اخبار داغ

خودروهای اسقاطی مقصران اصلی رشد مصرف

خودروهای اسقاطی مقصران اصلی رشد مصرف
اوج گیری مصرف بنزین و سایر حامل‌های انرژی در کشور زنگ خطر تند شدن شیب صعودی مصرف را به صدا در آورده تا توجه افراد را به این عامل مهم جلب کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شدت گرفتن مصرف سوخت در ماه‌های گذشته به یکی از دغدغه‌های مهم در حوزه انرژی تبدیل شده تا جایی که ادامه این روند زنگ خطر اوج گیری مصرف را به صدا در می‌آورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
بنا بر آمار ارائه شده میانگین مصرف سوخت در ایران ۷،۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که این رقم در دنیا ۵.۵ لیتر اعلام شده که در آینده نیز این رقم به کمتر از این میزان نیز کاهش خواهد یافت.
طبق آمار دیگری مصرف بنزین از ابتدای سال جاری تاکنون رشد ۹.۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته می‌دهد که این حجم در نوع خود قابل توجه بیان می‌شود.
کارشناسان برای این موضوع دلایل مختلفی را ذکر کرده اند که از جمله آن می‌توان به وجود خودروهای فرسوده، قاچاق سوخت، قیمت بنزین، افزایش سفرها در فصل تابستان اشاره کرد که هر کدام سهم مخصوص خود را دارند.
در این میان حضور خودروهای فرسوده در سطح شهر و مصرف بالای بنزین در آن‌ها انتقادهای فراوانی را به همراه داشته و به عنوان یکی از مقصران اصلی در صعودی شدن شدت مصرف حامل‌های انرژی مطرح شده است.
طبق اعلام شرکت‌های ذی ربط از تعداد ۱۶ میلیون دستگاه خودروی سبک در کشور حدود ۲،۳ میلیون دستگاه اسقاطی هستند که باید برای آن چاره اندیشی شود.
ساسان کاظمی‌نژاد مدیر بهینه‎سازی در بخش حمل‌ونقل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت در جدیدترین اظهارات خود با اشاره به اینکه سالانه در بخش حمل‌ونقل حدود ۲۵۸ میلیون بشکه معادل نفت خام فرآورده‎های نفتی مصرف می‎شود، گفت: در بخش حمل‌ونقل بیشترین مصرف در بنزین، نفت و گاز انجام می‎شود که اگر بتوان معیارهای استاندارد را برای مصرف سوخت رعایت کرد و از طرفی استفاده‎کننده‎ها ملزم به رعایت استانداردها باشند، می‎توان سالانه ۵،۷ میلیون بشکه معادل نفت خام در مصرف سوخت در بخش حمل‌ونقل صرفه‌جویی کرد.
در این میان باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که خودروهای فرسوده در کنار مصرف بالای سوخت، آلودگی فراوانی نیز تولید و در محیط پراکنده می‌کند، به همین خاطر طرح نوسازی ناوگان عمومی و حمل و نقل در بازه‌های زمانی مختلف اجرا شده است.
گفتنی است با توجه به اهمیت موضوع شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت به همراه سازمان ملی استاندارد و مجلس شورای اسلامی، سختگیری‎هایی در صدور برچسب انرژی خودروها در دستور کار خود قرار داده است.
بدون شک بهینه سازی مصرف سوخت در کشور، همت همگانی را می‌طلبد که وظیفه آن تنها بر عهده یک سازمان یا وزارت خانه نیست بلکه باید با اراده جمعی به سمت این هدف حرکت کرد تا همگی از منافع آن منتفع شویم.
,
بنا بر آمار ارائه شده میانگین مصرف سوخت در ایران ۷،۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که این رقم در دنیا ۵.۵ لیتر اعلام شده که در آینده نیز این رقم به کمتر از این میزان نیز کاهش خواهد یافت.
,
طبق آمار دیگری مصرف بنزین از ابتدای سال جاری تاکنون رشد ۹.۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته می‌دهد که این حجم در نوع خود قابل توجه بیان می‌شود.
,
کارشناسان برای این موضوع دلایل مختلفی را ذکر کرده اند که از جمله آن می‌توان به وجود خودروهای فرسوده، قاچاق سوخت، قیمت بنزین، افزایش سفرها در فصل تابستان اشاره کرد که هر کدام سهم مخصوص خود را دارند.
,
در این میان حضور خودروهای فرسوده در سطح شهر و مصرف بالای بنزین در آن‌ها انتقادهای فراوانی را به همراه داشته و به عنوان یکی از مقصران اصلی در صعودی شدن شدت مصرف حامل‌های انرژی مطرح شده است.
,
طبق اعلام شرکت‌های ذی ربط از تعداد ۱۶ میلیون دستگاه خودروی سبک در کشور حدود ۲،۳ میلیون دستگاه اسقاطی هستند که باید برای آن چاره اندیشی شود.
,
ساسان کاظمی‌نژاد مدیر بهینه‎سازی در بخش حمل‌ونقل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت در جدیدترین اظهارات خود با اشاره به اینکه سالانه در بخش حمل‌ونقل حدود ۲۵۸ میلیون بشکه معادل نفت خام فرآورده‎های نفتی مصرف می‎شود، گفت: در بخش حمل‌ونقل بیشترین مصرف در بنزین، نفت و گاز انجام می‎شود که اگر بتوان معیارهای استاندارد را برای مصرف سوخت رعایت کرد و از طرفی استفاده‎کننده‎ها ملزم به رعایت استانداردها باشند، می‎توان سالانه ۵،۷ میلیون بشکه معادل نفت خام در مصرف سوخت در بخش حمل‌ونقل صرفه‌جویی کرد.
,
در این میان باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که خودروهای فرسوده در کنار مصرف بالای سوخت، آلودگی فراوانی نیز تولید و در محیط پراکنده می‌کند، به همین خاطر طرح نوسازی ناوگان عمومی و حمل و نقل در بازه‌های زمانی مختلف اجرا شده است.
,
گفتنی است با توجه به اهمیت موضوع شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت به همراه سازمان ملی استاندارد و مجلس شورای اسلامی، سختگیری‎هایی در صدور برچسب انرژی خودروها در دستور کار خود قرار داده است.
,
بدون شک بهینه سازی مصرف سوخت در کشور، همت همگانی را می‌طلبد که وظیفه آن تنها بر عهده یک سازمان یا وزارت خانه نیست بلکه باید با اراده جمعی به سمت این هدف حرکت کرد تا همگی از منافع آن منتفع شویم.
,
منبع: میزان
, منبع: میزان]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه