اخبار داغ

«پرویز تأییدی» هنرمند و مترجم درگذشت

«پرویز تأییدی» هنرمند و مترجم درگذشت
«پرویز تأییدی» هنرمند سینما، تئاتر و بانی تئاتر تلویزیونی در سن 81 سالگی دار فانی را وداع گفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پرویز تأییدی متولد ۱۵ مرداد ۱۳۱۶، کارگردان، نویسنده، مدرس و مترجم ایرانی، پیشکوست تئاتر و یکی از بانیان تئاتر تلویزیونی بود که در سنل 81 سالگی دار فانی را وداع گفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این هنرمند در تهران کار هنری را در دبیرستان و با تئاترهای مدرسه‌ای آغاز کرد. دارای مدرک کارشناسی ارشد سینما از آلمان است و فعالیت هنری را با کارگردانی، بازیگری، نویسندگی تئاترهای تلویزیونی آغاز کرد. از دیگر فعالیت‌های وی می‌توان به تدریس در دانشکده‌های هنرهای دراماتیک، دانشکده سوره و ترجمه آثار نمایش نویسان مشهور جهان اشاره کرد.

,

وی در آمریکا الفبای بازیگری به شیوهٔ استانیسلاوسکی را آموخت. اولین نقش عمده‌اش در تئاتر در نمایش «پدر» اگوست استریندبرگ بود. از دیگر نمایش‌هایش می‌توان به نمایش‌های «زیبای بی اعتنا» و «آخرین نوار کراپ» اشاره کرد. بعد در دوبلهٔ چند فیلم شرکت کرد. سپس به آلمان رفت و پس از گرفتن فوق لیسانس از آلمان به ایران بازگشت و به تدریس رشته‌های بازیگری، فن بیان و کارگردانی در دانشکده‌های هنرهای دراماتیک مشغول شد.

,

تأییدی سپس به تهیه و کارگردانی تئاترهای تلویزیونی و صحنه‌ای و ساختن فیلم‌های مستند و داستانی در تلویزیون پرداخت. در زمینه ترجمهٔ کتاب‌های تئاتر و سینما نیز فعالیت می‌کند. وی برادر مهران تأییدی (فیلمساز) است.

,

وی کارگردانی فیلم هایی چون «آخرین مهلت» و «حمله خرچنگ ها» را بر عهده داشته و در عرصه فیلم کوتاه نیز آثاری همچون «بناهای تاریخی ایران»، «هنر فرش ایران»، «خاک»، «باد» و «آتش» را ساخته است.

,

از فعالیت‌های مرحوم تاییدی در عرصه ترجمه نیز می‌توان به «شب‌های کابیریا» اثر فدریکو فلینی، «سکون» اثر اینگمار برگمان، «تودهٔ هیزم» اثر آگوست استریندبرگ، «فرشتهٔ آبی» اثر یوزف فون اشترنبرگ و «همشهری کین» اثر اورسون ولز و کتاب «کار هنرپیشه بر نقش» اثر استانیسلاوسکی اشاره کرد.

,

از فیلم‌های کوتاه نیز می‌توان به بناهای تاریخی ایران، پرده‌برداری، رنگ نقش دیوار، سیزدهم هجری/شیراز، خاک، آب و گُل، باد، آتش، زیبای بی اعتنا و هنر فرش ایران نام برد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه