اخبار داغ

آناج گزارش می‌دهد؛

تسهیلات کشورهای غربی به بازماندگان جنگی/ایران، در رتبه‌های آخرِ ارائه خدمات به یادگاران دفاع مقدس

تسهیلات کشورهای غربی به بازماندگان جنگی/ایران، در رتبه‌های آخرِ ارائه خدمات به یادگاران دفاع مقدس
بازماندگان جنگی در تمام کشورها از احترام و خدمات ویژه‌ای بهره می‌برند اما برخلاف تبلیغات دروغین ایران در بین کشورهای دنیا رتبه آخر را در ارائه خدمات به بازماندگان جنگی دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  آناج: همان روزی که دشمن اولین تیرش را به سمت کشورت شلیک می‌کند مرز بین وطن‌پرستی و شوآف وطن پرستی مشخص می‌شود. یک عده می‌روند و سینه سپر می‌کنند در مقابل گلوله‌ها و عده‌ای در سایه از جان گذشتگی آنان به زندگی‌شان ادامه می‌دهند.

ایران سرزمین غریبی است، در طول تاریخش تهاجمات زیادی به خود دیده و تنش آکنده از زخم شمشیر دوست و دشمن می‌باشد. قصه جنگ تحمیلیِ هشت ساله اما با تمام تجاوزات در طول تاریخ به این خاک پرگهر تمایز دارد، آنجا که تمام دنیا یک طرف بودند و ایرانِ تازه از بند ظلم آزاد شده سوی دیگر بود.

اما از این بیشه شیران مردانی به پا خواستند و به جنگ دشمن رفتند که شاید دیگر تاریخ به مانند آنها را به خود نخواهد دید. خیل عظیم‌شان به آرزوی شهادتشان رسیدند و آنها که ماندند در غربت این روزها به سختی نفس می‌کشند. اما سوال اینجاست که ما برای این قهرمانان بازمانده چه کردیم؟ در تمام دنیا سربازان جنگی(حال آنکه بیشتر آنها به خاک کشوری تجاوز کردند و مستقیما از کشورشان دفاع نکردند) را به عنوان قهرمان ملی می‌شناسند و احترام و خدماتی که برای آنها در نظر می‌گیرند، کم نظیر است اما ما با یادگاران سالهای دفاع مقدس چه کردیم؟

امروز آنهایی  که جوانی و عضوی از بدنشان را تقدیم خاک میهن کردند در چه شرایطی زندگی می‌کنند؟ گاهی دلها می‌رنجند از برخی کنایه و طعنه‌ها اما باید پرسید در مقابل سرمایه عمر و جان قهرمانان جنگی‌مان برای آنها چه به جای گذاشته‌ایم و یا یا خبر داریم که در کعبه آمال به اصطلاح روشنفکرانمان یا همان آمریکا و اروپا برای بازماندگان و سربازان جنگی چه می‌کنند؟

آمریکا برای سربازان و بازماندگان جنکی چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

دولت آمریکا پیش‌بینی کرده که تامین مراقبت‌های پزشکی و معیشتی سربازان بازگشته از جنگ‌های عراق و آمریکا، با بودجه‌ای بالغ بر یک تریلیون دلار، حداقل 40 سال آینده ادامه خواهد داشت.از دسامبر سال 2010، یک میلیون و 250 هزار نفر سرباز زن و مرد از عراق و افغانستان به خانه‌هایشان بازگشتند که بسیاری از آنها به نوعی در این جنگ‌ها آسیب دیده بودند.

بیش از 90 هزار نفر از این سربازان به لحاظ روحی صدمات جدی دیده بودند و آماری بیش از این، از نظر جسمی (از ضربه مغزی گرفته تا از دست دادن شنوایی) دچار آسیب شده بودند.دولت آمریکا نیز برای تدارک دیدن تسهیلات پزشکی و تجهیزات مناسب معلولین جنگ‌های افغانستان و عراق طی ده سال بالغ بر 32 میلیارد و 600 میلیون دلار هزینه کرده است.

آمار هزینه‌های بهداشتی درمانی سربازان جنگ افغانستان و عراق طی ده سال

سربازان جنگ عراق و افغانستان تا زمانیکه زنده‌اند، می‌توانند به طور رایگان از امکانات پزشکی استفاده کنند البته در برخی از موارد، درصدی از این هزینه‌ها به عهده خود شخص است. به علاوه به عده قابل توجهی از افرادی که در این جنگ‌ها از نظر جسمی و روحی دچار آسیب شده‌اند، به صورت دائمی غرامت پرداخت می‌شود.

این افراد همچنین با هزینه دولت از تسهیلات مسکن و آموزش نیز برخوردار می‌شوند. تاریخچه جنگ در آمریکا نشان می‌دهد که هزینه‌های رسیدگی به وضعیت معیشتی و سلامت سربازان طی چند دهه اخیر افزایش چشمگیری داشته آنچنانکه در جنگ‌های اخیر، این خدمات بایستی  30 تا 40 سال پس از جنگ نیز ادامه یابد.

آمارهای منتشر شده حاوی این مطلب است که این مدت زمان برای دو جنگ عراق و افغانستان حداقل 40 سال به طول خواهد انجامید و هزینه‌ای که طی این مدت به دولت آمریکا تحمیل می‌شود، مبلغی بالغ بر 600 میلیارد تا یک تریلیون دلار خواهد بود.



 اعطاء امکانات به همسران و فرزندان سربازان کشته شده در جنگ

این تسهیلات از ایالتی به ایالت دیگر آمریکا کمی فرق می‌کند آنچنانکه از این نظر ایالات فلوریدا، تگزاس و تنسی از همه بهتر و ایالت میسوری یکی از بدترین ایالات است.

 معافیت از مالیات

در بسیاری از ایالات آمریکا، بالاخص ایالت تگزاس بیوه سربازان کشته شده در جنگ و همچنین سربازانی که بیش از 10 درصد در جنگ آسیب دیده باشند از پرداخت مالیات معافند.

تحصیل رایگان در کالج و دانشگاه‌ها

همسر این سربازان چه زن و چه مرد تا زمانیکه که ازدواج نکرده باشند می‌توانند از تسهیلات ویژه‌ای که برای آنها در نظر گرفته شده باشد، استفاده کنند که یکی از این تسهیلات، تحصیل رایگان است.حتی این افراد در صورتی که مقیم خارج از آمریکا باشند نیز تحت شرایط خاصی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

کمک هزینه مسکن

وزارت مسکن و شهرسازی آمریکا برای خانواده‌ سربازان کشته شده در جنگ که از درآمد خوبی برخوردار نبوده‌اند، کمک هزینه مشکن در نظر گرفته است.این وزارتخانه 70 درصد از کرایه‌خانه‌های این خانواده‌ها را پرداخت می‌کند و 30 درصد بقیه نیز به عهده خود آنهاست.

پرداخت مقرری ماهانه

دولت آمریکا به خانواده سربازان کشته شده به صورت ماهیانه مقرری پرداخت می‌نماید، این مقرری براساس میانگین درآمد این خانواده‌ها پرداخت می‌شود. برای آنکه این مقرری به این خانواده‌ها تعلق بگیرد لزومی ندارد که سرپرست خانوار حتما در جنگ کشته شده باشد بلکه فقط کافی است که این سربازان در زمان حیات خود حداقل 90 روز در جبهه‌ها جنگیده باشد.

تسهیلات نگهداری از فرزندان

بچه‌های سربازان کشته شدگان در جنگ تا زمانیکه به سن 18 سال نرسیده‌اند، تا زمانیکه ازدواج نکرده باشند می‌توانند از تسهیلات رایگان تحصیلی و بهداشتی استفاده کنند و بچه‌هایی که به نوعی دچار معلولیت جسمی و ذهنی باشند نیز چه متاهل و چه مجرد تا 22 سالگی از این امکانات بهره‌مند خواهند بود.

میزان حقوق زنان بیوه به ازای هر بچه‌ ماهیاند، 286 دلار افزایش می‌یابد، همچنین برای مادرانی که حقوق کمی دارند و کودکانشان زیر 5 سال سن دارند، تسهیلات رایگان برای نگهداری از کودکان در نظر گرفته شده است.

تسهیلات انگلیس برای بازماندگان سربازان کشته شده در جنگ

همسر سربازان کشته شده در جنگ می‌توانند تا زمانیکه به طور رسمی یا غیررسمی شخص دیگری را برای زندگی انتخاب نکرده باشند از این تسهیلات استفاده کنند.

هزینه‌های مربوط به کفن و دفن

این هزینه‌ها به طور کامل توسط ارتش انگلستان پرداخت می‌شود ولی خانواده سرباز متوفی باید تقاضای دریافت این هزینه را بدهد و برای اینکار نیز تنها تا سه ماه پس تدفین فرصت دارند.



مقرری ماهیانه و مادام‌العمر

بسته به سن همسر سرباز کشته شده در جنگ و میزان درآمد ماهیانه‌اش این مقرری برای او در نظر گرفته می‌شود. به این درآمد بسته به این که سرباز در زمان مرگش در ارتش بوده یا خیر، مالیات اختصاص نمی‌یابد.

البته دریافت این مقرری بسته به شرایط بازمانده، در بیشترین سطح یا پایین‌ترین سطح پرداخت می‌شود. در صورتیکه همسر بازمانده در ارتش از درجه بالایی برخوردار بوده، بیوه 40 سال یا بیشتر از عمرش گذشته باشد، زیر 40 سال داشته باشد و دارای کودکی واجد شرایط باشد، بیوه زیر 40 سال باشد و قادر به تامین مایحتاج زندگی‌اش نباشد، مقرری با سطح بالا را دریافت خواهد کرد و از سن 65 سالگی به بعد نیز این مقرری افزایش می‌یافت و در دو مقطع دیگر یعنی 70 سالگی و 80 سالگی نیز بر این مبلغ افزوده می‌شود.

البته کسانیکه شرایط بالا را نداشته باشد، مقرری با سطح پایین را دریافت می‌کنند تا زمانیکه در فهرست بالا قرار گیرند که از آن پس مقرری آنها نیز افزایش خواهد یافت.

این مقرری از یک روز پس از مرگ فرد، چه در زمان مرگ در ارتش خدمت می‌کرده و چه بازنشسته ارتش بوده، به خانواده‌اش تعلق می‌گیرد و در صورتیکه فرد در زمان مرگ در خدمت ارتش نباشد، خانواده موظفند در کمتر از سه ماه پس از مرگ، درخواست خود را تسلیم ارتش کنند.

تسهیلات شغل

بازماندگان سربازان کشته شده در جنگ و یا ارتشی‌ها متوفی، به طور رایگان و در برخی موارد نیمه رایگان می‌توانند از مراکز آموزشی ارتش استفاده کنند تا برای شغل مورد نظرشان آمادگی لازم را بیابند، در این زمینه مراکز مختلفی به صورت دولتی و خصوصی وجود دارد که به افراد مشاوره‌های لازم می‌دهد.

تسهیلات مسکن

براساس قانون مسکن مصوب سال 1985، سربازان بازگشته از جنگ و خانواده‌ها سربازان کشته شده در جنگ می‌توانند از تخفیف ویژه‌ای در رابطه با رهن و اجاره مسکن بهره بگیرند. در رابطه با خرید خانه نیز ارتش موظف است که با توجه به شرایط مالی فرد، از 15 تا 50 درصد از مبلغ خرید خانه (تا سقف 75 هزار پوند) را به شخص پرداخت کند.

فرزند یا فرزندان سربازان کشته شده در جنگ

علاوه بر فرزندان سربازان کشته شده در جنگ یا ارتشی‌های متوفی، فرزند خوانده‌ها و یا کس دیگری که به نوعی وابستگی مالی به شخص متوفی داشته باشند می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

البته این افراد نیز باید یا کمتر از 18 سال سن داشته باشند و یا به طور تمام وقت مشغول تحصیل باشند و کمتر از 23 سال سن داشته باشند.

همچنین اگر این افراد به هر دلیلی قادر به تامین معاش خود نباشند مثلا دارای معلولیت جسمی یا روانی باشند می‌توانند بدون محدودیت از این امکانات استفاده کنند.

این امکانات از مقرری ماهیانه تا تحصیل نیمه رایگان و رایگان را در بر می‌گیرد. البته در کنار تحصیل رایگان، کودکان زیر 6 سال نیز می‌توانند به صورت رایگان و نیمه رایگان از مهدکودک استفاده کنند.

برگزاری یادمان و بزرگداشت سربازان کانادایی به دلیل حضور در جنگ

در این کشور همچون کشورهای جهان چند روز را به عنوان روز بزرگداشت آنان که به جنگ رفته‌اند و آنان که کشته شده‌اند، تعیین کرده‌اند که در این روزها برنامه‌های متنوعی اجرا می‌شود که از جمله آن‌ها بازدید از قبر کشته‌شدگان جنگ و نواختن مارش نظامی بر این قبرها و تزیین آن‌ها است که همانند این مراسم در کشور خودمان تحت عنوان غبارروبی گلزارهای‌ شهدا نزدیک به عید هر سال برگزار می‌شود.

از نکات قابل توجهی که در این مورد، در کشور کانادا به چشم می‌خورد، تندیس‌هایی است که به عنوان سمبل جنگ و آنان که در جنگ فداکاری کرده‌اند ساخته شده که از جمله آن‌ها می‌توان به مجسمه عظیم «مادر کانادا» اشاره کرد.

این مجسمه سمبل مادر نگرانی است که در انتظار بازگشت فرزندش از جنگ است.

 معافیت مالیاتی مجروحان و معلولان جنگ و خانواده‌هایشان

مجروحان جنگ و آنان که در جنگ‌ها دچار معلولیت جسمی و ذهنی شده‌اند، از دادن هرگونه مالیات معافند. این مورد درباره خانواده این افراد نیز صدق می‌کند.

میزان مقرری ماهانه این افراد به میزان ناتوانی و جراحاتی که در جنگ برداشته‌اند، بستگی دارد. در این مورد درجه فرد در ارتش و مدت زمان خدمت او در ارتش تعیین‌کننده نیست.



 برگزاری دوره‌های توانبخشی

این افراد و خانواده‌هایشان از هرگونه امکانات پزشکی و درمانی به صورت رایگان برخوردارند.مشاوره، درمان و آموزش برای به دست آوردن شغل مناسب، کمک برای یافتن شغل مناسب و همراهی فرد تا زمانی که فرد بتواند در شغل خود مهارت لازم را به دست آورد، از جمله امکاناتی است که در دوره‌های توانبخشی در اختیار فرد قرار می‌گیرد.

همچنین در این مدت به خانواده فرد مشاوره‌های لازم به صورت رایگان داده می‌شود تا بتوانند فرد را در راه همراهی کنند.

پرداخت مقرری ماهانه

میزان درآمدی که برای این افراد در نظر گرفته می‌شود، نباید کمتر از 75 درصد از درآمد سابق آن‌ها باشد و این مقرری تا زمانی که فرد دوره توانبخشی خود را پشت سر بگذارد و شغل مناسب خود را پیدا کند، ادامه می‌یابد.

بیشترین مقرری که به طور ماهیانه به این افراد پرداخت می‌شود، حدود 294 دلار در ماه است که به ازای همسر و هر یک از فرزندان بر میزان این مقرری افزوده می‌شود.

 درآمد مکمل بازنشستگی

در صورتی که فرد به خاطر کهولت سن (از 65 سال به بالا) نتواند از دوره‌های توانبخشی استفاده کند، درآمد تکمیلی بازنشتگی برای او در نظر گرفته خواهد شد.



پرداخت هزینه‌های سفرهای درمانی

علاوه براینکه افراد آسیب دیده در جنگ و خانواده‌هایشان در بسیاری از هزینه‌های بهداشت و درمان از خدمات رایگان برخوردار می‌شود، در صورتی که سرباز مجروح یا معلول برای برخورداری از برخی از امکانات درمانی مجبور به سفر شود، هزنیه‌های مربوط به حمل و نقل، پارکینگ، خورد و خوراک در طول این سفر، هزینه مربوط به محل اقامت و در صورت نیاز هزینه‌های مربوط به شخص یا اشخاصی که لازم است فرد را همراهی کند، به عهده ارتش خواهد بود.

 تسهیلات شغلی

برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی، جلسات مشاوره رایگان، کمک کردن برای انجام مصاحبه و تنظیم رزومه‌ای تخصصی و کمک به سربازان و خانواده‌هایشان برای خوداشتغالی از جمله تسهیلاتی است که در این بخش گنجانده شده است.

پرداخت هزینه‌های مربوط به لباس مخصوص

در صورتی‌ که فرد به دلیل وجود مشکلات جسمی که در جنگ برای او به وجود آمده، مجبور به پوشیدن لباس خاصی باشد ماهیانه از 21 دلار و 19 سنت تا 191 دلار و 1 سنت مقرری به او پرداخت می‌شود.

کمک مالی برای نگهداری فرزندان

خانواده چه افراد آسیب‌دیده در جنگ و چه افراد کشته شده در جنگ در صورتی که برای نگهداری از فرزندانشان به مهد یا پرستار نیازمند باشند، هزینه‌های مربوط به این دو مورد به فرد پرداخت خواهد شد.

پرداخت هزینه‌های کفن و دفن

چه فرد در زمان جنگ کشته شود و چه پس از جنگ و به خاطر عوارض جنگ کشته شود، هزینه مربوط به کفن و دفن به خانواده او پرداخت می‌شود. این هزینه  293 هزار و 308 دلار و 93 سنت برآورد شده که به صورت نقد به حساب فرد واریز می‌شود.

ایران، در رتبه‌های آخرِ ارائه خدمات به یادگاران دفاع مقدس

در بین ۱۴ کشوری که بعد از جنگ جهانی دوم درگیر جنگ شدند، جمهوری اسلامی ایران کمترین خدمات و امکانات را به از جنگ برگشته‎‎‎های خود داده است. اما در عین حال به‎دلیل تبلیغات دروغ، بیشترین منت بر سر این افراد و خانواده‎هایشان گذاشته می‌شود؛ به همین دلیل بعضی جانباز‎‎ها از گفتن اینکه جانباز هستند اِبا دارند.

در کنار آسیبی که جانبازان دیده‎اند، همسران و فرزندان آنان نیز دچار آسیب شده‎اند. فرزندان این جانبازان هربار که از خانه خارج می‎شوند استرس این را دارند که آیا وقتی به خانه برمی‎گردند هنوز پدرشان نفس می‌‎کشد یا نه و این اضطراب همیشه همراه آنان است. اعضای خانواده جانبازان به‎دلیل شدت فشار‎‎های روحی که به‎ آن‎‎ها وارد می‎شود، جانباز شده‎اند!

گزارش از: فرناز پورعباس

منابع:

farsnews.com/news/13910308000328

farsnews.com/news/13910324001084

jahannews.com/analysis/368883
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه