اخبار داغ

مسئول حفظ آثار سپاه استان زنجان خبرداد؛

رونمایی از کتاب زندگینامه شهید رستمخانی همزمان با هفته دفاع مقدس/وقتی شهید زین الدین رستمخانی را امام جماعت نامید

رونمایی از کتاب زندگینامه شهید رستمخانی همزمان با هفته دفاع مقدس/وقتی شهید زین الدین رستمخانی را امام جماعت نامید
مسئول حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه انصار المهدی (عج) استان زنجان گفت: همزمان با هفته دفاع مقدس از زندگینامه شهید رستمخانی در زنجان رونمایی می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛شمس الدین موسوی امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; ، اظهار داشت: برنامه‌های هفته دفاع مقدس از 31 شهریورماه آغاز می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی با بیان اینکه اولین روز این هفته با عنوان صلابت و سلحشوری نیروهای مسلح و صنعت دفاعی نامگذاری شده است، افزود: برنامه های این روز با اجرای رژه و نمایش توانمندی و اقتدار نیروهای مسلح و نوآوری در صنعت دفاعی اجرایی می شود

,

وی افزود: دومین روز این هفته با عنوان علم و معرفت؛ نخبگان و روز سرباز نامگذاری شده است. 

,

 این مسئول خاطرنشان کرد: سومین روز از هفته دفاع مقدس با عنوان دفاع ملی؛ جوانان و بصیرت افزایی و چهارمین روز این هفته با عنوان انقلاب اسلامی؛ مردم سالاری دینی؛ بیداری اسلامی و استکبار ستیزی اجرایی خواهد شد. 

,

مسئول حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه انصار المهدی (عج) استان زنجان ادامه داد: روز پنجم این هفته با عنوان اقتصاد مقاومتی؛ تولید ملی؛ اصناف؛ حمایت و پشتیبانی مردمی و روز ششم این هفته با عنوان شهیدان؛ ایثارگران؛ جانبازان و فخر آفرینان نامگذاری شده است. 

,

وی گفت: روز هفتم این هفته نیز با عنوان ولایتمداری؛ زنان؛ خانواده و سلامت نامگذاری و آخرین روز این هفته با عنوان فرماندهان،عزت مداران و پیشکسوتان نامگذاری شده است. 

,

این مسئول بیان داشت: طی دو سال اخیر 15 عنوان کتاب از سرداران و رزمندگان استان زنجان چاپ شده است.    موسوی گفت: پنج عنوان کتاب نیز در دست چاپ بوده و از کتاب شهید رستمخانی نیز در هفته دفاع مقدس رونمایی خواهد شد. 

,

*زندگینامه شهید رستمخانی

, *زندگینامه شهید رستمخانی, *زندگینامه شهید رستمخانی,

  گفتنی است، میرزاعلی رستم‌خانی در سال ۱۳۳۲در روستای علی آباد زنجان به دنیا آمد. او اوّلین فرزند خانواده بود. پدرش کشاورز بود و از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نبودند.    علی در سنین خردسالی روخوانی قرآن را نزد مادربزرگ خود فرا گرفت و برای یادگیری تجوید قرآن پا به مکتب‌خانه گذاشت. علی آبادِ  آن روزها مدرسه‌ای نداشت و علیِ‌کوچک با شوق آموختن نزد کربلایی جعفر رفت که سواد ابتدایی را می‌آموخت. تا پایان دوره‌ی ابتدایی درس خواند و چون ادامه تحصیل میسر نبود به همراه پدر مشغول کشاورزی شد، گرچه شوق دانستن و آموختن همچنان با او بود. 

,

  رشد در خانواده‌ای پای‌بند به دین، از همان دوران کودکی و نوجوانی او را آشنا و راقب به انجام فرایض و تکالیف کرد. از همان ده سالگی نماز می‌خواند و روزه می‌گرفت و قرآن و نهج البلاغه را با علاقه مطالعه می‌کرد. در جمع خانواده فردی صمیمی و با گذشت بود و با خواهر و چهار برادر کوچکترش رفتاری شایسته داشت. نوزده ساله بود که با دختری از اهالی روستا در مراسمی ساده ازدواج کرد و مدت کوتاهی از زندگی مشترکشان نگذشته بود که به خدمت سربازی فرا خوانده شد. 

,

در محل خدمت - نیروی هوایی-  چتر بازی را یاد گرفت، تمرینات شدید روزانه و سخت‌گیری‌های افسران و درجه داران نتوانست بر ایمان او تأثیری داشته باشد و او در میان تمامی این مشکلات، بدون سحری روزه می‌گرفت و فرایض دینی‌اش را به‌جا می‌آورد. 

,

  با آغاز نخستین حرکت‌های مردمی علیه رژیم پهلوی، میرزاعلی با آگاهی سیاسی که نتیجه مطالعه و شرکت در جلسات و سخنرانی‌ها بود، به صف مخالفین رژیم پیوست.    پس از پیروزی انقلاب نیز با حضور مدام در مساجد و پایگاه‌ها به اسلام خدمت می‌کرد. با تشکیل سپاه پاسداران به طور رسمی وارد این نهاد شد. 

,

ابتدا به دلیل سواد کم، در پست نگهبانی انجام وظیفه می‌کرد اما قدرت بدنی، چابکی، مهارت مدیریت و هوش ذاتی او به همراه  توانایی‌هایی که کسب کرده بود، سبب شد به سرعت رده‌های سپاه را طی کند. 

,

  با آغاز غائله‌ی کردستان به این منطقه اعزام شد و در مناطق بانه، تکاب، سردشت و سنندج با ضد انقلابیون به مبارزه پرداخت. با شروع جنگ تحمیلی جزء اولین گروه‌های سپاه به جبهه اعزام شد. در طول جنگ سه بار زخمی شد، بار اول در منطقه دارخوئین بر اثر انفجار خمپاره آسیب دید و برای مداوا به ماهشهر و بعد به زنجان منتقل شد. به دلیل جراحات وارده مدتی به عنوان مسئول سپاه به قیدار فرستاده شد و بعد از مدتی دوباره به جبهه برگشت. 

,

اکثر روزهایش در جبهه سپری می‌شد و هر وقت که به زنجان بر‌می‌گشت زمان زیادی را در مسجد می‌گذراند. ایام محرم به روستای زادگاهش می‌رفت و به فعالیت‌های مذهبی و تبلیغی می‌پرداخت. در خانه‌ی پدری‌اش ساکن بود، خانه ای که آرامش خاصی داشت. پیوسته در جبهه بود و حتی هنگام تولد فرزندانش حضور نداشت. به دلیل حضور همیشگی او در مناطق عملیاتی اغلب هم رزمانش تصور می‌کردند او مجرد است. 

,

میرزاعلی رستم‌خانی در عملیات حصر آبادان جانشین فرمانده‌ی گردان شد و پس از مدتی نیروهای سپاه سازماندهی شدند و تیپ۱۷علی بن ابیطالب (ع) تشکیل گردید و او فرماندهی یکی از گردان‌های این تیپ به نام گردان امام محمد تقی(ع)را بر‌عهده گرفت.   

,

همواره در خط مقدم بود و هر گاه از او می خواستند به عنوان فرمانده به خط مقدم نرود می‌گفت: "به فرمان امام فرماندهان باید در خط مقدم باشند."    رستم‌خانی در عملیات رمضان دلاوری‌های زیادی از خود نشان داد و از ناحیه دست، بازو و پا مجروح شد.

,

در زمان مجروحیت فرمانده‌اش، مهدی زین‌الدین به ملاقاتش رفت و به او گفت:" تو باید امام جماعت باشی چرا که یک قدم از ما به خدا نزدیکتر شده‌ای.    تا عملیات والفجر مقدماتی فرمانده‌ی گردان امام محمد تقی (ع) از لشکر علی بن ابیطالب بود. سپس به لشکر ۳۱عاشورا منتقل شد و به سِمت جانشین محور تیپ منصوب شد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه