میراث نسل به نسل ادامه پیدا کرد و با وارد شدن به ادبیات فارسی به امثال محتشم‌ها رسید که آن دوازده بند معروف را درمورد حادثه‌ی کربلا دارد، اکنون نیز شاعران معاصر وارد این عرصه شد‌ه‌اند و فعالیت می‌کنند.

صبح قزوین: وضعیت شعر عاشورایی را چطور می‌بینید؟ 
میرعسگری: توجه به معرفت و فلسفه اصلی قیام عاشورا روز به روز در این اشعار در حال افزوده‌شدن است.

البته کم و کاستی‌هایی نیز در هر دو زمینه شعر رسمی و شعر نوحه و تصنیف وجود دارد که می‌توان این نواقص را با برگزاری جلسات کارگاهی و افزایش معلومات شاعران مرتفع کرد.

صبح قزوین: شرایط شعر آیینی در استان قزوین چگونه است؟ 
میرعسگری:در استان قزوین و در سالیان گذشته شعرایی در این عرصه فعالیت می‌کردند، اما در چند سال اخیر مجمعی به نام مجمع "کمیت" تشکیل شده که در آن تلاش می‌شود شعرای آیینی گرد هم جمع شوند و هم‌افزایی در عرصه شعر رسمی و نوحه و تصنیف صورت بگیرد.

صبح قزوین: مداحان در انتخاب اشعار خود چه نکاتی را باید رعایت کنند؟
میرعسگری: شاعر و مداح باید به روزگار و جامعه‌اش توجه کند و مسائل جامعه را در شعر خود منعکس کند، مقام معظم رهبری فرموده‌اند که ما هیئت سکولار نداریم و هیئت باید مسائلی که در محله، شهر و کشورش می‌گذرد را انعکاس دهد، در غیر این صورت نمی‌تواند مسئولیت و باری را که بر دوش دارد ایفا کند.

صبح قزوین: چه آسیب‌هایی در سبک و محتوای فعلی مداحی می‌بینید؟
میرعسگری:یکی از آفت‌ها استفاده از ملودی‌های غربی و ملودی‌های تقلیدی از ترانه‌ها است، باید توجه داشت که ارزش امام حسین(ع) خیلی بالاتر از آن است که از کسی تقلید کنیم و باید تلاش کرد بهترین کارها و ملودی‌ها به طور ویژه برای مدح اهل بیت و ائمه ساخته‌شود. 

صبح قزوین: نمونه‌ای از بکار بردن محتوای مناسب در هیئت را نام ببرید.
میرعسگری:در مورد مضامین و محتوای اشعار، برخی هیئت‌ها از کتاب فتح خون شهید آوینی استفاده می‌کنند و مضامینی که ایشان داشته‌اند را در شعر هیئت به کار می‌برند.

مداحانی از جمله آقایان کریمی و مطیعی در تهران و آقای رسولی در زنجان به‌صورت ریشه‌ای و با مطالعه روی مضامین اشعار خود کار می‌کنند و به لطف خدا با اقبال جامعه نیز مواجه شده‌اند.

صبح قزوین: مداحی‌های استان قزوین را در مقایسه با این معیارها چطور می‌بینید؟
میرعسگری: سطح استان قزوین مقداری از هیئت‌ها و مداحان برجسته کشوری پایین‌تر است، اما حرکت کلی رو به جلو است و از سال 90 فعالیت‌هایی را به صورت متمرکز شروع کرده‌ایم و امیدواریم با هم‌افزایی و به مدد اهل بیت قزوین را به سطح هیئت‌های تراز کشور برسانیم.

صبح قزوین: شاعران تا چه میزان توانسته‌اند خوراک محتوایی مناسب را برای مداحان فراهم کنند؟
میرعسگری: رابطه میان و مداحان را نمی‌توان ساده‌انگارانه تحلیل کرد و این ارتباط دوطرفه است، هم مداحان باید این دغدغه را داشته‌باشندکه از اشعار دست اول و ناب استفاده کنند و هم شاعران موظفند ماحصل کارشان را به دست مداحان، سخنرانان و حتی مجریان برسانند تا این اشعار در رسانه مطرح شود. 

اکنون به همت دوستان در مجمع شاعران "کمیت"، جلسات ماهیانه‌ای به عنوان اجتماع مادحین و شعرا برگزار می‌شود، در این جلسات صمیمانه‌ مداحان و شعرا هریک کار خود را ارائه می‌دهند و این ارتباط متقابل شکل می‌گیرد.

صبح قزوین: هیئت نباید سکولار باشد یعنی چی؟
میرعسگری: این موضوع بسیار مهم است و اگر در عمل به آن دقت نداشته‌باشیم، می‌تواند مانند یک تیغ دولبه عمل کند.

سکولار نبودن هیئت به این معناست که در کنار ابعاد عاطفی حرکت امام حسین(ع)، به ابعاد اجتماعی آن نیز توجه کنیم؛ اما از سوی دیگر هیئت نباید سیاست زده شود. 

صبح قزوین: منظورتان از سیاست‌زده شدن هیئت چیست؟
میرعسگری: نباید در هیئت به نفع حزب، جریان یا شخص خاصی فعالیت شود و اگر در این دام بیفتیم، هیئت از ماهیت اصلی خود خارج می‌شود.

وظیفه هیئت، ایفای وظیفه انقلابی‌گری بدون جانبداری از حزب یا جریان خاصی است که شاخصه‌های آن را مقام معظم رهبری مطرح کرده‌اند. 

صبح قزوین: نقش هیئت‌ها را در طرح مشکلات مردم چطور می‌بینید؟ 
میرعسگری: هیئت‌ها باید به شعار سال توجه کرده و فعالیت‌های خود را در مسیر آن قرار دهند، مثلا توجه به مشکلات اقتصادی موجود، توجه به شعار امسال یعنی حمایت از کالای ایرانی، اهمیت زیادی دارد و هیئت‌ها باید این شعار را در مراسم خود پوشش دهند.

صبح قزوین: سکولار نشدن هیئت مصداق دیگری دارد؟
میرعسگری:موضوع مهم دیگر توجه به بحث ولایت‌مداری است، زیرا دشمن تلاش می‌کند فضا را به سمتی ببرند که مردم با رهبری خود دچار مشکل شوند و نوک پیکان انتقادات به سمت ایشان برود.

باید با ظرافت به این موضوعات پرداخت، گاهی در میان سخنرانی و روضه می‌توان تنها یک نکته گفت که که همان یک مورد در آن شرایط به جان آن فرد بنشیند و تا پایان عمر آن را فراموش نکند، بنابراین نیاز به کار تخصصی و مفصل روی این موارد نیست. 

صبح قزوین: در پایان اگر نکته‌ای دارید بفرمایید. 
میرعسگری: از تمام عزیزانی که برای هم‌افزایی مداحان و شعرا تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم و امیدوارم با همت بزرگان، پیرغلامان و نوکران امام حسین(ع) و به ویژه شاعرانی که بعضا ناشناخته مانده‌اند، اتحاد و دوستی زیر سایه امام حسین و به مدد صاحب‌الزمان شکل بگیرد.
انتهای پیام /

,
,
,
,
,
,  صبح قزوین,
,
, صبح قزوین,
,
,
, صبح قزوین,
,
,
,
,
, صبح قزوین,
,
,
, صبح قزوین,
,
,
,
,
, صبح قزوین,
,
,
, صبح قزوین,
,
,
,
,
, صبح قزوین,
,
,
, صبح قزوین,
,
,
, صبح قزوین,
,
,
, صبح قزوین,
,
,
,
,
, صبح قزوین,
,
,
, صبح قزوین,
,
,
,
,
, صبح قزوین,
,
,
,
,
, صبح قزوین,
,
,
,
,
, صبح قزوین,
,
,
, صبح قزوین,
,
,
,
,
, صبح قزوین,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه