اخبار داغ

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان:

روند وقوع حریق در مراتع استان سمنان نزولی است/ مشارکت جوامع محلی؛ مهمترین عامل کاهش وقوع حریق

روند وقوع حریق در مراتع استان سمنان نزولی است/ مشارکت جوامع محلی؛ مهمترین عامل کاهش وقوع حریق
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با تاکید بر نقش جوامع محلی در پیشگیری از وقوع حریق در مراتع گفت: روند وقوع حریق در مراتع استان طی سالهای اخیر نزولی بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سرهنگ «علیرضا ابوطالبی» فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در بازدید از دفتر شبکه اطلاع‌رسانی مرآت در گفتگو با خبرنگار این شبکه به تشریح اقدامات ماموریت‌ها و اقدامات صورت گرفته توسط این یگان پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع‌رسانی مرآت,

آموزش دهیاران 32 روستای استان سمنان برای اطفاء حریق

, آموزش دهیاران 32 روستای استان سمنان برای اطفاء حریق,

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه این یگان حفظ و حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی را برعهده دارد گفت: گشت مراقبت، اقدامات پیشگیرانه و اطلاع‌رسانی به موقع از مهمترین ماموریت‌های این یگان است.

,

طالبی، کنترل بهره‌برداری از عرصه‌های منابع طبیعی براساس مجوزهای صادره را یکی دیگر از وظایف یگان حفاظت منابع طبیعی دانست و افزود: برخورد قانونی با بهر‌ه‌برداری‌های غیرمجاز، مبارزه با قاچاق محصولات مرتعی و جنگلی، اجرای احکام قضایی و جلوگیری از تصرفات غیرمجاز نیز از ماموریت‌های این یگان است.

,

وی با اشاره به احتمال وقوع حریق در عرصه‌های منابع طبیعی با توجه به خشکسالی‌های اخیر تاکید کرد: حریق و اطفاء حریق یکی از مهمترین دغدغه‌های یگان حفاظت منابع طبیعی است که در این راستا هماهنگی‌های مطلوبی با دهیایان و اعضای شوراهای 32 روستای سطح استان که در حاشیه جنگل و یا داخل عرصه‌های منابع طبیعی قرار دارند صورت گرفته است.

,

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان از تجهیز این روستاها به ادوات اولیه اطفاء حریق خبر داد و گفت: مردم اولین گروهی هستند که به محض وقوع حریق برای اطفاء آن اقدام می کنند لذا لازم از از مشارکت عموم مردم در این زمینه تشکر کنم.

,

روند نزولی وقوع حریق در مراتع استان سمنان

, روند نزولی وقوع حریق در مراتع استان سمنان,

طالبی با اشاره به کاهش آمار وقوع حریق در سالهای اخیر نسبت به دوره بلندمدت تصریح کرد: در سال 95 شاهد وقوع 37 مورد آتش‌سوزی با وسعت حدودا 30 هکتار در مراتع و اراضی بودیم که این میزان در سال گذشته به 17 مورد با وسعت مجموعا 20 هکتار کاهش یافت.

,

وی روند وقوع حریق در مراتع و اراضی استان در سال‌جاری را نزولی دانست و گفت: یکی از عوامل کاهش وسعت و حجم آتش‌سوزی در مراتع و اراضی استان طی سالهای اخیر، اطلاع‌رسانی سریع در خصوص وقوع حریق بوده است.

,

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان با بیان اینکه 70 تا 80 درصد مساحت استان سمنان جزو اراضی ملی و عرصه‌های منابع طبیعی محسوب می‌شوند افزود: وسعت عرصه‌های منابع طبیعی استان سمنان حدود 9 میلیون و 740 هزار هکتار است که 352 هزار هکتار آن را مناطق جنگلی و 3 میلیون 743 هزار هکتار آن را مراتع تشکیل می‌دهند.

,

طالبی با اشاره به زحمات شبانه‌روزی جنگل‌بانان استان تاکید کرد: بسیاری از جنگل‌بانان در طول فعالیت خود باید با پای پیاده در مناطق صعب‌العبور تردد کنند که این تلاش‌ها عموما به اطلاع مردم عزیز نمی‌رسد.

,

وی با بیان اینکه براساس استانداردهای جهانی باید به ازای هر 5 هزار هکتار مرتع یک جنگل‌بان وجود داشته باشد گفت: این سرانه در کشور و نیز استان سمنان بسیار پایین است به گوه‌ای که در حال حاضر به ازای هر 70 هزار هکتار یک جنگل‌بان فعالیت می کند.

,

دو پایگاه مردمی اطفاء حریق در روستاهای فولادمحله و شِلی تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد

, دو پایگاه مردمی اطفاء حریق در روستاهای فولادمحله و شِلی تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد,

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان، استفاده از ظرفیت مردم بومی این مناطق را برای جبران کمبود نیروی انسانی رسمی ضروری دانست و گفت: آموزش دهیاران، اعضای شورای روستاها، بهره‌برداران و سازمان‌های مردم‌نهاد یکی از راه‌های افزایش مشکارکت عمومی در این حوزه است.

,

طالبی از افتتاح اولین پایگاه مردمی اطفاء حریق استان سمنان در منطقه خطیرکوه طی ماههای گذشته خبر داد و گفت: تجهیزات و ادوات اطفاء حریق این پایگاه توسط اداره کل منابع طبیعی استان تامین شد.

,

وی ادامه داد: بزودی دو پایگاه مردمی اطفاء حریق دیگر نیز در روستاهای شلی و فولادمحله تجهیز و به بهره‌برداری می‌رسد.

,

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان با اشاره به هماهنگی دستگاه‌های انتظامی و قضایی استان برای برخورد با متخلفین اظهار کرد: اداره کل مدیریت بحران استانداری سمنان نیز با هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی از آنها برای تشکیل گروه‌های واکنش سریع دعوت کرده است.

,

بروزرسانی نقشه وضعیت مناطق بحرانی و نیمه بحرانی استان سمنان

, بروزرسانی نقشه وضعیت مناطق بحرانی و نیمه بحرانی استان سمنان,

طالبی همچنین از بروزرسانی نقشه وضعیت مناطق بحرانی و نیمه بحرانی استان در سال گذشته خبر داد و گفت: خوشبختانه نقاطی مانند چشمه‌ها، راه‌ها، راه‌های فرعی، قنوات و...در نقشه وضعیت یگان به روز شده است تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن نسبت به حفاظت از عرصه‌ها و مارتع اقدام کنیم.

,

وی به وجود 3 منطقه مهم و مستعد حریق در استان سمنان اشاره کرد و گفت: منطقه کالپوش، جنگل ابر و منطقه پرور و رودبارک مهدیشهر مهمترین مناطق مستعد آتش‌سوزی در استان سمنان هستند که حفاظت از آنها به تدابیر ویژه‌ای نیاز دارد.

,

مردم، تخلفات را به سامانه 1504 اعلام کنند

, مردم، تخلفات را به سامانه 1504 اعلام کنند,

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان در پایان با تاکید بر اینکه منابع طبیعی، ثروتی عمومی و همگانی محسوب می‌شود تصریح کرد: در حفاظت از منابع طبیعی نیازمند تغییر نگرش عمومی بویژه در جوامع محلی هستیم و اگر این تغییر نگرش صورت بگیرد عموم مردم خود را حافظ منابع طبیعی می دانند.

,

طالبی ادامه داد: همانطور که منابع طبیعی از گذشتگان به نسل کنونی رسیده است باید به نسل آینده نیز منتقل شود لذا همه افراد یک جامعه باید خود را در حفظ و مراقبت از این ذخایر ارزشمند سهیم بدانند.

,

وی با درخواست از مردم و شهروندان برای ارسال گزارشات و ارائه پیشنهادات خود در راستای حفاظت از منابع طبیعی خاطرنشان کرد: مردم عزیز استان سمنان می‌توانند با تماس با شماره 1504، هرگونه تخریب، تصرف غیرمجاز و یا حریق در عرصه‌های منابع طبیعی را به اطلاع مسئولان یگان حفاظت منابع طبیعی استان برسانند.

,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه