اخبار داغ

مختارنامه سریالی که با وجود باز پخش های متعدد هنوز هم تازگی دارد/ نقشی که از جمشید هاشم پور به فریبرز عرب نیا رسید

مختارنامه سریالی که با وجود باز پخش های متعدد هنوز هم تازگی دارد/ نقشی که از جمشید هاشم پور به فریبرز عرب نیا رسید
مختارنامه سریالی است که بارها از شبکه های متعدد سیما پخش شده است و این باز پخشی با وجود برخی شوخی هایی که گاها در میان مردم دیده می شود اما هنوز هم برایس مردم تک تک صحنه های این سریال برای مردم تازگی دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ "مختارنامه" مجموعه ای  تلویزیونی به نویسندگی حسن میرباقری و محمد بیرانوند، کارگردانی داوود میرباقری و تهیه کنندگی محمود فلاح  پیرامون زندگی و قیام مختار ثقفی است.

 این سریال به داستان مختار ثقفی با کنیه ابواسحاق، که پس از حادثه عاشورا به خونخواهی از شهدای کربلا برمی‌خیزد، می‌پردازد. این سریال در ۴۰ قسمت ۶۰ دقیقه‌ای از تلویزیون پخش شد و قسمت آخر آن در تاریخ ۷ مرداد ۱۳۹۰ به پایان رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, "مختارنامه", حسن میرباقری, محمد بیرانوند, داوود میرباقری, محمود فلاح , مختار ثقفی,
,
, شهدای کربلا, تلویزیون,

مختارنامه سریالی که با وجود باز پخش های متعدد هنوز هم تازگی دارد/ نقشی که از جمشید هاشم پور به فریبرز عرب نیا رسید

, مختارنامه سریالی که با وجود باز پخش های متعدد هنوز هم تازگی دارد/ نقشی که از جمشید هاشم پور به فریبرز عرب نیا رسید,

فریبرز عرب‌نیا، مهدی فخیم‌زاده، فرهاد اصلانی، رضا رویگری، رضا کیانیان، فریبا کوثری، انوشیروان ارجمند، ژاله علو، ابراهیم‌آبادی، گوهر خیراندیش، شهرام حقیقت‌دوست، الهام حمیدی، حدیث فولادوند، نسرین مقانلو، آهو خردمند، ویشکا آسایش، داوود رشیدی، امین زندگانی، فرخ نعمتی، پرویز پورحسینی، بهنوش طباطبایی، عنایت شفیعی، جعفر دهقان، حامد حدادی، محمد صادقی، حامد میرباقری، کریم اکبری مبارکه، اکبر زنجانپور و عزیزالله هنرآموز بخشی از بازیگرانی هستند که در این سریال ایفای نقش می کنند. در این سریال ۱۱۰ بازیگر اصلی و ۴۰۰ بازیگر فرعی بازی می‌کنند.

, فریبرز عرب‌نیا, مهدی فخیم‌زاده, فرهاد اصلانی, رضا رویگری, رضا کیانیان, فریبا کوثری, انوشیروان ارجمند, ژاله علو, ابراهیم‌آبادی, شهرام حقیقت‌دوست, داوود رشیدی, فرخ نعمتی, پرویز پورحسینی, عنایت شفیعی, جعفر دهقان, حامد حدادی, محمد صادقی, حامد میرباقری, کریم اکبری, مبارکه,

فیلمبرداری سریال "مختارنامه" از سال ۱۳۸۳ آغاز شده بود و در تیر ۱۳۸۸ به پایان رسید. فیلمبرداری این مجموعه، در تهران، قزوین، تاکستان، ورامین، آبادان، شوشتر، شهریار، آران و بیدگل، اسلامشهر، کویر سفیدشهر و شاهرود انجام شده‌است. این سریال دارای ۷۰۰ سکانس است که ۱۰۰ سکانس آن مربوط به ۵ جنگ بزرگ این فیلم هستند.

, تهران, قزوین, ورامین, آبادان,

اولین قسمت "مختارنامه" در تاریخ جمعه ۹ مهر ۱۳۸۹ از شبکه اول سیما پخش شد. همچنین شبکه آی فیلم پخش این مجموعه را از تاریخ ۱۴ ژانویه برای مخاطبان عرب‌زبان آغاز کرد.

, شبکه آی فیلم, مخاطبان عرب‌زبان,

در این سریال حمیدرضا آشتیانی پور سرپرست گویندگان و همچنین پرویز بهرام گوینده پیشکسوت در مقام راوی و گویندگانی از جمله علی همت مومیوند، ژرژ پطرسی، اکبر منانی، بیژن علیمحمدی، امیر حکیمی، حسین عرفانی، ایرج رضایی، تورج مهرزادیان، منوچهر زنده‌دل، مریم شیرزاد و شوکت حجت حضور داشتند.

, حمیدرضا آشتیانی پور, پرویز بهرام, ژرژ پطرسی, اکبر منانی, بیژن علیمحمدی, حسین عرفانی, مریم شیرزاد,

از نقاط قوت و برجسته در سریال "مختارنامه" علاوه بر طراحی و اجرای صحنه های جنگی، فیلم برداری، آهنگسازی و تدوین آن است.

, طراحی و اجرای صحنه های جنگی,

محمود اردلان طراح و مجری صحنه های جنگی، عظیم جوانروح فیلمبردار، امیرتوسلی آهنگساز و مهدی حسینی وند تدوین "مختارنامه" را برعهده داشتند.

, محمود اردلان, عظیم جوانروح, امیرتوسلی, مهدی حسینی وند,

موسیقی تیتراژ این سریال با خوانندگی اکبر سلطانعلی بازیگر نقش "رستم، غلام شمر" و هم‌نوایی لالایی صدیقه بحرانی، نوحه‌خوان بوشهری همراه بود. مسعود پاکدل نیز عکاس سریال است.

, اکبر سلطانعلی, "رستم، غلام شمر", صدیقه بحرانی, مسعود پاکدل,

بودجه ساخت مجموعه تاریخی "مختارنامه" از سوی داوود میرباقری در همایش "قیام تا قیام" ۲۰ میلیارد تومان اعلام شد.

, ۲۰ میلیارد تومان,

مختار نامه

, مختار نامه ,

همان‌ گونه که در سریال آمده، مختار ثقفی و ابراهیم بن مالک اشتر در اواخر کار دچار اختلاف نظر زیادی شدند. به طوری که بعد از قتل مختار توسط سپاه مصعب بن زبیر در کوفه، ابراهیم با مصعب بیعت کرد. پیش از آن نیز وی به نامه‌های مکرر و پشت سر هم مختار پس از شکست اوّلش از قوای مصعب، توجهی نکرده، نزد او بازنگشت. ابن اعثم کوفی سخن صریحی را از زبان مختار آورده که چشم به کمک ابراهیم دوخته، می‌گوید: "عجب مصیبتی است امروز، ای کاش ابراهیم در کنارم بود؛ اما او مرا رها کرد و من چاره‌ای جز تن دادن به مرگ ندارم".

, ابراهیم بن مالک اشتر, مصعب, ابن اعثم کوفی,

 در "مختارنامه" نقش حضرت ابوالفضل(ع) را جوانی نوزده ساله به نام کاوه فتوحی بازی کرد. او تا به حال مقابل هیچ دوربینی ظاهر نشده و تا زمان نمایش بخش‌های مربوط به آب آوردن حضرت عباس(ع) از نهرعلقمه هیچ تصویری از او منتشر نشد.

, حضرت ابوالفضل(ع), کاوه فتوحی, نهرعلقمه,

نمایش چهره‏ حضرت ابوالفضل(ع) در این سریال با نظر و موافقت آقای عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما صورت گرفت اما این بخش از سریال مختارنامه بنابر ملاحظات پخش نشد.

,

رضا میرباقری، برادر کوچک داوود میرباقری در سریال "مختارنامه" که به عنوان یکی از اعضای گروه کارگردانی هم در ساخت این مجموعه همکاری کرده است در نقش امام حسین(ع) بازی کرده است البته در این سریال، تصویر چهره او نشان داده نشد و تماشاگر تنها هیبت او را می‌بیند.

, رضا میرباقری, امام حسین(ع),

چند اتفاق جالب دیگر نیز در زمینه بازیگری در این سریال اتفاق افتاده است به عنوان نمونه حسن میرباقری فیلمنامه‌نویس این اثر ایفاگر نقش ابراهیم مالک بوده و حامد میرباقری، فرزند داوود میرباقری هم یک بار در نقش پسر مختار در این سریال ایفای نقش کرد و یک بار هم نقش وهب نصرانی را ایفا کرد که بازی وی در نقش دوم با گریمی سنگین و خاص همراه بود.

, حسن میرباقری,

همچنین پس از منتفی شدن حضور جمشید هاشم‌پور در نقش مختار این نقش به آقای علیرضا شجاع نوری پیشنهاد شد که البته او نیز به دلایلی نپذیرفتند و پس از این گزینه بود که فریبرز عرب‌نیا برای این نقش دعوت شدند.

, جمشید هاشم‌پور, علیرضا شجاع نوری, فریبرز عرب‌نیا,

همچنین بنا برگفته محمود فلاح تهیه کننده سریال "مختار نامه"، حمید فرخ‌نژاد برای نقش ابن زیاد کاندیدا شده بودند که آن هم به دلایلی البته از طرف خود او منتفی شد.

, حمید فرخ‌نژاد,

از نقاط قوت سریال مختارنامه در کنار صحنه های جنگی و جلوه های ویژه خاص و متفاوت بازی بازیگرانی چون فرهاد اصلانی در نقش ابن زیاد، رضا رویگری در نقش کیان، رضا کیانیان در نقش عبدالله ابن زبیر، محمد فیلی در نقش شمر و فریبرز عرب نیا در نقش مختار ثقفی است. همچنین بازی خیره کننده بهنام تشکر تنها در یک سکانس آن هم در قسمت پایانی سریال مختارنامه در کنار حامد حدادی از بازی هایی بود که مخاطب با آن ارتباط برقرار کرد.

, رضا رویگری, کیان, رضا کیانیان, بهنام تشکر,

بازی فرهاد اصلانی در نقش ابن زیاد در سریال مختارنامه را می توان بهترین بازی او در سینما و تلویزیون ایران دانست. نقشی که او به خوبی با همه ابعاد ان اراتباط برقرار کرده و به خوبی برای مخاطبان به تصویر کشید. 

فرهاد اصلانی در مختار نامه

,
,
, فرهاد اصلانی در مختار نامه ,

میرباقری در اظهار نظری گفته بود ما به جهت این که مخاطبان دچار شوک قلبی یا ناراحتی های جسمی دیگر نشوند در همین میزان جلوه های ویزه و صحنه های جنگی کار کرده ایم و با واقعیتی که در زندگی و اقدامات خود مختار در انتقام از دشمنان وجود داشت متفاوت است.  

, مختار,

برخی قسمت های مختلف "مختارنامه" به شکل فیلم های سینمایی با اسم های دیگر بارها از شبکه های متعدد پخش شد. 

, فیلم های سینمایی,

مختارنامه سریالی است که بارها از شبکه های متعدد سیما پخش شده است و این باز پخشی با وجود برخی شوخی هایی که گاها در میان مردم دیده می شود اما هنوز هم تک تک صحنه های این سریال برای مخاطبان تازگی دارد.
 

, شبکه های متعدد سیما,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه